آیا تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار ضرر دارد؟

شیوع ویروس کرونا مشکلات زیادی در جامعه ایجاد کرده است. مادران باردار نیز نسبت به این موضوع نگران هستند. آنها می‌ترسند تزریق واکسن نوزادشان را دچار مشکل کند. آیا تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار مضر است؟

آیا تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار ضرر دارد؟

آیا تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

شیوع ویروس کووید-۱۹ و همه‌گیری جهانی کرونا، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است. بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند. برخی نیز دچار مشکلات مالی ناشی از تعطیلی شهر شدند. مبتلایان به ویروس هم دچار ضعف جسمانی شدند.

اما در این بین، زنان باردار دغدغه‌های مخصوص به خود را نسبت به کرونا داشته‌اند. آنها نگران سلامت خود و نوزادشان هستند. با شروع واکسیناسیون سراسری، بسیاری از مادران نمی‌دانند که تزریق واکسن برای آنها مفید است یا خیر؟

بر اساس اعلام اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار مشکلی برای سلامت آنها ایجاد نمی‌کند. به دلیل اینکه آنها شرایط ویژه‌ فیزیکی دارند، توصیه می‌شود هر دو دوز واکسن را دریافت کنند.

تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار واکسن کرونا برای زنان باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند

چه نوع واکسنی برای مادران مناسب است؟

واکسن‌هایی که بر اساس ویروس غیرفعال کرونا تولید شده‌اند برای زنان باردار مقاومت بدنی ایجاد می‌کند. بنابراین، واکسن‌های آسترازنکا، سینوفارم، مدرنا و فایزر برای تزریق بسیار مناسب هستند. جالب است بدانید، پس از تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار، نوزاد تا ۶ ماه پس از تولد نسبت به ابتلا به کرونا مصون خواهد بود.

بانوانی که در سن ۳۵ سال به بالا باردار هستند، حتما در سریع‌ترین زمان اقدام به واکسیناسیون کنند. با تزریق به موقع واکسن در این سن، از بیماری‌های احتمالی افزایش فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی و کلیوی جلوگیری خواهد شد. ناگفته نماند، زنان باردار کمتر از ۳۵ سال نیز می‌توانند اقدام به دریافت واکسن کنند.

لازم به ذکر است، هنگام دریافت دو دوز واکسن کرونا هیچ مشکلی برای جنین ایجاد نخواهد شد. همچنین، مادران شیرده نیز مجاز به دریافت واکسن کرونا هستند. توصیه می‌شود ۴۲ روز بعد از زایمان، مادران اقدام به تزریق واکسن کنند.

تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار واکسن کرونا سلامت مادر و نوزاد را تضمین می‌کند

چه زمانی برای تزریق واکسن کرونا مناسب است؟

طبق اطلاع وزارت بهداشت، تزریق واکسن کرونا برای زنان باردار بعد از هفته ۱۲ اعلام شده است. در این بازه زمانی واکسن عملکرد بهتری در بدن مادر دارد. همچنین، ایمنی بدن برای نوزاد نیز تضمین می‌شود. شایان ذکر است، توصیه شده است زنان باردار زیرنظر دکتر متخصص خود اقدامات تزریق واکسن را انجام دهند.

به دلیل اینکه پزشک مامایی اطلاعات کاملی از شرایط مادر و نوزاد را دارد، آنها می‌توانند نسبت به نحوه دریافت واکسیناسیون تصمیم‌گیری کنند. ممکن است مادران دارویی مصرف می‌کنند که با تزریق واکسن مغایرت داشته باشد. بنابراین، در طول روند واکسیناسیون، زنان باردار با پزشک خود در تماس باشند.

شایان ذکر است، وزارت بهداشت برای مشاوره بهتر به مادران باردار، بخش ویژه‌ای را در سامانه ۴۰۳۰ ایجاد کرده است. خانم‌ها می‌توانند با این سامانه تماس گرفته و کد ۴ را وارد کنند. مشاوران آمادگی لازم برای مشاوره به مادران را دارند.

ارسال نظر