پارچه‌های رباتیک هاروارد، کاربرد درمانی دارند

رسانه کلیک - دانشمندان دانشگاه هاروارد پارچه‌های رباتیکی را تولید کرده‌اند که بدون نیاز به ماشین خارجی عمل می‌کنند و می‌توانند در زمینه‌های مختلفی از جمله خدمات درمانی کاربرد داشته باشند. 

پارچه‌های رباتیک هاروارد، کاربرد درمانی دارند

پارچه‌های رباتیک مدت‌هاست که تولید شده‌اند؛ اما همیشه به یک ماشین خارجی متصل بودند که فشار داخل آن‌ها را تنظیم می‌کرد تا شکل آن‌ها تغییر کند. از آن‌جایی که این موضوع باعث محدود شدن کاربرد این پارچه‌ها می‌شد، یک تیم از دانشمندان هاروارد، یک ربات نرم مبتنی بر پارچه‌های رباتیک تولید کرده‌اند که می‌تواند بدون اتصال به ماشین دیگری، خود را تنظیم کند.

دانشمندان این پروژه در رشته‌های مختلفی مانند شیمی، بیولوژی، مهندسی و… بودند. رباتی که آن‌ها توسعه داده‌اند، ربات حرارتی هوشمند (STAT) نام دارد و از کیسه‌هایی حاوی مایعی به نام Novec 7000 تشکیل شده‌ است. این کیسه‌ها زمانی که گرم می‌شوند، مایع داخل آن‌ها تبخیر می‌شود و حجم‌شان تا ۱۰۰ برابر بیشتر می‌شود تا شکل آن‌ها نیز تغییر کند.

برای از بین بردن نیاز به یک ماشین خارجی، این پارچه‌های رباتیک را نقره‌اندود کردند تا این لایه نقره به عنوان هیتر هوشمند عمل کند و دما و حجم مایع داخل کیسه‌ها را تغییر دهد.

دانشمندان اعلام کرده‌اند که این پارچه‌های رباتیک را در شکل‌های مختلف و در حجم انبوه تولید خواهند کرد تا بتوان از آن‌ها در زمینه‌های مختلف استفاده کرد. از این پارچه‌ها می‌توان در زمینه پوشیدنی‌های حوزه درمانی استفاده کرد؛ برای مثال برای وارد کردن فشار روی زخم‌ها یا تسریع اصلاح بافت‌ها. همچنین می‌توان از آن‌ها برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر روی تشک‌ها و یا ویلچرها استفاده کرد.

ارسال نظر