محاسبه میزان کالری غذا با گوشی هوشمند

به تازگی اپلیکیشن جالبی به بازار عرضه شده که با قرار دادن گوشی هوشمند خود در مقابل غذایتان، میزان کالری غذای شما را محاسبه می کند!

محاسبه میزان کالری غذا با گوشی هوشمند

کلیک- شاید بتوانید میزان کالری غذای تان را سر انگشتی حساب کنید ولی از نظر علمی احتمال این که حدس تان اشتباه باشد زیاد است. شاید هم بتوانید به زحمت و با دردسر زیاد مواد غذایی موجود در سالاد یا همبرگرتان را جداگانه وزن کنید یا با استفاده از اپلیکیشن های تلفن هوشمندتان تک تک به دنبال کالری هر ماده غذایی بگردید ولی این کار زمان بر بوده و باید به جزییات توجه داشته باشید.
یک فناوری جدید نگاشت لیزری به نام NutriRay3D به همراه یک اپلیکیشن تلفن هوشمند توسط مهندسین برق دانشگاه واشنگتن تولید شده که این امکان را به شما می دهد تا با گرفتن تلفن همراه تان در برابر بشقاب غذا، میزان دقیق کالری و مواد غذایی آن را دریافت کنید.

kalorije-1000x5001

به تازگی این تیم کمپینی در سایت ایندیگو راه اندازی کرده تا بتواند بودجه مورد نیازش را تامین کند و دستگاهی تحقیقاتی را که در اصل برای اپیدمیولوژیست های تغذیه ای در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون ساخته شده، به محصولی مصرفی مختص ورزشکارانی با دغدغه تغذیه ای و افراد با رژیم غذایی سالم و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، تبدیل کند.
اگر درصدد کاهش وزن تان هستید، تعداد زیادی اپلیکیشن تلفن همراه برای تعیین کالری مواد غذایی در بازار وجود دارد ولی مجبورید همچنان حجم غذا را خودتان اندازه گیری کنید یا به صورت تقریبی حدس بزنید. در این فناوری جدید، این فرایند خسته کننده به طور خودکار انجام می شود و این مسئله موجب حذف یکی از بزرگ ترین موانع موجود بر سر راه محاسبه دقیق میزان کالری است.

دستگاه NutriRay3D با استفاده از تکنیک های بازسازی سه بعدی مبتنی بر لیزر، این قابلیت را دارد تا کالری موجود در 9000 نوع ماده غذایی مختلف را محاسبه کند. در مطالعات اولیه انجام شده توسط دانشمندان، مشخص شد که این دستگاه با دقتی بین 87.5 تا 91 درصد محتوای تغذیه ای را درست برآورد می کند. روش های دیگر مانند گزارش های کاغذی که در آنها خود فرد میزان کالری غذاهایی را که خورده ثبت می کند دقت خیلی کمتری دارند.
اگر کمپین سایت ایندیگو گو موفقیت آمیز باشد، این تیم قصد دارد تا محصول مصرفی خود را با قیمتی بین 150 تا 200 دلار تا آخر امسال روانه بازار کند.
قطعه لیزری که به تلفن هوشمند متصل می شود شبکه ای از نقاط را بر روی بشقاب یا کاسه می تاباند و حجم غذا را به طور دقیق محاسبه می کند. اپلیکیشن مخصوص با استفاده از این اندازه گیری ها میزان محتوای تغذیه ای یک تکه استیک یا یک مشت ذرت بو داده و یا یک کاسه غلات صبحانه و شیر را برآورد می کند.
به گفته محققین، این دستگاه نگاشت سه بعدی را بر اساس چینش نقاط ایجاد می کند و با در کنار هم قرار دادن همه این نقاط می توان حجم واقعی غذا را به دست آورد. برآورد حجم غذایی دقیقا همان قسمتی است که افراد عادی و سایر روش های محاسبه کالری قادر به محاسبه آن نیستند.

با بررسی این اندازه گیری ها در پایگاه داده گسترده ای از مواد غذایی این اپلیکیشن میزان کالری، شکر، پروتئین، چربی، ویتامین ها و سایر محتوای تغذیه ای داخل بشقاب را محاسبه می کند. اپلیکیشن NutriRay3D به تنهایی قادر به تشخیص غذاهای ساده ای مانند موز، اسپاگتی و بلغور جو است ولی در مورد وعده های غذایی پیچیده تر به کاربران این امکان را می دهد که با اپلیکیشن صحبت یا جزییات را به صورت دستی وارد کنند.

این اپلیکیشن با استفاده از این اطلاعات ورودی، می تواند بین یک تکه ماهی آزاد سرخ شده با سس ماست هلندی کم کالری یا پرکالری، یا بین ساندویچ کره سویا یا کره بادام زمینی تفاوت قائل شود. این اپلیکیشن از اطلاعات متعارف تغذیه ای برای وعده های غذایی با ترکیبات مختلف مانند سوپ عدس استفاده می کند. حتی برای برآورد دقیق تر، کاربران می توانند جزییات دستور پخت وعده های غذایی را که معمولا استفاده می کنند ثبت و به اشتراک بگذارند.

landscape-1453282779-10e39590-ae7b-4db2-b7fa-037c88888888888888f22d94c8-large

فناوری مبتنی بر لیزر دانشگاه واشنگتن در اصل برای کمک به مطالعات محققین سرطان بود تا ارتباط بین غذای مصرفی و بیماری را بررسی کنند که برای این کار شرکت کنندگان در مطالعات بالینی آنها باید با زحمت زیاد محتوای تغذیه ای داخل غذای مصرفی خود را بررسی و ثبت می کردند.
به گفته الکساندر مامیشو، استاد دانشگاه واشنگتن که ناظر بر تولید دستگاه NutriRay3D است، در این مطالعات بالینی طبق روال معمول به افراد قلم و کاغذی داده می شد و از آنها می خواستند هر ماده غذایی را که می خورند ثبت کرده و یک پرسشنامه طولانی را تکمیل نمایند. او افزود، اما به طور علمی ثابت شده که افراد معمولا به اندازه کافی سخت کوش نیستند یا فراموش کارند یا بعضی وقت ها به این خاطر که محاسبه میزان کالری کار زیادی می برد دروغ می گویند.

به منظور کمک به کاهش این خطاها، محققین از فناوری نگاشت سه بعدی که برای فضاهای بزرگ تر مانند اتاق یا ماشین به کار می رود استفاده کردند ولی برای موادی با مقیاس کوچک مانند هویج و کیک یزدی استفاده از این فناوری کار دشواری است. همچنین محققین باید ویژگی های عجیب بعضی غذاهای خاص، از جمله محاسبه نسبت هوا به میزان غذای واقعی در یک کاسه چیپس سیب زمینی را در نظر می گرفتند.

به اعتقاد دانشمندان اندازه گیری با یک مشاهده ساده تفاوت دارد. مثلا در تناسب اندام، زمانی که افراد شروع به اندازه گیری تعداد قدم ها یا مسافت طی شده هنگام پیاده روی شان می کنند، این کار به ارائه بازخوردی مهم و نهادینه کردن عادت جدید کمک می کند. در مورد میزان کالری مصرفی افراد، با تبدیل برآوردهای کلی و مبهم به داده های دقیق، همین کار قابل انجام است.

منبع : dailyscience

ارسال نظر