احتیاط مصرف کدام داروها قبل از واکسن کرونا لازم است؟

قبل و بعد از واکسن کووید ۱۹ چه داروهایی را نباید مصرف کرد؟ منع مصرف یا احتیاط مصرف کدام داروها قبل از واکسن کرونا واجب است؟

احتیاط مصرف کدام داروها قبل از واکسن کرونا لازم است؟

چرا باید در مورد مصرف داروها قبل از تزریق واکسن کووید-۱۹، محتاط باشیم؟

با توجه به اینکه اثربخشی واکسن به میزان پاسخگویی سیستم ایمنی بستگی دارد، اگر بدن بر انجام کار دیگری که سیستم ایمنی را درگیر می‌کند، متمرکز باشد، پاسخ ایمنیِ قوی و کافی به واکسن ایجاد نمی‌شود.

آیا باید قبل از تزریق واکسن کووید-۱۹ مصرف داروهای روزمره را متوقف کرد؟

خیر، در خصوص مصرف همزمان داروهایی که فرد به صورت روزمره استفاده می‌کند یا مطابق با نسخه‌ اخیر پزشک در حال استفاده از آنهاست، (مانند داروهای فشارخون، دیابت، آسم، داروهای تیروئید، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدچربی خون، آنتی‌بیوتیک ‌ها‌، مولتی‌ویتامین‌ها) جای نگرانی نیست و مصرف این داروها می‌تواند ادامه یابد.

داروهایی که مصرف همزمان آن‌ها با واکسن کووید-۱۹ نیازمند احتیاط است:

۱. کورتیکواستروئیدهای خوراکی:

اگر فرد در حال مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی (داروهای کورتونی) برای یک بیماری مزمن است، می‌تواند داروی خود را ضمن نظرخواهی از پزشک ادامه دهد.

اگر قرار است یک کورتیکواستروئید خوراکی قبل از تزریق واکسن برای بیمار آغاز شود، بهتر است به بعد از تزریق واکسن موکول شود.

۲. کورتیکواستروئیدهای تزریقی:

به عنوان مثال اگر پزشک تزریق کورتیکواستروئید در کمر را برای بیمار تجویز کرده باشد، ممکن است فرد بخواهد تزریق آن را به حدود دو هفته پس از دریافت واکسن کووید-۱۹ موکول کند. در این حالت پزشک باید سود و زیان این وقفه را در نظر بگیرد. اگر درد بیمار شدید بوده و قادر به راه‌ رفتن نباشد یا بیماری باشد که در صورت راه ‌نرفتن و دراز کشیدن به مدت طولانی در معرض خطر لخته ‌شدن خون قرار دارد، صبر جایز نیست و باید تزریق کورتیکواستروئید انجام شود.

۳. داروهای سرطان، سرکوب ‌کننده‌ سیستم ایمنی و روماتیسم:

با توجه به اینکه همیشه استثنائاتی وجود دارد؛ بهتر است در خصوص مصرف داروهای مربوط به سرطان، سرکوب سیستم ایمنی و بیماری‌های روماتوئیدی با پزشک معالج مشورت شود تا بهترین زمان برای دریافت واکسن کووید-۱۹ مطابق با شرایط بیمار در نظر گرفته شود.

۴. داروهای ضدالتهاب و ضد درد:

استفاده از داروهای ضددرد و ضدالتهاب مانند «آسپرین»، «ایبوپروفن» یا هر مسکن دیگر قبل از واکسیناسیون و برای پیشگیری از وقوع علائم، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

هنوز مشخص نیست که مصرف پیشگیرانه‌ این داروها چه تاثیری بر عملکرد واکسن می‌گذارد، اما یکی از احتمالات، کاهش پاسخ ایمنی به واکسن است. این مسئله در مورد بسیاری از واکسن‌های دیگر نیز صادق است. اگر بعد از واکسن علامت ناخوشایندی نظیر درد در محل تزریق، تب و لرز داشتید می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید.

چنانچه فردی داروی آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را برای مشکل دیگری و به طور روزمره استفاده می‌کند، می‌تواند مصرف آنها را ادامه دهد.

۵. داروهای آنتی‌هیستامینی و ضدحساسیت:

مصرف آنتی‌ هیستامین‌ها قبل از دریافت واکسن کووید-۱۹ برای جلوگیری از واکنش‌های حساسیتی توصیه نمی‌شود، چنانچه فردی سابقه‌ واکنشن‌های حساسیتی دارد، باید تزریق واکسن را در مراکز درمانی مجهز به سیستم احیا انجام داده و تا نیم ساعت بعد از تزریق، در محل بماند.

همچنین بخوانید: چه مدت بعد از ابتلا به امیکرون واکسن بزنیم؟

ارسال نظر