ویژگی جالب کابل های جدید HDMI 2.1

انجمن HDMI، مشخصات نسل بعدی HDMI 2.1 را به صورت رسمی در نمایشگاه CES 2017 منتشر کرد. این فناوری، راه را برای استفاده از وضوح ۸K و پشتیبانی از HDR Dynmic هموار می کند. اما یکی از ویژگی های HDMI 2.1 که تاکنون نادیده گرفته شده و البته به اندازه ویژگی های دیگر آن هیجان انگیز است، Game Mode VRR می باشد.

ویژگی جالب کابل های جدید HDMI 2.1

به گزارش کلیک، فناوری VRR (نرخ تجدید متغیر)، یکی از جامهای مقدس علم تصویر است که به مجموعه منبع و صفحه نمایش امکان می دهد همگام سازی ۱:۱ در یک بازه فرکانسی مشخص را به طور کامل حفظ کند. تاکنون، انتقال اطلاعات از منبع به صفحه نمایش از طریق زمان بندی های ثابت (معمولا با فرکانس ۵۰، ۶۰ و ۲۴ هرتز) انجام می شد. هر نرخ فریم که نمی تواند با شیوه ۱:۱ (مثلا ۶۰ فریم در ثانیه با ۶۰ هرتز) یا ۱:۲ (مثلا ۳۰ فریم در ثانیه با ۶۰ هرتز) هماهنگ شود، باید از طریق تکرار فریم، فشرده شده و در قالب آن زمان بندی ها قرار بگیرد. این کار، سیالیت حرکت تصاویر را به خطر انداخته و می تواند موجب ایجاد تاخیر، وقفه و گسستگی در تصویر شود.

برای مثال، اگر یک توسعه دهنده بازی های رایانه ای تصمیم بگیرد با نرخ ۴۵ فریم در ثانیه کار کند، این ۴۵ فریم باید در قالب زمانبندی ۶۰ هرتز جای بگیرند. یعنی برخی از فریم ها باید تکرار شوند و این امر باعث حرکت ناهموار تصویر می شود. بنابراین، او مجبور است یا نرخ ۶۰ فریم در ثانیه را انتخاب کند (به بهای از دست رفتن ویژگی های گرافیکی تصویر) یا با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه کار کند (به بهای از دست رفتن سیالیت حرکت تصاویر). یک فیلم بردار که علاقه دارد با نرخ ۴۸ فریم در ثانیه به تصویربرداری و انتشار تصاویر خود بپردازد، یا باید کار خود را در قالب ۲۴ فریم در ثانیه جمع و جور کند (که در این صورت سیالیت حرکت تصاویر را به خطر انداخته) یا با نرخ ۵۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه کار کند (که هزینه های تولید را افزایش می دهد). حالا می توانید تصور کنید که زمانبندی های ثابت تا چه اندازه برای سازندگان محتواهای تصویری محدودیت ایجاد می کنند.

نرخ تجدید متغیر (VRR)، با زمانبندی ثابت کاری ندارد و به سازندگان محتوا اجازه می دهد یا نرخ فریم ایده آل خود، یا کل طیف را انتخاب کنند. به عنوان مثال، اگر محبوب ترین طیف فرکانسی را ۲۴ هرتز تا ۶۰ هرتز در نظر بگیریم، سازندگان محتواهای تصویری می تواند یا کل این طیف ۲۴ - ۶۰ هرتز را هدف قرار دهند، یا نرخ تجدید ثابت ایده آل خود را در نظر بگیرند. هیئت مسئول استانداردسازی مشخصات HDMI (یعنی انجمن HDMI) هنوز نرخ تجدید کمینه و بیشینه مورد نیاز برای VRR را اعلام نکرده است، اما به احتمال زیاد در بازه ۲۴ تا ۶۰ هرتز (یا در بازه گسترده تر از آن) قرار می گیرد.

البته VRR، فناوری جدیدی نیست. سازندگان بازی های رایانه ای قبلا از طریق G-Sync و FreeSync از فناوری VRR بهره می بردند. اما معرفی رسمی این فناوری از طریق HDMI 2.1، بدان معناست که VRR بالاخره توانسته میان سازندگان بازی های رایانه ای و حتی به جایی فراتر از آنها نفوذ کند. جالب اینجاست که این فناوری، به بازی های رایانه ای محدود می شود. زیرا هیچ یک از کنسول های بازی از VRR پشتیبانی نمی کنند. اما این فناوری آینده روشنی خواهد داشت و به جایی می رسد که کنسول های بازی نیز از آن پشتیبانی کنند.

ارسال نظر