درمان ایدز برای نخستین بار با پیوند سلول های بنیادی

یک زن مبتلا به ویروس HIV پس از دریافت خون بند ناف و پیوند سلول‌های بنیادی به بهبودی کامل رسید.

درمان ایدز برای نخستین بار با پیوند سلول های بنیادی

بهبودی اولین بیمار HIV با پیوند سلول‌های بنیادی

یک بیمار آمریکایی مبتلا به سرطان خون پس از دریافت سلول‌های بنیادی اهداکننده‌ای که به طور طبیعی در برابر ویروس عامل بیماری ایدز مقاوم است، بهبود یافت و تبدیل به سومین فرد و اولین زن بهبودیافته از این بیماری با کمک پیوند تا به امروز شد.

اطلاعات مربوط به این مورد که یک زن میان‌سال با نژادی مختلط بود در کنفرانس رتروویروس‌ها و عفونت‌های فرصت‌طلب در دنوِر ارائه شد. این اولین باری است که از خون بند ناف استفاده شده است، رویکردی جدید که می‌تواند این درمان را برای افراد بیشتری قابل‌دسترس کند.

این زن از زمان دریافت خون بند ناف برای درمان سرطان خون تاکنون و به مدت ۱۴ ماه عاری از هرگونه ویروس و در حال بهبود بوده و نیازی به درمان‌های قوی اچ‌آی‌وی(HIV) موسوم به درمان‌های ضدویروسی نداشته است.

دو مورد دیگری که از این بیماری بهبود یافته بودند، دو مرد هستند که یکی از آن‌ها سفیدپوست و دیگری لاتین است. آن‌ها سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ را دریافت کردند.

شارون لوین، رئیس منتخب انجمن بین‌المللی ایدز در بیانیه‌ای گفت: «این سومین گزارش از درمان در این شرایط و اولین مورد از درمان یک زن مبتلا به اچ‌آی‌وی است.»

این مورد بخشی از یک مطالعه بزرگ‌تر تحت حمایت ایالات‌متحده است که توسط دکتر ایوون برایسون از دانشگاه کالیفرنیا لس‌انجلس و دکتر دبورا پرساود از دانشگاه جان‌ هاپکینز در بالتیمور انجام شده است. هدف این مطالعه دنبال کردن ۲۵ فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی است که تحت درمان پیوند سلول‌های بنیادی به دست آمده از خون بند ناف قرار گرفته‌اند.

درمان ایدز با پیوند سلول های بنیادی

بیماران در این آزمایش ابتدا تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند تا سلول‌های ایمنی سرطانی از بین بروند. سپس پزشکان سلول‌های بنیادی را از افراد دارای جهش ژنتیکی خاص به آن‌ها پیوند می‌زنند.

سلول‌های این افراد دارای جهش فاقد گیرنده‌های مورداستفاده ویروس برای آلوده کردن سلول است و دانشمندان بر این باورند که بیماران پس از این درمان، سیستم ایمنی مقاوم در برابر اچ‌آی‌وی ایجاد می‌کنند.

لوین می‌گوید که پیوند مغز استخوان استراتژی مناسبی برای درمان اکثر افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی نیست. این گزارش نشان می‌دهد که درمان اچ‌آی‌وی امکان‌پذیر است و ژن‌درمانی استراتژی مناسبی برای این کار است.

این مطالعه نشان می‌دهد که یکی از عناصر مهم برای موفقیت‌آمیز بودن درمان، پیوند سلول‌های مقاوم در برابر اچ‌آی‌وی است. پیش از این دانشمندان باور داشتند که عوارض جانبی رایج پیوند سلول‌های بنیادی موسوم به «بیماری پیوند در مقابل میزبان» که در آن سیستم ایمنی اهداکننده به سیستم ایمنی گیرنده حمله می‌کند، می‌تواند در درمان احتمالی نقش داشته باشد.

به گفته لوین، بهبودی سه فرد مبتلا به ایدز نقش مؤثری در شناخت اجزای مختلف پیوند دارد. با بررسی‌های همه‌جانبه می‌توان یک قدم به درمان قطعی ایدز نزدیک تر شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر