تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو را جدی بگیرید | لزوم شست‌وشوی هر روزه پوست

آلودگی هوا از سر آسمان شهر دست‌بردار نیست و عرصه را برای نفس کشیدن شهروندان تنگ می‌کند. اما از تاثیر آلودگی هوا روی پوست و مو چقدر خبر دارید؟

تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو را جدی بگیرید | لزوم شست‌وشوی هر روزه پوست

آلودگی هوا و پیری زودرس پوست

آلودگی هوا منجر به بیماری‌های مختلفی در بدن می‌شود و پوست و مو از جمله ارگان‌هایی هستند که آلودگی هوا تاثیر بسیار بدی روی آن‌ها دارد. طبق تحقیقات انجام شده، آلاینده‌های هوا درست مثل اشعه‌های مضر خورشید به پوست آسیب می‌زنند و باعث ‌پیری زودرس پوست، آکنه، سرطان پوست، آلرژی، تیره شدن پوست و آسیب‌های دیگر می‌شوند.

محققان آلمانی هم در تحقیقی که ۲۴ سال طول کشید، تاثیر آلودگی هوا را بر پوست افراد مختلف بررسی کردند. یکی از یافته‌های حاصل از این تحقیق نشان داد لک و چروک پوست افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر است.

بنا بر این تحقیق، آلاینده‌های هوا ۲۰ برابر از منافذ پوست کوچک‌تر هستند، پس وقتی با پوست در تماس باشند، به لایه‌های عمیق آن نفوذ می‌کنند. این آلاینده‌ها بعد از نفوذ به پوست آن را خشک، ملتهب، شل و منافذ پوست را مسدود می‌کنند. در نتیجه پوست به سختی می‌تواند تنفس کند و شادابی و سلامت آن دچار اختلال می‌شود.

این تحقیقات، ضرورت مراقبت بیشتر از پوست را در هوای آلوده مورد تاکید قرار می‌دهد.

حساسیت‌های پوستی، نتیجه آلودگی هوا

آناهیتا والی، متخصص و عضو انجمن پوست و موی ایران در گفت‌وگو با ایرنا، درباره نحوه مراقبت از پوست در هوای آلوده تهران و شهرهای دیگر توصیه می‌کند: «هنگامی که آلاینده‌ها روی پوست می‌نشینند، غدد عرق و چربی پوست را می‌بندند. مسدود شدن خروجی‌های غدد سرآغاز یک آسیب است و لایه‌های ژرف‌تر و عمیق‌تر پوست را در معرض آسیب قرار می‌دهد.»

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه پوست در برابر عوامل آسیب‌رسان محیطی به نوعی سد دفاعی بدن است، توضیح می‌دهد: «وقتی مولکول‌های آسیب‌زا رسوب می‌کنند، این سد دفاعی مغشوش می‌شود و نمی‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد. بنابراین شخص دچار اگزما و انواع آلرژی و حساسیت‌های تماسی می‌شود.»

روزی 2 بار شست‌وشو، هفته‌ای یک‌بار لایه‌برداری

والی با یادآوری اینکه آلاینده‌ها از 2 روش رسوب مستقیم روی پوست و گردش خون وارد بدن شده و به پوست و مو آسیب می‌زنند، درباره انجام کارهایی برای کاهش اثرات آلودگی هوا روی پوست خاطرنشان می‌کند: «در بخش نگهداری از پوست، نخست اینکه حتما روزی 2 بار سطح پوست شسته شود، چراکه مواد آرایشی که مصرف می‌شود، محیطی برای جمع شدن ذرات ریز آلاینده‌ها و دوده فراهم می‌کند.»

به گفته او ضروری است افراد صورت را صبح و شب با یک صابون ملایم شست‌وشو دهند. در شرایطی که آلودگی شدید می‌شود هم هفته‌ای یک یا دو بار با یک لیف نازک و شوینده صورت که ذرات ساینده در آن وجود دارد، لایه‌برداری ملایم انجام دهند.

استفاده از چای سبز

عضو انجمن پوست و موی ایران با تاکید بر اینکه جاهایی در صورت همانند کنار چشم، بینی و اطراف لب که چروک و خط وجود دارد، آلاینده‌ها بیشتر رسوب می‌کنند، به افراد توصیه کرد: «چای سبز دم کنید و با یک پنبه به صورت مرتب به ناحیه‌های ذکر شده بمالید.»

وی با بیان اینکه استعمال مکرر مایعات به خروج آلاینده‌ها کمک می‌کند، افزود: «به دلیل اینکه برخی مواد شیمیایی در مجاورت آفتاب فعال‌تر می‌شوند و بیشتر به پوست نفوذ می‌کنند، باید به صورت مرتب از ضدآفتاب و مرطوب‌کننده‌ها استفاده شود، چراکه اگر پوست رطوبت کافی داشته باشد، در برابر آلاینده‌ها بهتر مقاومت می‌کند.»

مصرف تغذیه‌های آنتی‌اکسیدانی

والی با اشاره به تغذیه روزهای آلودگی هوا به شهروندان یادآور شد: «با مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان هم می‌توان از پوست و مو در برابر آلاینده‌ها محافظت کرد. مصرف میوه‌هایی مانند انار، خرمالو، انواع مرکبات، آب فراوان به ویژه آب و آب‌لیمو مفید هستند.»

وی افزود: «افرادی که به دلیل شرایط کاری بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارند، سعی کنند یک بطری آب و آب‌لیمو و آلبالوی خشک و بادام به همراه داشته باشند تا حامی پوست خود باشند.»

ارسال نظر