مقایسه ویروس کرونا با آنفولانزا و روش تشخیص آن

هرچند در طی ماه های اخیر ویروس کرونا  تیتر اصلی خبرها در بیشتر خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص داده است، اپیدمی یا همه‌گیری ویروس آنفولانزا در اکثر کشورهای جهان در حال نزدیک شدن است. در این مطلب قصد داریم تا نکاتی را در خصوص شباهت‌ها و تفاوت‌های ویروس کرونا و آنفولانزا  ذکر کنیم.

 مقایسه ویروس کرونا با آنفولانزا و روش تشخیص آن

تاکنون در حدود 75 هزار نفر در دنیا به ویروس جدید کرونا که به نام COVID-19 مشهور است و منشا آن کشور چین بوده است، مبتلا شده‌اند. از این میان در حدود 2000 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

اما متاسافانه کمتر مطلبی در خصوص ویروس آنفولانزا منتشر شده است. نکته جالب توجه در خصوص این ویروس این است که بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، در کشور آمریکا در حدود 26 میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند و از این میان 14 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. با این وجود به لطف تحقیقات دانشمندان در خصوص این ویروس اطلاعات زیادی در دست است در حالیکه در خصوص ویروس کرونا جدید اطلاعات زیادی چه در خصوص درباره انتشار و حتی نرخ مرگ و میر در دست نداریم.

به گفته یکی از محققان، چیزی که به طور قطع در خصوص ویروس آنفولانزا می‌دانیم این است که میزان ابتلا به این ویروس در ماه های مارچ و آپریل کاهش می‌یابد و به همین دلیل می‌توان در خصوص نرخ مرگ و میر در اثر ابتلا به آن پیش بینی‌های دقیقی انجام داد.

در حال حاضر محققان زیادی در حال بررسی ویروس کرونا جدید هستند. آن‌ها مواردی مانند دلایل ابتلا به ویروس، آثار مخرب آن و همچنین اطلاعات جدید دیگری را مورد مطالعه قرار می‌دهند.

در ادامه به مقایسه این دو ویروس می پردازیم.

علائم و شدت ویروس آنفولانزا و کرونا

هر دو ویروس چه ویروس آنفولانزا و کرونا باعث ایجاد اختلالات تنفسی در انسان می‌شوند. تب، سرفه، گلو درد، دردهای عضلانی، سردرد، آبریزش بینی، خستگی و کوفتگی، اسهال و استفراغ از جمله علائم ویروس آنفولانزا معمولی هستند. ابتلا به این ویروس ناگهانی است و بسیاری از افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند تقریبا در عرض دو هفته بهبود می‌یابند. اگرچه در برخی از افراد ویروس آنفولانزا منجر به عفونت های ریوی می شود. در آمریکا در حدود 1 درصد از مبتلایان به این ویروس بستری می شوند.

با توجه به نتایج تحقیقات دانشمندان تاکنون، بارزترین علائم ابتلا به ویروس کرونا، شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. تنها 5 درصد از بیماران مبتلا به این ویروس دچار علائمی مانند گلو درد هستند و تنها 1 درصد اسهال و حالت تهوع دارند. مطالعه بر روی حدود 44هزار و 672 نفر که به طور قطع به ویروس کرونا مبتلا بوده اند، حاکی از حدود 80.9 درصد از این تعداد ابتلای خفیف، 13.8 درصد ابتلای شدید و 4.7 درصد نیز ابتلا خطرناک بوده است. افرادی که در دسته خطرناک قرار گرفته‌اند افردی بوده‌اند که دچار بیماری‌های تنفسی، اختلال در عملکرد اعضا و یا نارسایی عضو بوده‌اند.

نکته قابل توجه این است که چون هر دو این ویروس ها، به سیستم تنفسی حمله می‌کنند، شناسایی و تمایز آن‌ها از یکدیگر تا حدودی مشکل است.

نرخ مرگ و میر ویروس آنفولانزا و کرونا

نرخ مرگ و میر در مبتلایان به ویروس آنفولانزا در حدود 0.5 درصد است اما به نظر می‌رسد این تعداد در مبتلایان به ویروس کرونا جدید بیشتر است. نتیجه مطالعه‌ای در چین، نرخ مرگ و میر در مبتلایان به کرونا را در حدود 2.3 درصد گزارش کرده است. البته نرخ مرگ و میر مرتبط با ویروس کرونا نسبت به منطقه، سن و فاکتورهای دیگر متفاوت است. برای مثال در ایالت هوبی در کشور، نرخ مرگ و میر در حدود 2.9 درصد گزارش شده است. این در حالی است که این میزان در ایالتی دیگر در این کشور در حدود 0.4 درصد بوده است. در افراد بالای 80 سال که به این ویروس مبتلا شده‌اند، نرخ مرگ و میر در حدود 14 درصد بوده است. و در حدود 8 درصد از افراد 70 تا 79 سال مبتلا به این بیماری فوت کرده‌اند. نرخ مرگ و میر در افراد 60 تا 69 سال 3.6 درصد، در افراد 50 تا 59 سال 1.3 درصد و 40 تا 49 سال 0.2 درصد گزارش شده است. 0.2 درصد از افرادی که در رده سنی 10 تا 39 سال به این بیماری مبتلا شده‌اند فوت کرده‌اند و هیچ فردی در گروه سنی 0 تا 9 در اثر ابتلا به این بیماری فوت نکرده است.

انتقال ویروس آنفولانزا و کرونا

نرخ RO یعنی میزان انتقال از انسان به انسان برای ویروس آنفولانزا چیزی در حدود 1.3 درصد گزارش شده است. این نرخ در بیماران مبتلا به کرونا در حدود 2/2 درصد بوده است. نرخ انتقال ویروس در هر منطقه متفاوت است. این نرخ تا حد قابل توجهی وابسته به میزان ارتباط افراد با یکدیگر در هر منطقه است. هر چند مطالعات بیشتری در این رابطه می‌بایست انجام شود.

خطر عفونت در این دو ویروس

در هر فصل، در حدود 8 درصد از افراد دنیا در معرض ابتلا به ویروس آنفولانزا هستند. در حال حاضر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا 29 نفر گزارش شده است. هنوز نمی‌توان تخمین دقیقی از روند ابتلا به این ویروس داشت، اما نکته‌ای که مشخص است این است که افرادی که در بخش خدمات سلامتی مشغول به کار هستند مثل پزشکان، پرستاران و کارکنان مراکز درمانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند.

همه‌گیری ویروس آنفولانزا و کرونا

باید به این نکته توجه کرد که ویروس آنفولانزا که در هر سال تعداد زیادی به آن مبتلا می شوند با ویروس همه گیر آنفولانزا مثل آنفولانزا خوکی کاملا متفاوت است. برای مثال در سال 2009 در حدود 151تا 575 هزار نفر از افرادی که به ویروس همه‌گیر آنفولانزای خوکی مبتلا شده بوده فوت کردند. هر چند هنوز مشخص نیست که این همه‌گیری در افراد مبتلا به ویروس کرونا به چه میزان خواهد بود.

پیش‌گیری ویروس آنفولانزا و کرونا

بر خلاف ویروس آنفولانزا هنوز واکسنی برای ویروس کرونا جدید تولید نشده است. اما محققان در حال تلاش برای یافتن واکسن این ویروس هستند. به نظر می‌رسد تا 3 ماه آینده واکسنی برای این بیماری تولید و به صورت آزمایشی روی برخی از بیماران تست شود.

بر اساس آخرین توصیه‌ها، برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، شستن دست‌ها با آب و صابون و هر بار در حدود 20 ثانیه، عدم لمس چشم‌ها با دست‌های آلوده، بغل نکردن و دست و روبوسی نکردن با افراد بهترین روش‌های پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری شناخته شده‌اند.

ارسال نظر