نگاهی دقیق‌تر به اولین اولترابوک کمپانی حایر با ضخامت 12 میلیمتر!

کمپانی چینی حایر (Haier) در نمایشگاه CES 2016 رسما اولین اولترابوک بدون فن خود با ضخامت بدنه ناچیز 12 میلیمتری را معرفی کرد. در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به این محصول خواهیم داشت.

نگاهی دقیق‌تر به اولین اولترابوک کمپانی حایر با ضخامت 12 میلیمتر!

حایر پیش از این در زمینه تولید لوازم الکترونیکی نظیر یخچال، ماشین لباسشویی و ... بسیار فعال بوده، اما تجربه ای در زمینه تولید اولترابوک‌ها نداشته است. این کمپانی چینی طی اقدامی جالب توجه در نمایشگاه CES 2016 به طور رسمی اولین اولترابوک اختصاصی خود را معرفی کرد. این اولترابوک از طراحی بسیار عالی بهره می‌برد و به طور پیش فرض سیستم عامل ویندوز 10 مایکروسافت بر روی آن نصب و راه‌اندازی شده است. پیش بینی شده که بتواند برای شرکت حایر موفقیت‌های شایان ملاحظه‌ای را در صنعت لپ‌تاپ به همراه داشته باشد. ما این شانس را داشتیم که به مدت چند دقیقه این محصول را در دست گرفته و به بررسی مختصر آن بپردازیم. از اینرو سریعا دست به اقدام شده و طی مقاله‌ای موارد مد نظر خود را با شما عزیزان نیز در میان می‌گذاریم. با کلیک همراه باشید.

طراحی و ساخت

همانطور که پیش از این هم اشاره داشتیم، بدنه اولترابوک کمپانی حایر از ضخامتی 12 میلیمتری بهره می‌برد. این موضوع در حالیست که ضخامت بدنه مک‌بوک ایر (MacBook Air) اپل 17.2 میلیمتر است. همچنین اولترابوک جدید حایر وزنی معادل با 1.2 کیلوگرم دارد. اما وزن مک‌بوک ایر اپل 1.3 کیلوگرم است. این موضوع منجر شده که هنگام در دست‌گیری این اولترابوک احساس بسیار عالی به شما منتقل شود.

کاملا مشخص است که شرکت چینی حایر در طراحی اولترابوک اختصاصی خود به قابلیت حمل و نقل و سادگی این فرآیند توجه خاصی داشته است. اما با این وجود این موضوع منجر نشده که اولترابک این کمپانی از نظر کیفیت محصولی با دوام نباشد. بدنه این لپ‌تاپ از مواد آلومینیومی ساخته شده و مقاومت بسیار عالی خواهد داشت. صفحه کلید آن هم به رنگ مشکی و با ابعاد بزرگ طراحی شده، اما متاسفانه از نور پس زمینه و همچنین بخش اختصاصی مربوط به Number یا شماره‌ها بهره‌مند نیست. شرکت حایر اعلام کرده که این اولترابوک از نظر تنوع رنگی شامل دو نسخه نقره‌ای و طلایی خواهد بود.

1

اما یکی دیگر از نقاط ضعفی که طی چند دقیق استفاده از این اولترابوک آن را شناسایی کردیم، کیفیت عملکرد صفحه کلید دستگاه بوده که به نوعی سرعت تایپ کاربر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اندازه و فاصله مابین دکمه‌های صفحه کلید این محصول بسیار عالی طراحی شده، اما از نظر ما میزان برآمدگی دکمه‌های آن کم است و این موضوع منجر می‌شود که گاها در تایپ کردن دچار مشکل شده و به کلی احساس خوبی به کاربر منتقل نشود. البته این موضوع می‌تواند یک نظر شخصی به شمار آید، اما از دید حرفه‌ای هم در نظر گرفتن ارتفاعی بسیار ناچزی برای دکمه‌های صفحه کلید لپ‌تاپ‌ها چندان رویکرد حساب شده‌ای به شمار نمی‌رود. البته دلیل این نوع طراحی هم کاملا واضح است. کمپانی حایر سعی داشته که ضخامت بدنه دستگاه را تا حد ممکن کاهش دهد و این موضوع منجر به کوتاه شدن ارتفاع کلیدهای صفحه کلید این محصول نیز شده است.

کاملا طبیعی است که اولترابوکی با ضخامت بدنه 12 میلیمتری از هیچ فن خنک کننده‌ای بهره‌مند نبوده و اصطلاحا طراحی آن Fanless یا بدون فن است. اولترابوک کمپانی حایر از اتصال 4G پشتیبانی می‌کند و به دو پورت اتصال USB 3.0، یک پورت اتصال Mini HMDI و شیار کارتخوان SD مجهز است.

سخت افزار

صفحه نمایش به کار گرفته شده در اولترابوک کمپانی حایر نمایشگری 13.3 اینچی با وضوح تصویر 1080 در 1920 پیکسل است که از نظر شدت روشنایی بسیار عالی عمل می‌کند. طی دقایقی که ما این محصول را در دست داشتیم سریعا به بررسی کیفیت عملکرد صفحه نمایش آن در زاوای دید گسترده پرداختیم و نهایتا دریافتیم که نمایشگر این محصول در قبال این موضوع عملکردی فوق‌العاده دارد.

2

پردازنده به کار گرفته شده در این اولترابوک از سری پردازنده‌های بهره‌ور و کم مصرف Intel Core است. با این وجود هنوز به طور دقیق مدل پردازنده به کار گرفته شده در این محصول مشخص نشده است. رم به کار گفته شده در اولترابوک کمپانی حایر ظرفیت 4 گیگابایتی را ارائه کرده و حافظه داخلی SSD آن 128 گیگابایتی است. ما در طول مدت زمان کوتاهی که این لپ‌تاپ را در دست داشتیم به اجرای چند برنامه در محیط ویندوز 10 آن پرداختیم و متوجه شدیم که دستگاه از نظر اجرا و عملکرد پردازشی بسیار روان عمل می‌کند و کیفیت مطلوبی را به همراه دارد.

در مورد باتری دستگاه هم باید بگوییم که مطمئنا استفاده‌ چند دقیقه‌ای و بسیار کوتاه از این محصول نمی‌تواند به واقع کیفیت عملکرد باتری آن را مشخص کند. اما بنا به ادعای خود شرکت حایر باتری این لپ‌تاپ به راحتی قادر خواهد بود که یک روز کامل از دستگاه پشتیبانی به عمل آورد. البته مشخص نیست که منظور حایر از یک روز کامل دقیقا چه مدتی زمانی است، مطمئنا باتری این لپ‌تاپ نمی‌تواند 24 ساعت دوام را طی یک بار شارژ باتری ارائه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه باید منتظر عرضه این محصول و ارائه بنچمارک‌های مرتبط با آن باشیم.

قیمت و زمان عرضه

کمپانی حایر ضمن رونمایی از این اولترابوک اعلام کرد که عرضه رسمی آن طی سه ماه دوم سال 2016 یعنی بین ماه‌های آوریل، می و ژوئن در برخی از کشورهای قاره اروپا آغاز می‌شود. با این وجود این کمپانی دقیقا اعلام نکرده که این محصول در کدام کشورها عرضه خواهد شد. قیمت این اولترابوک هم معادل با 549.60 یورو در نظر گرفته شده است.

3

جمع‌بندی

اولترابوک جدید جایر که در واقع اولین اولترابوک طراحی و عرضه شده از سوی این شرکت به شمار می‌رود، از نظر کیفیت ساخت محصولی مناسب بوده و با ضخامت 12 میلیمتری و وزن 1.2 کیلوگرمی خود رقیبی جدی برای مک‌بوک ایر اپل خواهد بود. این اولترابوک از نظر قابلیت‌های پردازشی نیز محصولی باکیفیت است. همچنین صفحه نمایش آن در قبال زاویه دید بسیار عالی عمل می‌کند. شاید عمده‌ترین نقاط ضعف طراحی این محصول را بتوانیم در پورت‌های اتصال نسبتا کم آن و صفحه کلید با ارتفاع کم و بدون بخش Number خلاصه کرد. در هر صورت مطمئنا کمپانی حایر در اولین قدم خود برای عرضه اولترابوک‌ها بسیار عالی عمل کرده است. نظر شما در رابطه با اولترابوک جدید حایر چگونه است؟

منبع: pcadvisor

ارسال نظر