روش جدید سونوگرافی چندپارامتری برای تشخیص سرطان پروستات

روش جدید سونوگرافی چندپارامتری قادر به تشخیص سریع سرطان پروستات بوده و هزینه کمتری نسبت به MRI دارد.

روش جدید سونوگرافی چندپارامتری برای تشخیص سرطان پروستات

سونوگرافی چندپارامتری

یک روش جدید سونوگرافی تقریباً به اندازه روش استفاده از اسکن ام‌آرآی(MRI) در شناسایی سرطان‌های پروستات که نیاز به درمان بالینی فوری دارند، مؤثر است.

محققان بریتانیایی نشان داده‌اند که نوع جدیدی از اسکن فراصوت (سونوگرافی) می‌تواند سرطان پروستات را با دقتی برابر با روش تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا همان MRI که پرهزینه و زمان‌بر است، تشخیص دهد.

این روش راه آسان‌تری را به پزشکان جهت آزمایش سریع بیماران برای تشخیص سرطان پروستات ارائه می‌دهد.

سرطان پروستات شایع‌ترین سرطانی است که در مردان ظاهر می‌شود. این سرطان یک سرطان با رشد آهسته است و تخمین زده می‌شود که از هر پنج مرد، یک نفر با نوعی سرطان بدون علامت در پروستات خود می‌میرد.

تشخیص سرطان پروستات می‌تواند دشوار باشد. به طور کلی اولین روش تشخیصی، معاینه دیجیتالی رکتوم برای شناسایی فیزیکی هرگونه ناهنجاری در پروستات است. ابزار دیگری که پزشکان در دسترس دارند، آزمایش خون است که با آن سطح PSA را بررسی می‌کنند. سطح PSA یک نشانگر زیستی است که می‌تواند وجود سرطان پروستات را نشان دهد.

مشکل آزمایش خون و شناسایی PSA این است که اغلب تنها می‌تواند سیگنال‌های سرطان پروستات را در مراحل اولیه دریافت کند که این امر منجر به درمان غیرضروری و اضطراب در بیماران می‌شود.

اما تصویربرداری ام‌آرآی مؤثرترین ابزار فعلی برای ارزیابی بالینی سرطان پروستات است. این اسکن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که آیا سرطان نیاز به درمان فوری بالینی دارد یا باید فعلا به حال خود رها شود.

هاشم احمد، نویسنده اصلی این مطالعه جدید توضیح داد: «اسکن ام‌آرآی یکی از آزمایش‌هایی است که ما برای تشخیص سرطان پروستات از آن استفاده می‌کنیم. اگرچه این اسکن‌ها گران هستند، اما انجام آن تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد و به راحتی در دسترس همه نیست. همان‌طور که رسیدگی به بیماران مبتلا به سرطان در پی همه‌گیری کووید-۱۹ انباشته می‌شود، نیاز واقعی به یافتن آزمایش‌های کارآمدتر و ارزان‌تر برای تشخیص سرطان پروستات احساس می‌شود.»

این روش جدید توسعه‌یافته برای بررسی سرطان پروستات، سونوگرافی چندپارامتری (mpUSS) نام دارد. در این آزمایش از کاوشگری استفاده می‌شود که در رکتوم فرد قرار داده می‌شود تا از پروستات از طریق انواع تکنیک‌های فراصوت تصویربرداری کند.

مطالعه جدید، نتایج اولین کارآزمایی در مقیاس بزرگ را گزارش کرده است که کارایی این آزمایش سونوگرافی را تأیید می‌کند. این کارآزمایی، چند صد مرد در معرض خطر بالای سرطان پروستات را شامل می‌شد. هر یک از شرکت‌کنندگان با تصویربرداری MRI و mpUSS و همچنین نمونه‌برداری‌های بعدی برای تأیید شدت سرطان‌های شناسایی‌شده، مورد آزمایش قرار گرفتند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که این روش جدید سونوگرافی تقریباً به اندازه MRI در تشخیص موارد بالینی مهم سرطان پروستات مؤثر است و فقط ۴.۳ درصد موارد کمتری را در مقایسه با MRI شناسایی کرده است. اما در مقابل، این روش، سرطان‌های پروستات با حجم کم را نیز تشخیص داد که اسکن‌های MRI اغلب آنها را از قلم می‌اندازند.

همچنین بخوانید: تشخیص سریع سرطان ریه با استفاده از هوش مصنوعی

محققان نتیجه گرفتند که روش mpUSS می‌تواند به عنوان یک ابزار تشخیصی جایگزین مؤثر برای MRI استفاده شود. این یافته بسیار مهم است، زیرا این روش، ارزان‌تر، سریع‌تر و بسیار فراگیرتر و در دسترس‌تر از MRI ​​است.

احمد گفت: «مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد نوع خاصی از اسکن فراصوت می‌تواند به عنوان یک آزمایش بالقوه برای تشخیص موارد بالینی مهم سرطان پروستات استفاده شود.»

به گفته احمد، مطالعه اخیر نشان می‌دهد نوع خاصی از اسکن فراصوت قادر به تشخیص سرطان پروستات در موارد بالینی است. روش جدید مناسب برای قشر کم‌درآمد و متوسطی است که توانایی دسترسی به تجهیزات گران‌قیمت MRI را نداشته و آمار سرطان پروستات در بین آن‌ها زیاد است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر