بهترین جایگزین شکر و شیرینی حین خوردن چای

اگر طرفدار پروپاقرص چای هستید و در طول روز بارها لیوان چای خود را پر و خالی می‌کنید، بد نیست با بهترین جایگزین شکر و قند آشنا شده و در مصرف شیرینی زیاده‌روی نکنید.

بهترین جایگزین شکر و شیرینی حین خوردن چای

بهترین جایگزین شکر

به جرأت می‌توان گفت که چای، محبوب‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی گرم بین ایرانی‌ها است. اما اکثر افراد تلخی این نوشیدنی آرامش‌بخش را با نوعی شیرینی جبران می‌کنند.

قند همانند هر ماده مغذی دیگر لازمه بدن است، ولی در مصرف آن باید احتیاط کرد. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که مصرف بیش از حد قند (چه طبیعی چه غیرطبیعی) برای بدن مضر بوده و نتایج ناخوشایندی همچون چاقی و دیابت را به همراه خواهد داشت.

به همین خاطر توصیه می‌شود هنگام خوردن چای یا هر نوشیدنی تلخ‌مزه دیگر، به جای نبات و شیرینی‌های متداول به سراغ مواد جایگزین طبیعی بروید. ولی بهترین جایگزین شکر و قند چیست؟

بهترین جایگزین قند و شکر هنگام صرف چای

به جای خوردن کیک، کلوچه، شکلات و مواد غذایی پرقند کالری دار، بهتر است رویه چای‌خوری خود را تغییر داده و مواد طبیعی شیرین را در آن بگنجانید. البته به طور کلی در مصرف قند صرفه‌جویی کنید تا بدن سالم‌تری داشته باشید، حتی اگر لاغر هستید!

خرما

بهترین جایگزین شکر و قند، خرما است، آن هم نوع تر. خرمای خشک کالری بیشتری نسبت به خرمای تر دارد. توصیه می‌شود که در هر روز، تنها 3 عدد خرما نوش جان کنید. اگر روزی 3 وعده چای می‌نوشید، با هر وعده تنها 1 خرما میل کنید.

بهترین جایگزین شکر

کشمش و مویز

یکی دیگر از جایگزین‌های قند و شکر حین نوشیدن چای، کشمش و مویز است. ولی خوردن این کشمش و مویز هم تا حد خاصی توصیه می‌شود. هر فرد عادی مجاز به خوردن حداکثر 15 عدد کشمکش یا 10 عدد مویز (حدود 20 گرم) در طول روز است.

بهترین جایگزین شکر

همچنین بخوانید: علائم هشداردهنده بدن که باید آن‌ها را جدی بگیرید

توت خشک

برای افراد مبتلا به دیابت و همین‌طور افراد عادی، توت خشک بهترین جایگزین شکر هنگام خوردن چای است. بار گلیسمی توت خشک بسیار کمتر از کشمش و خرما بوده و خطر کمتری برای دیابتی‌ها دارد.

البته هنگام خوردن توت خشک نیز باید حد را رعایت کرد. حداکثر 20 گرم در طول روز توصیه می‌شود.

انجیر خشک

یکی دیگر از جایگزین‌های قند و شکر، انجیر خشک است که قند آن 5 برابر بیشتر از انجیر تازه بوده و به همین خاطر باید در مصرف آن محتاط بود.

بهترین جایگزین شکر

پر میوه‌های خشک‌شده

به جای شکر می‌توانید میوه‌های شیرین را در خانه خشک کرده (تا مطمئن شوید با شکر قاطی نشده‌اند) و سپس آن‌ها را همراه با چای میل کنید. البته اگر مبتلا به دیابت هستید، بهتر از پیش از تهیه میوه خشک با پزشک خود مشورت کنید.

اگر زیاد اهل چای نوشیدن هستید، سعی کنید مصرف شیرینی‌های غیرطبیعی را به تدریج به صفر برسانید. البته مصرف قند طبیعی نیز تا حد معینی مجاز است. به علاوه، زیاده‌روی در نوشیدن چای نیز برای بدن ضرر دارد. اعتدال را رعایت کنید تا بدنی سالم داشته باشد.

ارسال نظر