تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روان در بزرگسالان و کودکان

آلودگی هوا تنها به مشکلات جسمی محدود نمی‌شود. کاهش سطح اکسیژن مغز و تصمیم‌گیری‌های آنی، رفتارهای تکانشی شده و ناسازگاری با محیط از جمله موارد تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روان است.

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روان در بزرگسالان و کودکان

مهدی عسکری‌پور، روان‌درمانگر و مدرس دانشگاه درباره تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روان اظهار داشت: «آلودگی هوا بر سلامت جسمی، روحی روانی و شخصیتی اثرگذار است.»

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روان بزرگسالان

به گفته او بر اساس نتایج پژوهش‌های پزشکی، آلودگی هوا می‌تواند موجب افزایش اضطراب، استرس، خشونت و پرخاشگری، کاهش توان فکری، یادگیری و تمرکز، افسردگی و برخی اختلالات روان‌تنی و ذهنی شود.

عسکری‌پور ادامه داد: «این آلودگی همچنین آسیب‌های جسمی ناشی از روان‌تنی را افزایش داده و به طور مستقیم سبب آسیب‌های مغزی و کاهش عملکرد مغز خواهد شد. آلودگی هوا برخی از آسیب‌های روحی نظیر خشونت و پرخاشگری را افزایش و همچنین سازگاری با محیط اجتماعی را کاهش داده و سبب واکنش‌های آنی (فوری) در برابر محرک‌های محیطی خواهد شد.»

وی با بیان اینکه تربیت خانوادگی و ژنتیک نیز در این رابطه موثر است، افزود: «آلودگی هوا تاب‌آوری اجتماعی را در برابر فشارهای محیطی کاهش داده و بنابراین پرخاشگری را رواج می‌دهد. یکی از مهمترین چالش‌های جوامع صنعتی نیز مصائب ناشی از آلودگی هواست که خانه‌نشینی و... را به دنبال خواهد داشت.»

عسکری‌پور اضافه کرد: «افزایش زودرنجی هم به عنوان یکی دیگر از تبعات مخرب آلودگی هوا که گاه سبب خودبیماری انگاری می‌شود، بروز رفتارهای وسواس‌گونه را به دنبال خواهد داشت. در حقیقت این اختلال به ترس روانی بیمار که باعث بروز رفتارهای وسواس‌گونه می‌شود، تعبیر شده و شخص دائما احساس می‌کند که بیمار است. او مدام به پزشک مراجعه کرده و در صدد ارزیابی و آزمایش سلامت بدنی بوده و این مسئله خود آسیب‌های روحی و روانی را تشدید می‌کند.»

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت روان کودکان

این روان‌شناس یادآور شد: «بر اساس برخی تحقیقات، آلودگی هوا اختلالات عصبی شنوایی همچون کاهش شنوایی حسی حرکتی، اختلالات یادگیری و حتی علائم اوتیسم و بیش‌فعالی (در کودکان) را هم به دنبال داشته است.»

عسکری‌پور گفت: «این آلودگی همچنین با تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی سبب کاهش اعتماد به نفس، رفتارهای غیرسازگارانه، زوال عقل و فراموشی، آلزایمر و پارکینسون شده و هریک از این آسیب‌ها می‌تواند خلق وخوی افسردگی را افزایش دهد.»

به گفته این استاد دانشگاه تشدید خستگی ذهنی و فکری، کاهش سطح اکسیژن در مغز و بدن، تصمیم‌گیری‌های آنی و رفتارهای تکانشی نیز از دیگر تبعات آلودگی هوا محسوب می‌شود. استرس ناشی از آلودگی هوا بیماری‌های جسمی و روانی را سرعت می‌بخشد، احساس درماندگی و ناکامی را تقویت کرده و با تشدید اضطراب به عنوان پایه‌گذار اختلالات روانی، رضایت از زندگی را تضعیف می‌کند.

عسکری‌پور یادآور شد: «رشد مغز کودکان نیز در اثر تنفس این ذرات آلوده (در صورت تداوم) با اختلال مواجه شده و این اختلال می‌تواند بهره هوشی کودکان را کاهش دهد. همچنین برخی از اختلالات روحی روانی نظیر ضعف عصبی، بیش‌فعالی، رفتارهای پرخاشگرانه و ضعف در برقراری ارتباطات در کودکان هم ناشی از این آلودگی هواست.»

این مدرس تاکید کرد: «برخی از عوارض جسمانی آلودگی هوا همچون حملات تنفسی، مشکلات ریوی، آسم و تنگی نفس نیز سلامت روان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در حقیقت هریک از عوارض جسمانی، خلق بیمار را تنگ و روحیه را افسرده می‌کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر