مرحله اول آزمایش بالینی واکسن ایدز مدرنا آغاز شد

شرکت مدرنا با همکاری سازمان تحقیقات علمی IAVA موفق شد واکسن ایدز مبتنی بر فناوری mRNA را تولید کند. فاز اول آزمایش بالینی این واکسن هم‌اکنون در حال انجام است.

مرحله اول آزمایش بالینی واکسن ایدز مدرنا آغاز شد

مرحله اول آزمایش بالینی واکسن ایدز مدرنا آغاز شد

شرکت مدرنا و سازمان IAVA در حال بررسی استفاده از فناوری mRNA در واکسن ایدز هستند. این فناوری که در واکسن کرونای فایزر نیز به کار رفته، بدن را وادار به تولید پروتئین‌هایی می‌کند که باعث تحریک دستگاه ایمنی بدن می‌شوند. فاز نخست آزمایش بالینی واکسن در حال حاضر آغاز شده و 56 فرد بزرگسال در آن شرکت کرده‌اند. این افراد به مدت شش ماه تحت نظر خواهند بود.

فرایند واکسیناسیون واکسن ایدز مدرنا درست مانند واکسن کرونا به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود. 48 نفر از داوطلبان یک دوز واکسن دریافت می‌کنند. 32 نفر دوز تقویتی را نیز دریافت کرده و 8 نفر نیز تنها با دوز تقویتی واکسینه می‌شوند.

طبق گفته دانشمندان، پس از تزریق واکسن، گلبول‌های سفید جهش‌یافته خون توانایی آن را پیدا می‌کنند تا با تولید آنتی‌بادی‌های خنثی کننده موسوم به bNAb، به مبارزه با طیف گسترده‌ای از انواع ایدز پرداخته و آن‌ها را خنثی کنند.

ویروس ایدز بیش از 40 سال است که کشف شده اما تا کنون هیچ واکسنی برای آن ساخته نشده است. پیش از این چند واکسن ایدز وارد مرحله آزمایش بالینی شده بودند اما همگی آن‌ها در مرحله بعد شکست خوردند. باید دید واکسن ایدز مدرنا می‌تواند اوضاع را تغییر دهد یا خیر.

ارسال نظر