جهان از دید کوررنگ ها چگونه است؟

بر خلاف باور مرسوم، کوررنگ‌ها جهان را سیاه و سفید نمی‌بینند. جهان از دید کوررنگ ها بسیار عجیب‌تر است.

جهان از دید کوررنگ ها چگونه است؟

جهان از دید کوررنگ ها

شبکیه چشم از سلول‌های مخروطی تشکیل شده است. این سلول‌ها دارای رنگ‌دانه‌هایی هستند که با پردازش سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی (همان RGB معروف) قابلیت مشاهده طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را برای انسان فراهم می‌آورند. هرگونه آسیب به این سلول‌ها یا عصب بینایی، موجب کوررنگی می‌شود.

با توجه به بررسی‌های انجام شده، حدود 0.5 درصد زنان و 8 درصد مردان مبتلا به نوعی کوررنگی هستند و درک دقیقی از رنگ‌ها ندارند. اما جهان از دید کوررنگ ها چگونه است؟

به طور کلی، انسان ممکن است به سه نوع کوررنگی یا همان رنگ‌بینی بی‌هنجار و یا کوررنگی کامل دچار شود. در ادامه پس از تعریف هر اختلال، مشاهده خواهیم کرد که جهان از دید کوررنگ ها چگونه است.

جهان از دید کوررنگ ها

سبزکوری یا Deuteranomalia

یک اختلال بینایی که در آن شبکیه چشم قادر به پاسخگویی در برابر طیف رنگ سبز نیست. حدود 4.63 درصد از افراد به این بیماری مبتلا هستند، ولی نمی‌دانند!

جهان از دید این افراد رنگ‌پریده است، مخصوصا برای رنگ‌های سبز و قرمز.

جهان از دید کوررنگ ها

سرخ‌کوری یا Protanopia

یک اختلال بینایی که در آن شبکیه چشم قادر به پاسخگویی در برابر طیف قرمز و سبز نیست. این اختلال رواج کمتری نسبت به سبزکوری داشته و تنها 1 درصد افراد مبتلا به آن می‌شوند. همه سایه‌های قرمز و سبز تا حدودی محو شده، و سایه‌های آبی و زرد تقریبا بدون تغییر باقی می‌مانند.

آبی‌کوری یا Tritanopia

یک اختلال بینایی که در آن شبکیه چشم قادر به پاسخگویی در برابر رنگ‌های آبی و زرد نیست و رنگ آبی و سبز را با یکدیگر اشتباه می‌گیرد. این اختلال بسیار نادر است و افراد مبتلا به آن، جهان را به صورت تن‌های رنگ صورتی مایل به سبز مشاهده می‌کنند.

کوررنگی کامل یا Total color blindness

تنها 0.00003 درصد از افراد ممکن است به کوررنگی کامل دچار شوند. شبکیه چشم این افراد اصلا نمی‌تواند رنگ‌ها را تشخیص دهد. جهان از دید آن‌ها در مقیاس خاکستری تعریف شده است.

بنابراین کوررنگ‌ها لزوما سیاه و سفید نمی‌بینند. در واقع درصد بسیار ناچیزی از افراد وجود دارند که ممکن است به کوررنگی کامل دچار شوند و جهان آن‌ها سفید و خاکستری باشد

در ادامه، دو تصویر دیگر را مشاهده می‌کنید که تفاوت بین تشخیص رنگ‌ها به سبب اختلالات مختلف را نشان می‌دهند.

جهان از دید کوررنگ ‌ها

همچنین بخوانید: جهان در چشم حیوانات مختلف چگونه دیده می‌شود؟ + عکس

ارسال نظر