بیل گیتس: برای یک همه‌گیری جدید آماده باشید

بیل گیتس از لزوم آمادگی بیشتر جهان برای روبرویی با آغاز یک اپیدمی خطرناک در آینده خبر داد.

بیل گیتس: برای یک همه‌گیری جدید آماده باشید

باید آماده یک بیماری همه گیر جدید از یک پاتوژن متفاوت کرونا باشیم

بیل گیتس، موسس شرکت مایکروسافت روز جمعه در گفتگو با هدلی گمبل از شبکه سى ان بى سى در جریان پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفت: «خطر ابتلا به ویروس کرونا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که نشان‌دهنده احتمال ظهور یک اپیدمی خطرناک جدید در آینده است. یک بیماری همه گیر جدید احتمالا از یک پاتوژن متفاوت از خانواده ویروس کرونا ایجاد می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه پیشرفت در فناوری پزشکی باید به دنیا کمک کند تا کار بهتری برای مبارزه با آن انجام دهد و بر لزوم سرمایه گذاری از هم‌اکنون و آمادگی برای پاسخگویی به آن تاکید کرد: «ما همه گیری دیگری خواهیم داشت. دفعه بعد این یک پاتوژن متفاوت خواهد بود.»

دو سال پس از شیوع همه‌گیری کرونا، گیتس گفت که بدترین تأثیرات از بین رفته است، زیرا تعداد زیادی از جمعیت جهان سطح خاصی از مصونیت را به دست می‌آورند. شدت ویروس نیز با آخرین نوع امیکرون کاهش یافت.

گیتس خاطرنشان کرد که این ویروس باعث می‌شود افراد به روشی سریع‌تر از واکسن‌ها مصونیت پیدا کنند.

وی گفت: «در حال حاضر به دلیل قرار گرفتن در معرض عفونت، احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی که عمدتا مربوط به سالمندان و افراد مبتلا به چاقی یا دیابت است، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.»

وی تاکید کرد که برای رسیدن به هدف WHO برای واکسینه کردن 70 درصد از جمعیت جهان تا اواسط سال 2022 بسیار دیر شده است. در حال حاضر 61.9 درصد از جمعیت جهان حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

موسس مایکروسافت افزود که جهان باید در آینده برای توسعه و توزیع واکسن‌ها سریع‌تر حرکت کند و از دولت‌ها می‌خواهد که اکنون روی آن سرمایه گذاری کنند.

گیتس گفت: «دفعه بعد باید به جای دو سال و شش ماه تلاش کنیم، وی افزود که پلتفرم‌های استاندارد شده از جمله فناوری RNA پیام رسان (mRNA) این امکان را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد که هزینه آماده سازی برای همه گیری بعدی زیاد نیست. این همانند تغییر آب و هوا نیست. اگر منطقی باشیم، دفعه بعد زودتر به نتیجه می‌رسیم.

پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۲ با شرکت ۶۰۰ مهمان و ۳۵۰۰ پلیس در هتل بایریشه هوف در شهر مونیخ آلمان از روز جمعه آغاز به کار کرد و تا روز یکشنبه ادامه دارد.

شایان ذکر است موسس شرکت مایکروسافت که از او به عنوان یکی از ثروتمندترین مردان جهان نیز یاد می‌شود پیش از این نسبت به آماده نبودن جهان برای مقابله با نوع جدیدی از یک بیماری همه‌گیر هشدار داده بود.

بیل گیتس،‌ طراح نخستین کامپیوتر شخصی و فردی که به نوعی‌ زندگی مدرن را آن گونه که می‌شناسیم به ما معرفی کرد سال ۲۰۱۵، حدود پنج سال پیش از شیوع گسترده کووید ۱۹ در جریان یکی از مجموعه نشست‌های همایش جهانی تد «TED Talk» نسبت به ناتوانی جهان در مقابله با یک بیماری همه‌گیر در آینده هشدار داده بود.

آقای گیتس در این خصوص تصریح کرده بود: «ما برای همه‌گیری بعدی آماده نیستیم...بزرگترین خطر برای بروز یک فاجعه جهانی از همین جا (ویروس) می‌آید؛ نه از موشک بلکه از میکروب.»

موسس مایکروسافت هشدار داده بود که بشریت در سیستمی که بتواند همه‌گیری بعدی را مهار کند سرمایه گذاری ناچیزی کرده و عدم آماده سازی در این زمینه سبب می‌شود بحران بعدی بسیار خطرناک‌تر و ویران‌کننده‌تر از ابولا باشد.

او این سخنان ترسناک را مطرح کرد و حالا همه این هشدارها به حقیقت پیوسته است. ابولا، جان حدود ۱۰ هزار نفر را گرفت، در حالی که کووید ۱۹ تاکنون بیش از میلیونها کشته برجای گذاشته است.

موسس شرکت مایکروسافت در مصاحبه با کریس اندرسون،‌ رئیس مجموعه همایش‌های جهانی تد گفته است که «خیر اساسا کسی به این هشدارها گوش نکرد.»

بیل گیتس ادامه داد: «من امیدوارم بودم که ویروس‌هایی نظیر زیکا، ابولا،‌ سارس و کروناویروس مرس به ما یادآوری کرده باشند که در دنیای کنونی بویژه با این حجم از تردد و جابجایی انسان‌ها می توان شاهد فجایع و خسارات بسیار بزرگی بود اما کم‌تر کسی به این مسئله توجه می‌کند.»

کووید ۱۹ جدا از سرعت انتشار بالا یک بیماری عفونی است و پیش از آنکه علائم خود را بروز دهد می‌تواند تاثیر مخربی بر اعضای حساس بدن از جمله ریه بگذارد. این از جمله ویژگی‌های ویروس کرونا است که آن را به عنوان عامل اصلی بحران کنونی سلامت در جهان معرفی کرده است.

بیل گیتس اما در عین حال گفته بود که با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی و انجام اقدامات مناسبت پیشگیرانه ما قاعدتا نباید با همان بحرانی که آنفولانزای ۱۹۱۸ برای ما ایجاد کرد روبرو شویم. آنفولانزای ۱۹۱۸ که از آن به عنوان بیماری همه‌گیر آنفولانرای اسپانیایی نیز نام می‌برند در زمان شیوع حدود پنجاه میلیون نفر از مردم جهان را به کشتن داد.

بیشتر بخوانید: پیشگویی جدید بیل گیتس درباره پایان کرونا در 2022

منبع: جماران

ارسال نظر