تفاوت حجامت با اهدای خون از لحاظ فرایند و اثرات درمانی

برخی افراد بر این باورند که با خون دادن می‌توانند به فواید درمانی مشابه حجامت دست یابند، حال‌آنکه حجامت از هر نظر تفاوت بسیاری با اهدای خون دارد.

تفاوت حجامت با اهدای خون از لحاظ فرایند و اثرات درمانی

تفاوت حجامت با خون دادن

حجامت یکی از بهترین روش‌های کمک به حفظ سلامتی بدن و پاک‌سازی خود از مواد زائد است. ولی برخی افراد ترجیح می‌دهند به جای حجامت، با اهدای خود به فواید شبیه به حجامت دست پیدا کنند. حال‌آنکه حجامت تفاوت بسیاری با خون دادن دارد.

در این مقاله به 12 تفاوت عمده بین حجامت و خون دادن اشاره می‌کنیم.

همچنین بخوانید: فصل بهار، بهترین زمان حجامت + فواید حجامت در ابتدای سال

1- در فرایند انجام حجامت ابتدا با بادکش روی جریان خون تغییراتی ایجاد می‌کنند و سپس خراش‌های ظریف پوستی که زده می‌شود فرایندهایی در بدن تحریک می‌‌شود که اصطلاحاً آن را فراخوان گلبولی می‌گوییم.

2- مدل خون‌گیری در عمل حجامت سطحی است اما در خون دادن یک شوک منفی است که به‌وسیله یک سوزن، خون در گردش موردنیاز بدن را خارج می‌کند.

3- در حجامت، خون کثیف از بدن خارج می‌‌شود اما در خون دادن، خون تمیز و موردنیاز بدن اهدا می‌شود.

4- اهدای خون هیچ اثر درمانی یا هیچ نقش درمانی برای اهدا‌کننده خون ندارد. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه اهدای خون‌، نقش درمانی برای درمان بیماری‌های پوستی یا گوارشی یا بیماری‌های کبدی یا بیماری‌های قلبی ــ عروقی یا هر بیماری دیگری داشته، وجود نداشته است اما حجامت نقش درمانی برای فرد دارد و شما با انجام حجامت، زندگی خودتان را نجات می‌دهید اما با اهدای خون زندگی دیگران را‌.

تفاوت حجامت با خون دادن

5- حجامت در درمان بیماری‌هایی از قبیل آلرژی‌، ‌آسم و نفس‌تنگی‌، کبد چرب‌، سردردهای میگرنی‌، غلظت خون‌، دیسکوپاتی و سیاتالژی‌، جوش صورت و بدن‌، پسوریازیس‌، آفت دهان‌، حتی هپاتیت و... کاملا آزموده شده است.

6- آنچه از موضع حجامت خارج می‌شود چیزی جز سموم بدن و اخلاط فاسد و کثیف نیست اما در اهدای خون‌، بیشترین چیزی که خارج می‌شود مواد غذایی‌، الکترولیت‌های موردنیاز بدن و ویتامین‌ها است.

7ـ در تفاوت اهدای خون با خون حجامت همین بس که حتی حیوانات نیز از خون حجامت و بوی تعفن آن گریزانند، اما از خون اهداشده برای خوردن استقبال هم می‌کنند‌.

8ـ جالب است بدانید که پیغمبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع) و امام صادق (ع) این موضوع را متذکر شده‌اند که «سم از هر کجا، وارد بدن شود، از محل حجامت خارج می‌شود» یا «از موضع حجامت، چیزی جز سم دفع نمی‌شود.»

9ـ طبق تحقیقات‌، میزان کلسترول خون حجامت، 9 تا 11 برابر بیشتر از خون وریدی است. بنابراین برای کاهش میزان کلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفیدتر است همچنین سم موجود در خون حجامت 23 برابر سم خون وریدی است.

10ـ بیشتر کسانی که خون اهدا می‌کنند در غالب موارد سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند. بنابراین خون اهداشده این افراد نه‌تنها برای گیرندگان خون مفید نیست بلکه می‌تواند مضر هم باشد. افراد اهدا‌کننده خون‌ بهتر است پیش از اهدا کردن خونشان، حتما حجامت کنند تا بدین‌وسیله خونی که اهدا می‌‌کنند خون تمیز و سالم باشد.

11ـ غالبا مشاهده می‌شود که گیرندگان خون بعد از دریافت پکسل خون‌، دچار بیماری‌های دیگری از جمله زخم معده یا کبد چرب‌، عصبانیت و پرخاشگری‌، افسردگی و... می‌شوند در حالی که قبلا به این بیماری‌ها مبتلا نبوده‌اند و در واقع از اهدا‌کنندگان خون دریافت کرده‌اند.

12ـ میان کسانی که در جنگ تحمیلی در معرض بمباران‌های شیمیایی قرار گرفته‌اند‌، افرادی که در حین جنگ، حجامت کرده‌اند سالم باقی مانده‌اند و مابقی طی این سال‌ها‌، مشکلات بمباران‌های شیمیایی را تاکنون به‌دوش کشیده‌اند.

فراموش نکنید که حجامت یکی از بزرگ‌ترین شاخصه‌های طب سنتی ایرانی است. برای سالم زنده ماندن و داشتن زندگی بدون بیماری باید خود را ملزم به انجام آن بدانیم.

توصیه می‌شود افرادی که ممانعت خاصی برای حجامت ندارند و مخصوصاً افرادی که حجامت توسط طبیب حاذق طب سنتی به آن‌ها توصیه شده است یا افراد با مزاج گرم و تر (مخصوصا مردان و زنان یائسه)، دارای غلظت یا چربی خون یا اسید اوریک بالا، دارای جوش و دمل‌های پوستی صورت و بالاتنه و دارای احساس سنگینی و حرارت بالای سر و بدن، برای حجامت اقدام کنند.

اطفال زیر دو سال، افراد با سنین خیلی بالا، بیماری‌های خاص و کم‌خونی‌های شدید، مزاج‌های سرد یا خشک، افراد خیلی لاغر یا خیلی چاق، ضعف شدید و کمبود فشار مجاز به انجام حجامت نیستند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر