بیماری آلوپسی که همسر ویل اسمیت را دچار کرده چیست؟

شوخی با موی تراشیده «جادا پانکیت» همسر ویل اسمیت در مراسم اسکار جنجال زیادی به پا کرد، اما بیماری آلوپسی که همسر ویل اسمیت را دچار کرده چگونه بیماری است و علت آن چیست؟

بیماری آلوپسی که همسر ویل اسمیت را دچار کرده چیست؟

سیلی ویل اسمیت به مجری اسکار 2022 به دلیل شوخی با همسرش توجه بسیاری را به بیماری آلوپسی که باعث شده جادا پانکیت (jada pinkett smith) موی سرش را بتراشد جلب کرده است. اما این بیماری و علت و عوامل آن چیست؟

بیماری آلوپسی یا ریزش مو سکه ای چیست؟

آلوپسی در اصطلاحات پزشکی به معنای ریزش یا کاهش موی سر و دیگر نقاط بدن است که می‌تواند در اثر عوامل مختلفی مانند عوامل هورمونی، عوارض دارویی، ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های مربوط به غدد مانند بیماری‌های تیروئیدی به وجود آید.

برخی گمان می‌کنند این بیماری ممکن است در اثر فشار روانی در فرد ایجاد شود؛ اما طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است؛ مدرکی دال بر این عامل مشاهده نشده است. آلوپسی با توجه به علت و شدت به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود.

اگرچه آلوپسی ممکن است در نقاط مختلفی از سطح بدن بروز کند، اما زمانی که موی سر را هدف قرار می‌دهد، ظاهری نامناسب ایجاد می‌کند که نیاز به درمان جدی دارد. مراجعه به پزشک متخصص و دریافت مشاوره‌‌های لازم در این خصوص می‌تواند دوره درمان بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

علائم بیماری آلوپسی

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، بیماری آلوپسی به صورت ریزش گروهی موی سر، بدن، ابرو، ریش و مژه‌ها نمایان می‌شود. این بیماری ممکن است بدون هیچ نشانه‌ای و در مدت چند روز یا چند هفته ظاهر شود، اما علائمی نظیر سوزش، خارش و ملتهب شدن پوست می‌تواند مقدمه‌ای برای بیماری آلوپسی در فرد باشد. شکننده شدن مو یا تغییر در ضخامت تار مو از جمله علائم دیگری است که می‌تواند نشانی از وقوع اختلال آلوپسی باشد. گاهی اوقات بیماری آلوپسی ناخن‌های فرد را نیز درگیر می‌کند و فرد دچار تغییرات ظاهری جدی در بافت و شکل ناخن می‌شود.

علت‌های بروز بیماری آلوپسی چیست؟

بیماری آلوپسی در بدن تحت تاثیر دو عامل ژنتیکی و محیطی بروز می‌یابد، اگرچه مقصر اصلی این بیماری را اختلالات ژنتیکی می‌دانند، اما عوامل خارجی نیز در ظاهر شدن آن بی‌تاثیر نیستند.

در واقع از تاثیر هیچ یک از این دو نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. عواملی مانند دیابت، بیماری‌های التهابی پوست، بیماری‌های تیروئیدی و کم خونی ایمنی می‌تواند این بیماری را تشدید کند. ریشه‌یابی دقیق عوامل بیماری آلوپسی اولین گام برای یافتن راه درمان بیماری است که توسط پزشک متخصص بررسی می‌شود.

جالب است بدانید بعد از جنجالی که در مراسم اسکار 2022 بر سر این موضوع به پا شد، ویل اسمیت هنگام دریافت جایزه اسکار از آکادمی و حضار در مراسم عذرخواهی کرد . اخیرا وی از «کریس راک» مجری مراسم نیز که به او سیلی زد، در اینستاگرامش عذرخواهی کرده است.

منبع: شهرآرانیوز

ارسال نظر