مقایسه واکسن های کرونا | اثربخشی واکسن علیه کووید-۱۹

دو سال پیش با شروع پاندمی ویروس کرونا، دانشمندان بسیاری اقدام به تحقیق و توسعه واکسن کرونا کردند. نتیجه کار منجر به ساخت چند مدل واکسن و روند واکسیناسیون آغاز شد. با مقایسه واکسن های کرونا مردم شناخت بهتری به اثربخشی و عوارض آنها پیدا می‌کنند.

مقایسه واکسن های کرونا | اثربخشی واکسن علیه کووید-۱۹

مقایسه واکسن های کرونا

دو سالی است که ویروس کووید-۱۹ مردم جهان را دچار چالش و مشکلات فراوانی کرده است. به طوری که باعث مختل شدن زندگی روزمره میلیون‌ها انسان شده که نمی‌توانند همانند سابق کارهای خود را انجام دهند. با شروع پاندمی ویروس کرونا، دانشمندان تحقیقاتی جدی برای ساخت واکسن کردند.

نتیجه این تحقیقات منجر به ساخت واکسن کرونا شد. خوشبختانه مدتی است روند واکسیناسیون شرایط زندگی را برای مردم جهان بهبود بخشیده است.

تاکنون چند مدل واکسن در حال تولید و تزریق است که هرکدام اثربخشی و عوارضی دارند. به دلیل تنوع بالای واکسن، مردم با مقایسه واکسن های

کرونا سعی می‌کنند بهترین واکسن را تزریق کنند. واکسن‌ها در واقع با تقلید رفتار ویروس در بدن، سیستم ایمنی بدن را نسبت به عملکرد کووید-۱۹ آشنا می‌کند.

این آشنایی به بدن کمک می‌کند که هنگام ورود ویروس به بدن، چگونه با کرونا مبارزه و آن را از بین ببرد. در اصل واکسن نحوه دفاع در برابر ویروس را به سیستم ایمنی بدن یاد می‌دهد.

واکسن سینوفارم واکسن سینوفارم

واکسن سینوفارم

کشور چین سازنده واکسن سینوفارم است. این واکسن جزو اصلی‌ترین واکسن‌هایی است که در مراکز واکسیناسیون ایران تزریق می‌شود. ترکیب سینوفارم از ویروس مرده کرونا است که بخشی از پروتئین‌های Spike ویروس از طریق واکسن به بدن تزریق می‌شود.

واکسن سینوفارم در دو دوز تزریق می‌شود که فاصله بین دو دوز ۳ تا ۴ هفته است. بر اساس گزارش کارشناسان، این واکسن تا ۸۰ درصد ایمنی در بدن ایجاد می‌کند. شایان ذکر است، اثربخشی واکسن بعد از دو هفته از تزریق دوز دوم شروع می‌شود.

کارشناسان معتقد هستند واکسن سینوفارم در برابر کرونا ایمنی ایجاد می‌کند. اما اگر کسی به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شود، شرایطی همانند سرماخوردگی را تجربه می‌کند و نیاز به بستری در بیمارستان ندارد.

رایج‌ترین عوارض واکسن سینوفارم تب خفیف، سردرد، درد عضلانی، اسهال و احساس سردی است. ناگفته نماند، این عوارض در بدن هر فرد شدت و ضعف دارد.

واکسن برکت واکسن برکت

واکسن برکت

متخصصین ایرانی با استفاده از ویروس غیرفعال‌شده کرونا، واکسن برکت را تولید کرده‌اند. شرایط نگهداری این واکسن ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد است. واکسن برکت یکی از اصلی‌ترین واکسن‌هایی است که در مراکز واکسیناسیون ایران تزریق می‌شود.

این واکسن در دو دوز تزریق می‌شود که فاصله دو دوز آن مدت ۲۸ روز است. تاکنون نتیجه دقیقی از اثربخشی واکسن برکت اعلام نشده است. اما بر اساس صحبت‌های مدیر اجرایی مطالعات بالینی، این واکسن ایرانی بالای ۹۰ درصد ایمنی در بدن ایجاد می‌کند.

شایان ذکر است، تب و لرز، سردرد، ضعف بدنی و خواب‌آلودگی از عوارض واکسن برکت است. این عوارض در هر بدن شدت و ضعف دارد که بعد از تزریق دوز دوم خود را نشان می‌دهد.

واکسن آسترازنکا واکسن آسترازنکا

واکسن آسترازنکا

واکسن آسترازنکا در مقایسه واکسن های کرونا در ایران، تعداد کمتری موجود است. اما برخی از مراکز واکسیناسیون ایران، این واکسن را تزریق می‌کنند. آسترازنکا در ۱۵ کشور جهان با همکاری دانشگاه آکسفورد تولید می‌شود.

شایان ذکر است، واکسن‌های موجود در ایران از کشورهای کره جنوبی، روسیه، ژاپن و ایتالیا وارد می‌شوند. ترکیب واکسن آسترازنکا از بخش از پروتئین ویروس کرونا است. در واقع تولیدکنندگان از ژن‌های پروتئین‌های سطحی سارس-کوو-۲ در واکسن استفاده می‌کنند.

آسترازنکا در دو دوز تزریق می‌شود که فاصله دو دوز بین ۸ تا ۱۲ هفته است. بر اساس اعلام متخصصین، این واکسن تا ۹۲ درصد ایمنی در بدن ایجاد می‌کند. در واقع واکسن آسترازنکا تا ۹۲ درصد میزان بستری شدن بر اثر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد.

آسترازنکا عوارض قوی‌تری نسبت به دیگر واکسن‌های موجود دارد. سردرد شدید،‌ تب و لرز، استخوان درد، اسهال و ضعف شدید بدن از جمله عوارض این واکسن هستند.

واکسن اسپوتنیک وی واکسن اسپوتنیک وی

واکسن اسپوتنیک وی

واکسن اسپوتنیک وی توسط کشور روسیه تولید شده است. تولیدکنندگان از حامل ویروسی دارای ژن‌های پرو‌تئین‌های سطحی سارس-کوو-۲ در این واکسن استفاده کرده‌اند. این واکسن باید در شرایط ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

اسپوتنیک وی دارای دو نوع واکسن تک‌دوز و دو دوزی است. اما در ایران مدل دو دوزی آن موجود است که در برخی مراکز واکسیناسیون موجود است. همچنین، فاصله دو دوز واسکن ۲۱ روز است. همچنین، واکسن اسپوتنیک وی تا ۹۵ درصد اثربخشی دارد.

طبق اعلام متخصصین، عوارض این واکسن سرفه خفیف، گرفتگی بینی، درد عضلات، افزایش فشار خون و تب لرز است. مدت زمان این عوارض تا سه یا چهار روز بعد از تزریق خواهد بود.

مقایسه واکسن های کرونا واکسن فایزر

واکسن فایزر

شرکت بایون‌تک وظیفه تولید واکسن فایزر را برعهده دارد. لازم به ذکر است، این واکسن در ایران موجود نیست. نوع واکسن فایزر بر اساس فناوری MRNA تولید شده است. این فناوری حامل پیام تولید پروتئین‌های سطحی ویروس است که ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

فایزر شرایط نگهداری سخت‌تری در مقایسه واکسن های کرونا دارد. این واکسن را باید در شرایط منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کرد. واکسن فایزر در دو دوز تزریق می‌شود که فاصله بین دو دوز ۳ تا ۴ هفته است.

این واکسن تا ۹۵ درصد اثربخشی در بدن دارد. به طوری که فایزر به عنوان بهترین واکسن کرونا تاکنون شناخته شده است. ناگفته نماند، سازمان بهداشتی جهانی در حال بررسی تزریق دوز سوم واکسن فایزر است تا ایمنی بدن افراد تضمین شود.

بر اساس گزارشات متخصصین، فایزر عوارض جانبی خاصی ندارد. تاکنون گزارشی نسبت به عوارض این واکسن اعلام نشده است.

نظر شما درباره مقایسه واکسن های کرونا چیست؟ شما تزریق کدام واکسن را ترجیح می‌دهید؟ لطفا نظرات خود را با کلیک در میان بگذارید.

همچنین در کلیک بخوانید: موافقان و مخالفان واکسن کرونا چه می‌گویند؟

ارسال نظر