برترین رژیم های غذایی سال ۲۰۲۲ انتخاب شدند

برترین رژیم های غذایی سال ۲۰۲۲ میلادی انتخاب شدند. این‌ها رژیم‌هایی هستید که از سوی بخشی از مردم دنیا دنبال می‌شوند و حاوی دستورات و راهنمایی‌های مفید برای استفاده بهتر از مواد غذایی در جهت حفظ سلامتی بدن هستند.

برترین رژیم های غذایی سال ۲۰۲۲ انتخاب شدند

به نقل از پایگاه خبری فوربس، آمار نشان می‌دهد بسیاری از افراد نمی‌توانند به رژیم غذایی‌شان پایبند باشند، چراکه سخت می‌توان هر روز و در هر وعده غذایی، غذای سالمی پیدا کرد که خوردنش لذت‌بخش باشد.

سازمان‌های مختلفی در سراسر دنیا هر سال رژیم‌های غذایی برتر را طبقه‌بندی می‌کنند و از افراد می‌خواهند مطابق میل و ذائقه و همچنین سبک زندگی خود، یکی از آنان را دنبال کنند.

در ادامه برترین رژیم های غذایی سال ۲۰۲۲ را معرفی و مرور می‌کنیم.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای با الهام از الگوهای غذایی سنتی جنوب ایتالیا و یونان و به دلیل ترکیب هماهنگی از آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضدالتهابی، عنوان استاندارد طلایی در پزشکی را برای پیشگیری از بیماری‌ها دریافت کرده است.

رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مثل روغن زیتون، آجیل و آووکادو و همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این 2 گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود.

در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد و در واقع مصرف این موارد ممنوع است. در عوض، استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم‌چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

برترین رژیم های غذایی سال ۲۰۲۲ رژیم غذایی مدیترانه‌ای

دیگر حسن رژیم مدیترانه‌ای این است که نیازی به کالری‌شماری یا محدودیت‌های جدی ندارد و منبع اصلی چربی آن روغن زیتون فرابکر است.

بر اساس آمار، این رژیم غذایی فوایدی از جمله افزایش امید به زندگی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و بهبود کیفیت زندگی را به دنبال دارد.

برخی از مزیت‌های دیگر استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای عبارت از موارد زیر است:

  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای از بروز بیماری‌های مزمن کلیه جلوگیری می‌کند
  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای با وجود روغن زیتون، باعث کاهش وزن و مانع بروز دیابت می‌شود
  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبب کاهش فشار خون می‌شود
  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد
  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای از بروز استرس و افسردگی جلوگیری می‌کند
  • رژیم غذایی مدیترانه‌ای مانع از ابتلا به پارکینسون و آلزایمر می‌شود

رژیم غذایی کنترل‌کننده وزن (ناظر وزن) یا WW

این رژیم غذایی، در واقع یک برنامه کاهش وزن است که می‌تواند به صورت آنلاین یا گروهی دنبال شود و بسیاری از افراد مشهور در سراسر جهان در آن عضو هستند.

تمرکز این برنامه بر رژیم غذایی سالم و تحرک زیاد است. پس از ثبت‌نام در برنامه، پشتیبان‌هایی وجود دارند که افراد را در کاهش وزن و مصرف غذای صحیح یاری می‌کنند. این برنامه به هر غذا یک امتیاز می‌دهد، سپس مطابق سن و وزن و جنس استانداردی تعیین می‌کند و امتیاز هر غذا باید مطابق با امتیاز در نظر گرفته شده در برنامه باشد.

جالب است بدانید که در این رژیم غذایی، هیچ غذایی ممنوع نیست.

غذاهای مورد تاکید در رژیم غذایی ناظر وزن شامل میوه‌جات تازه، سبزیجات غیرنشاسته‌ای و پروتئین‌های بدون چربی هستند و غذاهای سرشار از چربی اشباع و قند محدود می‌شوند.

رژیم غذایی Flexitarian

در رژیم غذایی Flexitarian که با عنوان نیمه‌گیاه‌خواری نیز شناخته می‌شود، در اغلب موارد غذای گیاهی مصرف می‌شود، ولی در صورت میل شدید می‌توان غذاهای گوشتی مانند انواع برگر، استیک یا کباب نیز صرف کرد. در واقع این رژیم غذایی مخصوص افرادی است که می‌خواهند سالم باشند و غذاهای گیاهی مصرف کنند، ولی توان مقاومت در برابر گوشت را نیز ندارند و هرازگاهی خوردنش را هوس می‌کنند.

این رژیم برخلاف رژیم‌های دیگر، بر اساس نام آن بسیار انعطاف‌پذیر است، افراد کمتر بابت شکستن هرازگاهی آن دچار احساس شرم می‌شوند و غذاهای مورد تاکید در آن شامل سبزیجات، میوه، انواع غلات کامل و حبوبات است.

برترین رژیم های غذایی سال ۲۰۲۲ رژیم غذایی Flexitarian

پیروی از این رژیم غذایی در کاهش وزن نقش دارد، باعث طول عمر می‌شود و احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد.

همان‌طور که اشاره شد، مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ در این رژیم محدود است. مصرف ادویه نیز در این رژیم برای کاهش التهاب معمول است و توصیه می‌شود.

رژیم غذایی کلینیک مایو

رویکرد رژیم غذایی کلینیک مایو، در پیش گرفتن شیوه زندگی سالم و حذف عادت‌های غلط است و بر مصرف انواع میوه، ‌سبزیجات و غلات کامل تاکید دارد.

این رژیم غذایی شامل 2 بخش است: بخش اول دو هفته‌ای است و طوری طراحی شده که منجر به کاهش ۲.۷ تا ۴.۵ کیلوگرم از وزن می‌شود و در مرحله دوم روی سلامت طولانی‌مدت تاکید دارد.

این رژیم شامل برنامه‌های غذایی است که بر اساس جنس و وزن طراحی شده و هیچ غذایی را حذف نمی‌کند، بلکه مصرف آن‌ها را محدود می‌کند و از طرفی در مورد میوه و سبزی‌جات محدودیت ندارد.

رژیم غذایی والیومتریکس

این رژیم غذایی بیشترین امتیاز را برای کاهش وزن دارد و به آن‌هایی که هدف اصلی‌شان از انتخاب رژیم در وهله اول کاهش ورزن و بعد سلامتی طولانی‌مدت است، توصیه می‌شود.

رژیم والیومتریکس به جای تاکید بر کم‌خوری، بر مصرف غذاهایی با چگالی کالری کمتر تاکید دارد. چگالی کالری با تقسیم میزان کالری بر تعداد گرم‌های موجود روی برچسب مواد غذایی محاسبه می‌شود. با این ایده می‌توان بدون احساس گرسنگی وزن کم کرد.

غذاهای مورد تاکید در این رژیم شامل میوه، سبزی، سوپ، پاستا و ماکارونی سبوس‌دار، مرغ و لبنیات کم‌چرب هستند و در مورد غذاهای پرکالری محدودیت دارد.

رژیم غذایی DASH

رژیم غذایی DASH سال‌هاست که به عنوان بهترین رژیم برای مبارزه با انواع سرطان، سکته مغزی، سنگ کلیه، دیابت و کاهش وزن تشویق می‌شود.

این رژیم غذایی یک رویکرد مادام‌العمر برای مصرف غذای سالم است که تمرکز عمده آن روی پیشگیری و درمان فشار خون بالاست. این برنامه غذایی افراد را به کاهش مصرف سدیم تشویق می‌کند و در آن مواد غذایی حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم را می‌گنجاند.

یکی از مهمترین مزیت‌های این روش، انعطاف‌پذیری آن است و اینکه از هیچ دستور پیچیده‌ای تبعیت نمی‌کند. توصیه محققان در رژیم غذایی DASH مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، محصولات لبنی کم‌چرب، روغن سبزیجات، آجیل، گوشت سفید و حبوبات است و مصرف نوشیدنی‌های شیرین و چربی‌های اشباع شده را ممنوع می‌کند.

رژیم غذایی DASH

مطالعات اخیر با بررسی بیش از 4 هزار و ۵۰۰ نفر نشان می‌دهد پیروی از رژیم غذایی DASH‌ احتمال نارسایی قلبی در افراد کمتر از ۷۵ سال را به میزان 50 درصد کاهش می‌دهد. نارسایی قلبی یکی از مهمترین دلایل بستری شدن افراد سالمند در بیمارستان است.

محققان این رژیم غذایی را مشابه رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌دانند و معتقدند این 2 نوع رژیم به هم گره خورده‌اند.

رژیم غذایی MIND

رژیم غذایی MIND تقریبا مشابه رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، ولی تمرکز آن روی مصرف سبزیجات، روغن زیتون، آجیل، غلات کامل، لوبیا، ماهی و محصولات خانواده توت (خشک یا تازه) قرار دارد.

مطالعات نشان می‌دهد این رژیم غذایی در سلامت مغز و عملکرد شناختی بسیار موثر است و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی نوردیک

رژیم غذایی نوردیک شباهت زیادی به رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارد و در آن بر مصرف آب زیاد، ماهی و سبزیجات ریشه‌ای، میوه و غلات کامل تاکید شده است. همچنین در این رژیم مصرف گوشت، لبنیات، قند و غذای فرآوری شده کنترل می‌شود.

تفاوت اصلی این 2 رژیم (نوردیک و مدیترانه‌ای) در میزان مصرف روغن‌هاست.

با این حال توصیه پزشکان و متخصصان سلامتی و تغذیه این است که سرخود تصمیم به پیروی از هیچ رژیم غذایی سختی نگیرید و پیش از شروع آن حتما با یک متخصص مشورت کنید. بهترین رژیم غذایی برای هر کس با توجه به وضعیت سلامتی او انتخاب می‌شود تا مانع از رسیدن مواد غذایی سالم و موردنیاز به بدنش نشود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر