ماجرای تاثیر ۵ درصدی واکسن سینوفارم چیست؟

خبر میزان تاثیر ۵ درصدی واکسن سینوفارم در پیشگیری از ابتلا به کرونا توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. از این رو مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت در این باره بیانیه داد. 

ماجرای تاثیر ۵ درصدی واکسن سینوفارم چیست؟

به دنبال انتشار خبری در خصوص اعلام نتایج پژوهش مرتبط با میزان کارآیی واکسن‌های مختلف علیه کروناویروس، مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، بیانیه‌ای صادر کرد.

مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت طی بیانیه‌ای در خصوص انتشار خبری پیرامون پژوهش اولیه این مرکز در مورد میزان کارائی واکسن‌های کرونا، خواستار شفاف سازی برای ایجاد برداشت صحیح از نتایج مقدماتی این پژوهش شد.

در این بیانیه که به امضای محسن مقدم، سرپرست گروه تحقیقات سیاستگذاری سلامت رسیده، آمده است:

"در پی انتشار خبری در خصوص اعلام نتایج پژوهش مرتبط با میزان کارایی واکسن های مختلف علیه کروناویروس، مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت بیانیه ای صادر کرد.

با توجه به نظرات متفاوتی که بر روی اعلام نتایج مقدماتی پژوهش بر روی میزان کارایی واکسن های مختلف علیه کروناویروس بیان می شود، لازم است در این خصوص نکاتی برای مردم توضیح داده شود:

۱) میزان کارایی واکسن ها با توجه به اپیدمی واریانت مختلف ویروس، کاملا متفاوت است و نمی توان در این آنالیز اولیه به طور دقیق با هم مقایسه کرد، به نحوی که میزان واکسیناسیون سینوفارم در پیک اپیدمی دلتا بوده و بقیه واکسن ها در زمان های دیگر تزریق شده است و به همین دلیل برای مقایسه دقیق تر به آنالیز نهایی به روش کوهورت در طی ماه های بعدی نیاز دارد.

۲) این نتایج یک گزارش اولیه بوده است و نتایج نهایی پژوهش پس از تکمیل فازهای بعدی تحقیق، برای سیاستگذاری مورد استفاده قرار می گیرد.

۳) مهمترین هدف در واکسیناسیون علیه کروناویروس در جهان، کاهش موارد شدید منجر به بستری و مرگ ناشی از بیماری است که در همین نتایج اولیه نیز به خوبی مشخص شده و تقریبا تمامی واکسن های مورد مطالعه به این هدف رسیده اند.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، بر خلاف آنچه برخی شبکه های معاند به آن پرداخته اند، انجام واکسیناسیون کشوری استراتژی بسیار کارآمدی برای مقابله با بیماری کووید۱۹ در کشور بوده و نتایج آن را در کاهش قابل ملاحظه موارد شدید منجر به بستری و مرگ، علی رغم موج سهمگین واریانت دلتا در کشور شاهد هستیم و همچنین برای قضاوت هر پژوهشی باید منتظر داوری علمی مقاله و چاپ آن در مجلات علمی معتبر باشیم."

کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت و عضو فرهنگستان علوم پزشکی «نامه مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت» را تایید کرد. در این نامه به استناد تحقیق روی ۳۸۰ هزار نفر در شیراز میزان تاثیر سه نوع واکسن بررسی شده‌است.

در نامه مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت که به امضای کامران باقری لنکرانی رسیده، آمده است: «میزان تاثیر واکسن سینوفارم در جلوگیری از عفونت (ابتلا به کرونا) ۵ درصد، تاثیر آن در جلوگیری از بستری ۵۵/۸ و تاثیر سینوفارم در جلوگیری از مرگ ۶۵ درصد است.

طبقه گفته لنکرانی چیزی که در این مطالعه مهم است هر سه نوع واکسن شانس مرگ و میر و بستری شدن را به حد قابل قبولی کاهش می‌دهند و نکته ارزشمند این مطالعه همین موضوع است.

بیشتر بخوانید: واکسن سینوفارم بهتر است یا آسترازنکا؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر