GTA V رکورد پرفروش ترین بازی تاریخ صنعت گیم را شکست!

رسانه کلیک - بر اساس گزارش مالی اخیر شرکت «تیک تو اینتراکتیو»، فروش بازی GTA V ضمن عبور از مرز ۸۵ میلیون نسخه، رکورد پرفروش ترین بازی تاریخ صنعت گیم را شکست!

GTA V رکورد پرفروش ترین بازی تاریخ صنعت گیم را شکست!

هیچ شکی نیست که بازی Grand Theft Auto V یکی از بهترین، محبوب ترین و پرفروش ترین بازی های تاریخ صنعت به شمار می رود و روزانه میلیون ها بازیکن را به خود سرگرم می کند. جالب اینجاست با وجود اینکه هم اکنون بیش از چهار سال از عرضه این عنوان می گذرد، اما این بازی کماکان در فهرست پرفروش ترین بازی ها از جایگاه بسیار خوبی برخودار است. حال ممکن است از خود بپرسید که میزان فروش بازی GTA V چقدر است؟

چندی پیش شرکت مشهور تیک تو اینتراکتیو گزارش مالی خود را تا پایان روز ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) منتشر کرد که طبق آن بازهم شاهد ادامه فروش بازی GTA V هستیم. در این گزارش آورده شده که از زمان عرضه بازی در ماه سپتامبر سال میلادی ۲۰۱۳، این عنوان بیش از ۸۵ میلیون نسخه فروش داشته است. این در حالی است که در گزارش مالی ماه مه امسال شرکت تیک تو ، میزان فروش بازی GTA V تقریبا ۸۰ میلیون نسخه اعلام شده بود.

شرکت تیک تیک تو اینتراکتیو مدعی است که بر اساس درآمد حاصل از فروش دیجیتالی و فیزیکی Grand Theft Auto V، در حال حاضر این بازی به عنوان پرفروش ترین بازی تاریخ صنعت گیم شناخته می شود. تا پیش از این، رکورد پرفروش ترین بازی تاریخ صنعت گیم در اختیار عنوان ورزشی Wii Sports بود که به واسطه کنسول Wii توانست به فروش ۸۲.۸۳ میلیون نسخه‌ای دست یابد. حال با توجه به عرضه ۸۵ میلیون نسخه از بازی جی تی ای وی ، این رکورد شکسته شد.

البته نباید فراموش کرد که بازی Wii Sports به صورت باندل و همراه با کنسول Wii فروخته می شد و خریداران کنسول Wii به اجبار این بازی را خریداری می کردند. حال نکته مهم این است که بازی Grand Theft Auto V به تنهایی و بدون هیچ اجباری توانسته به چنین موفقیت و فروش بی نظیری دست پیدا کند.

سازندگان معتقد هستند که از لحاظ درآمد خالص، بخش چند نفره و آنلاین بازی جی تی وی یعنی GTA Online بهتر از سایر عناوین ویدیویی عمل کرده و تیک تو اینتراکتیو سود بسیار زیادی از آن به دست آورده است. متاسفانه توسعه دهندگان جزئیات و اطلاعات زیادی در رابطه با این عنوان ارائه نکرده اند و اطلاعی از میزان سهم درآمد بازی در کل درآمد شرکت ناشر نداریم.

به طور کلی، درآمد شرکت Take-Two در سه ماهه چهارم سال مالی به رقم ۴۴۳٫۶ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که درآمد این شرکت در بازه مشابه سال گذشته تقریبا ۴۲۰٫۲ میلیون دلار بوده که این موضوع نشان دهنده عملکرد بهتر تیک تو در سال میلادی ۲۰۱۷ است. همچنین درآمد تیک تو اینتراکتیو در بخش هزینه های درون برنامه ای پرداخت شده از سوی مصرف کنندگان با ۶۶ درصد افزایش مواجه شده که ۴۸ درصد از کل درآمد کلی سه ماه چهارم این شرکت را به خود اختصاص داده است.

منظور از بخش هزینه های درون برنامه ای پرداخت شده از سوی مصرف کنندگان همان خرید بسته های الحاقی و دیگر آیتم های درون عناوین ویدیویی است که عده ای از بازیکنان بر اساس نیاز خود نسبت به خرید آن ها اقدام و مبالغ مختلفی را پرداخت می کنند.

به نظر می رسد جدیدترین بازی ورزشی شرکت تیک تو اینتراکتیو یعنی NBA 2K18 عرضه موفقی را تجربه کرده است. بر اساس این گزارش مالی، میزان فروش این عنوان به رقم ۶ میلیون نسخه رسیده که نسبت به نسخه سال گذشته (NBA 2K17)، ظاهرا ۲۰ درصد افزایش داشته است. همچنین، گویا سیستم هزینه های درون برنامه ای بازی NBA 2K18 دست خوش تغییراتی شده که هم اکنون شاهد استقبال بی نظیر بازیکنان از آن هستیم! بنا به ادعای سازندگان، هزینه های درون برنامه ای پرداخت شده از سوی مصرف کنندگان و بازیکنان در نسخه ۲۰۱۸ بازی با رشد ۵۷ درصدی مواجه شده است.

آقای استراوس زلنیک (Strauss Zelnick)، مدیر عامل شرکت تیک تو اینتراکتیو ، در طی این جلسه از عملکرد رضایت بخش نسخه نینتندو سوییچ بازی NBA 2K18 سخن گفت و عملکرد آن را فوق العاده دانست. وی پیش بینی می کند که بازی NBA 2K18 به‌زودی لقب پرفروش ترین بازی ورزشی تاریخ شرکت Take-Two را از آن خود می کند.

فروش بازی GTA V

همچنین، در ادامه گزارش مالی شرکت Take-Two مشخص شد که فروش بازی پرطرفدار LA. Noire به ۷٫۵ میلیون نسخه رسیده است. لازم به یادآوری است که فروش هفت و نیم میلیون نسخه‌ای بازی مربوط به کنسول های نسل هفتم و پلتفرم پی سی است و این عنوان در روز ۱۴ نوامبر سال میلادی جاری (۲۳ آبان ۹۶) بر روی سه کنسول ایکس باکس وان، پلی استیشن ۴ و نینتندو سوییچ عرضه می شود. بنابراین می توان پیش بینی کرد که با عرضه نسخه نسل هشتم LA. Noire، فروش کلی بازی رشد قابل توجهی می کند. به علاوه، نسخه واقعیت مجازی بازی نیز در دست ساخت است.

درآمد حاصل از فروش محتویات دیجیتالی شرکت تیک تو اینتراکتیو به رقم ۳۰۲٫۹ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با درآمد ۲۳۰٫۸ میلیون دلاری بازه زمانی مشابه سال گذشته، رشد ۳۱ درصدی داشته است. حال با توجه به درآمد کلی ۴۴۳٫۶ میلیون دلاری این شرکت، درآمد فروش محتویات دیجیتالی تقریبا ۶۸ درصد از درآمد کل را به خود اختصاص داده است. بنابراین، تنها ۳۲ درصد درآمد از طریق فروش فیزیکی عناوین ویدیویی به دست آمده است.

فروش و عملکرد عناوین ویدیویی قدیمی Take-Two نیز همانند سایر بازی های این شرکت در این گزارش مالی فوق العاده به نظر می رسد. این عناوین قدیمی به واسطه مجموعه GTA و NBA 2K، درآمد ۳۱۰٫۵ میلیون دلاری را برای شرکت ناشر رقم زده اند.

در مجموع، سود کلی شرکت تیک تو در سه ماهه چهارم سال مالی در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، تقریبا ۲٫۷ میلیون دلار کاهش یافته است. آقای استراوس زلنیک در نشست خبری در این زمینه اعلام کرد: «عنوان ویدیویی Grand Theft Auto Online یکی از بهترین دوره های سه ماهه خود را تجربه کرد و سالانه شاهد افزایش و رشد این بازی بودیم. به علاوه، ما از عرضه عنوان ورزشی NBA 2K18 بسیار هیجان زده هستیم چرا که یقینا میزان فروش، درآمد و هزینه‌ های پرداخت شده از سوی مصرف کننده را تضمین می کند».

فروش بازی GTA V

شایان ذکر است؛ عنوان ویدیویی Grand Theft Auto V در تاریخ ۱۷ سپتامبر سال ۲۰۱۳ (۲۶ شهریور ۹۲) بر روی ایکس باکس ۳۶۰ و پلی استیشن ۳ منتشر شد و سپس با گذشت یک سال، به دست دارندگان کنسول های ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ رسید. در نهایت، نسخه پی سی بازی نیز در روز ۱۴ آوریل سال ۲۰۱۵ (۲۴ فروردین ۹۴) در سراسر جهان عرضه شد. این عنوان پرطرفدار هم اکنون با قیمت ۵۹٫۹۹ دلار بر روی پلتفرم های مذکور در دسترس است. هرچند معمولا به دلیل اعمال تخفیف های وسوسه انگیز، قیمت آن به ۲۹٫۹۹ دلار کاهش پیدا می کند. جهت خرید نسخه نهایی بازی، به فروشگاه های استیم، پلی استیشن استور و یا ایکس باکس لایو مراجعه کنید.

گفتنی است؛ شرکت راک استار گیمز هم اکنون در حال طراحی، ساخت و توسعه بازی مورد انتظار Red Dead Redemption 2 است. در ابتدا قرار بر این بود که نسخه نهایی این عنوان ویدیویی در پاییز سال میلادی جاری (۲۰۱۷) به دست علاقه مندان و بازیکنان برسد، اما متاسفانه روند ساخت بازی مطابق برنامه ریزی سازندگان پیش نرفت و راک استار گیمز به منظور بررسی عملکرد و توسعه بازی، عرضه آن را به تعویق انداخت. بدین خاطر، نسخه دوم مجموعه رد دد ردمپشن در بهار سال آینده (۲۰۱۸) بر روی دو کنسول ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ عرضه می شود.

اگرچه تا به امروز هیچ حرفی در خصوص عرضه بازی Red Dead Redemption 2 بر روی پلتفرم پی سی به میان زده نشده است، اما طبق گزارش مالی فوق، به نظر می رسد شرکت تیک تو هرگز چنین بازار بزرگی را از دست نمی دهد. اگر خاطرتان باشد، عنوان محبوب و پرطرفدار Grand Theft Auto V نیز در ابتدا به صورت انحصاری بر روی دو کنسول نسل هفتم شرکت های مایکروسافت و سونی منتشر شد و پی سی بازها از تجربه بازی محروم بودند. سپس با عرضه کنسول های نسل هشتم ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴، راک استار گیمز نسبت به درخواست های بی شمار بازیکنان واکنش نشان داد و رسما نسخه رایانه شخصی عنوان ویدیویی GTA V را عرضه کرد.

از این رو، پیش بینی برخی از تحلیل گران مشهور صنعت گیم این است که بازی Red Dead Redemption 2 دیر یا زود بر روی پلتفرم پی سی عرضه می شود، چرا که سازندگان در برخی از جلسات به اهمیت بالای پلتفرم رایانه شخصی اشاره کردند و هرگز به دنبال کاهش درآمد و سود خود نیستند.

در انتهای خبر، دیدگاه شما در رابطه با میزان فروش بازی GTA V چیست؟ به نظر شما، آیا عرضه رد دد ردمپشن ۲ پایانی بر عنوان جی تی ای V است؟

ارسال نظر