سرعت شیوع اومیکرون چقدر است؟ | زنگ خطر برای تمام کشورها

جدیدترین سویه کرونا با نام اومیکرون هفته پیش در آفریقای جنوبی شناسایی شد و تنها دو روز بعد برچسب VoC به آن تعلق گرفت. سازمان بهداشت جهانی در مورد سرعت شیوع اومیکرون به تمام کشورهای دنیا هشدار می‌دهد.

سرعت شیوع اومیکرون چقدر است؟ | زنگ خطر برای تمام کشورها

سرعت شیوع اومیکرون

اومیکرون ، جدیدترین نوع SARS-COV-2 در تاریخ 24 نوامبر 2021 در آفریقای جنوبی شناسایی شد. دو روز بعد، سازمان بهداشت جهانی اومیکرون را به عنوان سویه نگران‌کننده (VoC) معرفی کرد. این برچسب به سویه‌هایی زده می‌شود که مسری‌تر و کشنده‌تر از سویه‌های قبلی بوده و نسبت به واکسن و درمان مقاوم‌تر هستند.

تحلیل انجام‌شده روی شیوع سویه‌های دلتا و اومیکرون در سطح جهان به نتیجه جالب و ترسناکی اشاره می‌کند. متأسفانه سرعت شیوع اومیکرون خیلی بیشتر از دلتا است.

سویه دلتا نخستین بار در دسامبر سال 2020 در هندوستان شناسایی شد، در تاریخ 4 آوریل 2021 برچسب «سویه قابل‌توجه» و در تاریخ 11 مه برچسب «سویه نگران‌کننده» به آن تعلق گرفت. این در حالی است که اومیکرون تنها در دو روز برچسب «سویه نگران‌کننده» را دریافت کرد.

طبق گزارش WHO، سویه دلتا تقریبا پس از گذشت پنج ماه از شناسایی نخستین مورد در هندوستان، به 48 کشور مختلف سرایت کرد. با گذشت زمان، این سویه شیوع بیشتری یافت و تا تاریخ 12 اکتبر سال 2021، ابتلا به سویه دلتا در 191 کشور گزارش شد.

سرعت شیوع اومیکرون

در مقایسه با دلتا، سویه اومیکرون تنها در عرض پنج روز توانسته به 16 کشور در سراسر دنیا سرایت کند. اتریش، استرالیا، بلژیک، کانادا، فرانسه، هنگ‌کنگ، اسرائیل، ایالات‌متحده و غیره، همگی در چهار قاره متفاوت با فاصله زیاد از آفریقای جنوبی هستند که در مدت‌زمان کوتاهی با سویه اومیکرون مواجه شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی، پتانسیل سرایت و سرعت شیوع اومیکرون در سطح جهانی را به صورت «بسیار بالا» (Vey High) توصیف کرده است.

ارسال نظر