اختلال در عملکرد روده بر اثر کرونای شدید

کرونای شدید با ایجاد اختلال در تنظیم ترکیب میکروبیوم روده، سلامت روده را نیز مورد هدف قرار می‌دهد.  

اختلال در عملکرد روده بر اثر کرونای شدید

اختلال روده با کرونای شدید

مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد صرف‌نظر از اینکه ویروس کرونا وارد روده شده باشد، سیستمی که به طور طبیعی ترکیب میکروبیوم روده (پلاک‌های پی‌یر) را تنظیم می‌کند در کرونای شدید مختل می‌شود.

پلاک‌های پی‌یر (Peyer's patches) یا به‌اختصار PP که بدان ندول‌های لنفوئیدی متراکم نیز می‌گویند، فولیکول‌های لنفاوی منظمی در بافت روده‌ها هستند که معمولاً در بخش‌های انتهایی روده باریک‌روده وجود دارد. ویژگی این پلاک‌ها که در بافت پوششی روده قرار دارند، اپی‌تلیوم مرتبط با فولیکول (FAE) است که سرتاسر فولیکول‌های لنفوئیدی را می‌پوشاند.

محققان کالج کینگ لندن به منظور بررسی اثر ویروس کووید-۱۹ بر سیستم گوارش بیماران، نمونه‌هایی از دستگاه گوارش بیمارانی که پس از تشخیص بیماری کرونا جان خود را از دست دادند، موردبررسی دقیق قرار دادند.

بافت لنفاوی درون روده به طور طبیعی جمعیت میکروبی سالم روده را محافظت می‌کند که برای سلامتی ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد سیستمی که به طور طبیعی ترکیب میکروبیوم روده را تنظیم می‌کند و پلاک پی‌یر نام دارد، در کرونای شدید مختل می‌شود.

این رویداد صرف‌نظر از وجود یا وجود نداشتن ویروس در روده اتفاق می‌افتد. از طرفی ضعف سیستم ایمنی نیز یکی از دلایل کاهش تنوع میکروبی روده است.

از دیگر علائم کرونای شدید می‌توان به مشکلات تنفسی و تب بالا و همین‌طور اسهال و استفراغ اشاره کرد که به درگیری سیستم گوارش اشاره می‌کند. نتایج اخیر درباره اختلال عملکرد روده به محققان کمک می‌کند تا با بهبود روش‌های درمانی مؤثر، از میکروبیوم سالم محافظت کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر