مواظب عوارض جانبی داروهای ضد مالاریا در درمان COVID-19 باشید!

رسانه کلیک - سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در مورد عوارض شناخته شده «هیدروکسی کلروکین» و «کلروکین»، دو داروی ضد مالاریا هشدار جدیدی داده است. زیرا مطالعات جدید نشان از مرگ و میر زودرس پس از مصرف آن‌ها دارد.

مواظب عوارض جانبی داروهای ضد مالاریا در درمان COVID-19 باشید!

از این داروها در معالجه روماتیسم مزمن و لوپوس نیز استفاده می‌شود. به تازگی محققان مجله انجمن پزشکی آمریکا اعلام کردند که به مطالعات در خصوص توانایی داروی کلروکین برای درمان احتمالی بیماری COVID-19 پایان داده‌اند.

به نظر می‌رسد عوارض جانبی داروهای ضد مالاریا خطرناک است که ادامه روند مطالعه در خصوص آن پایان یافته است. این اتفاق به سبب مرگ 22 نفر از شرکت کنندگان در این آزمایشات انجام شده است. محققان پیش از توقف ناگهانی پروژه، میزان مرگ و میر 39 درصدی در گروه افراد مصرف کننده دارو با دوز بالا و ثبت آمار مرگ 15درصدی در گروه دوز پایین را مشاهده کردند. همچنین میزان کشندگی کلی آن 27٪ مشاهده شده است.

محققان در یافته‌های خود می‌گویند؛ «مطالعات به خط قرمز نزدیک شده و ما آن را متوقف خواهیم کرد؛ زیرا خطرات ناشی از تاثیرات کشنده بودن بر مزایای درمانی غلبه می کند.»

هیدروکسی کلروکین در هشدار FDA آمده است گزارشات در مورد مرگ بیماران COVID-19 نشان می‌دهد داروی هیدروكسی كلروكین، چه به تنهایی و چه در كنار داروهای دیگر، از جمله آنتی بیوتیك معروف به آزیترومایسین می تواند منجر به اخلال در ریتم طبیعی قلب مانند طولانی شدن فاصله پیک QT، ضربان قلب سریع، فیبریلاسیون بطنی و ... شده و در برخی موارد موجب مرگ شود.

داروهای هیدروکسی کلروکین و کلروکین بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته و از آن‌ها به عنوان درمان موثر برای COVID-19 نام برده می‌شود. تحقیقات زیادی در خصوص توانایی آن‌های برای درمان این بیماری انجام شده اما این بدان معنا نیست که این داروها راه‌حل قطعی درمان بیماری کرونا دانسته و از عوارض جانبی داروهای ضد مالاریا غافل شویم.

ارسال نظر