راه‌اندازی اپلیکیشن بانک اطلاعاتی اوتیسم

بانک اطلاعاتی اوتیسم با هدف کمک به غربالگری این اختلال، بهبود کارکردهای شناختی و دسترسی آسان والدین به متخصصان در قالب یک اپلیکیشن طراحی و راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی اپلیکیشن بانک اطلاعاتی اوتیسم

این اپلیکیشن جامع شناختی 4 بخشی از قسمت‌های کاربردی چون تست تشخیص، پزشک و مشاور، بازی‌های شناختی و بانک‌های اطلاعاتی تشکیل شده است.

اپلیکیشن جامع شناختی اوتیسم توسط یک شرکت خلاق از جمله شرکت‌های خلاق مستقر در شتاب‌دهنده شناختی توسط تعدادی از فعالان حوزه اوتیسم و تحت نظر متخصصان حوزه شناختی و کسب‌وکار طراحی شده است.

اپلیکیشن جامع شناختی 4 قسمتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله تولید رسیده است. این ستاد ضمن حمایت از توسعه پژوهش‌های فناورانه در حوزه اوتیسم، فرآیند شناسایی و غربالگری بیماران شناختی را در دستور کار قرار داده است.

در بخش تست تشخیص این اپلیکیشن، والدین می‌توانند با پاسخ به سؤالات چندگزینه‌ای متوجه شوند که آیا فرزند آن‌ها علائم هشداردهنده‌ای از اختلال طیف اوتیسم دارد یا نه. در ادامه اگر چنانچه نیازمند پیگیری توسط متخصصان باشد، این امکان برایشان وجود دارد که با وارد کردن شماره تماس به روان‌پزشک ارجاع داده شده و فرآیند تشخیص را تا انتها پیگیری کنند.

بخش بعدی این اپلیکیشن، بخش پزشک و مشاور است. در این بخش والدین به خدمات پزشکی و توان‌بخشی که توسط متخصصان مجرب حوزه اوتیسم ارائه می‌شود دسترسی داشته و وقت ویزیت آن‌ها در کمتر از ۴۸ ساعت تعیین می‌شود.

در بخش بازی‌های شناختی، کارکردهای شناختی که در اوتیسم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد مانند توجه، تمرکز، حافظه دیداری، یادگیری، شناخت هیجانات و حل مسئله مورد بررسی قرار گرفته و به طراحی مینی‌گیم شخصی‌سازی شده برای افراد طیف اوتیسم در 3 سطح خفیف، متوسط و شدید پرداخته و در مجموع چندین مرحله بازی در اپلیکیشن پیاده‌سازی شده است.

این بخش از اپلیکیشن ضمن ایجاد اوقاتی شاد برای فرزندان مبتلا به اوتیسم، منجر به ارتقای عملکردهای شناختی آن‌ان می شود، چراکه در این بازی‌ها یک شخصیت منحصربه‌فرد همراه فرزند اوتیسم است و به بهبود تعامل اجتماعی او کمک می‌کند.

بخش چهارم این اپلیکیشن مربوط به بانک‌های اطلاعاتی است. در این بخش والدین می‌توانند آدرس، تلفن و اطلاعات تمام مدارس اوتیسم و مراکز توان‌بخشی مربوط به اختلال اوتیسم تحت نظارت بهزیستی را در شهر محل زندگی خود پیدا کنند.

ارسال نظر