معرفی سندروم‌ها و بیماری های روانی عجیب و غریب

بیماری های روانی عجیب و غریبی وجود دارند که چندین برابر خطرناک‌تر و پیچیده‌تر از اختلالاتی همچون اسکیزوفرنی یا افسردگی هستند.

معرفی سندروم‌ها و بیماری های روانی عجیب و غریب

بیماری های روانی عجیب

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مبتلا به بیماری های روانی هستند. شنیدن نام اختلالاتی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس، اسکیزوفرنی لرزه به بدن می‌اندازند.

ولی بد نیست بدانید سندروم‌ها و بیماری های روانی عجیب و غریب و در عین حال خطرناکی وجود دارند که شناخت ماهیت آن‌ها، بدون شک شما را حیرت‌زده خواهد کرد.

دلیل و درمان برخی از این بیماری ها توسط پزشکان و متخصصان شناسایی شده است. با این حال، علت برخی از بیماری ها هنوز نامشخص بوده و به همین خاطر درمان خاصی برای آن‌ها تعریف نشده است.

سندروم استکهلم

این سندروم معروف، به یک اختلال روانی اشاره می‌کند که در آن، گروگان نسبت به گروگان‌گیر حس همدردی، وابستگی، مهربانی یا حتی همدلی دارد. در برخی موارد مشاهده شده که گروگان به خود آسیب می‌زند تا از گروگان‌گیر محافظت کند.

بیماری های روانی عجیب

سندروم لیما

یکی دیگر از بیماری های روانی عجیب و غریب، سندروم لیما نام دارد که درست برعکس سندروم استکهلم است. فرد گروگان‌گیری که به سندروم لیما مبتلا است، بیش از حد نگران عاقبت و عذاب گروگان است. در بسیاری از موارد، گروگان‌گیر به میل گروگان رفتار کرده و حتی ممکن است او را آزاد کند.

سندروم دیوژن

فردی که به اختلال دیوژن (گدامنشی) مبتلا است، هیچ حس توجهی نسبت به خود ندارد. شرایط بد زندگی، احتکار اشیاء یا حیوانات، رفتار ضداجتماعی، بی‌تفاوتی عمومی نسبت به زندگی و همین‌طور عدم رعایت بهداشت، از مشخصه‌های فرد مبتلا به سندروم دیوژن است.

سندروم استندال

از دیگر بیماری های روانی عجیب می‌توان به سندروم استندال اشاره کرد. فرد مبتلا به این سندروم در مواجهه با آثار هنری، دچار تپش قلب ناگهانی، سرگیجه، حالت تهوع، توهم یا حتی از دست دادن هوشیاری می‌شود.

رؤیای کاپگراس

رؤیای کاپگراس یکی دیگر از بیماری های روانی عجیب و غریب به حساب می‌آید. فرد مبتلا به سندروم کاپگراس همواره در این توهم است که همسر، فرزند، دوست یا یکی از آشنایانش با فرد دیگری که از لحاظ رفتاری و ظاهری شبیه به آن‌ها است، عوض شده است.

بیماری های روانی عجیب

سندروم اورشلیم

این اختلال به محض پاگذاشتن در اورشلیم (بیت‌المقدس) در فرد ایجاد می‌شود. این اختلال طیف گسترده‌ای از رفتارها در بر می‌گیرد، از تعصب مذهبی ناگهانی گرفته تا افکار و درجات مختلف روان‌پریشی، که همه آن‌ها پس از بازدید از شهر، ظاهر می‌شوند.

همچنین بخوانید: افسردگی فصلی چیست و چطور باید با آن مقابله کرد؟

توهم فرگولی

تغییر شکل‌دهنده‌ها موضوع جذابی برای ساخت فیلم‌های تخیلی به حساب می‌آیند، اما افراد مبتلا به سندروم فرگولی معتقد هستند که تغییر شکل‌دهنده‌ها واقعا وجود دارند!

در ذهن پریشان این بیماران، همه افراد در واقع یک نفر هستند که در چهره‌های مختلف ظاهر می‌شود. این سندروم نیز معمولا در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی یافت می‌شود.

بیماری های روانی عجیب

سندروم کوتارد

سندروم کوتارد یکی دیگر از بیماری های روانی عجیب به شمار می‌آید. فرد مبتلا به این سندروم فکر می‌کند که مرده است، خونریزی دارد یا اندام‌های داخلی خود را از دست داده است.

در باور بیمارگونه این افراد، آن‌ها تنها تماشاگر اتفاقاتی هستند که در پیرامون رخ می‌دهد. به بیان بهتر، شخص حضور و وجود خود را انکار می‌کند، این بیماری یکی از نادرترین بیماری های روانی به حساب می‌آید.

سندروم پیکا

مبتلایان سندروم پیکا علاقه خاصی به خوردن مواد غیرخوراکی مثل خاک دارند. این سندروم یکی از خطرناک‌ترین بیماری های روانی عجیب و جدی به حساب می‌آید، چون در برخی مواقع مشاهده شده که فرد مبتلا اشیاء تیز مثل سنجاق را قورت می‌دهند.

اختلال پارامنزی تکراری

در تصور فرد مبتلا به پارامنزی تکراری، نسخه‌های متعددی از مکان‌ها وجود دارد. بیمار فکر می‌کند که مکان‌ها به طور هم‌زمان در دو جا یا بیشتر وجود دارد. بیمار می‌تواند خاطرات واقعی را به یاد آورد، ولی آن‌ها را به مکان یا زمان دیگری نسبت می‌دهد.

ارسال نظر