درمان سرطان پانکراس با استفاده از مولکول جدید MMRi62

پژوهشگران موفق به کشف مولکول جدیدی به نام MMRi62 شدند که می‌تواند به مرگ و میر ناشی از درمان سرطان پانکراس یا همان سرطان بی‌رحم لوزالمعده خاتمه دهد.  

درمان سرطان پانکراس با استفاده از مولکول جدید MMRi62

مولکول MMRi62 و درمان سرطان پانکراس

کلمه سرطان تقریبا برای همه مخوف است. بعضی افراد حتی جرأت نمی‌کنند آن را به زبان بیاورند، چه برسد به اینکه به ابتلا به آن فکر کنند. برخلاف پیشرفت‌های بسیار در علم اما ما هنوز برای درمان مؤثر سرطان با مشکل جدی مواجه هستیم.

اکنون بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشرشده توسط دانشمندان مرکز جامع سرطان روزول پارک، پیشرفت قابل‌توجهی در درمان سرطان پانکراس حاصل شده است.

مولکول قدرتمند MMRi62

همه‌چیز در مولکولی به نام MMRi62 خلاصه می‌شود. این مولکول خاص و تازه کشف‌شده، سلول‌های سرطانی و پروتئین‌های مضری را که رشد و گسترش آن‌ها را تشویق می‌کنند، هدف قرار می‌دهد و نابود می‌کند. کشف این مولکول یک شاهکار چشمگیر است که می‌تواند به یک درمان امیدوارکننده برای سرطان لوزالمعده منجر شود.

سلول‌های سرطانی لوزالمعده که همچنین به عنوان سلول‌های آدنوکارسینوم مجرای پانکراس (PDAC) شناخته می‌شوند، در حال حاضر مستعد ابتلا به فروپتوز به معنی مرگ ناشی از آهن هستند. بنابراین محققان وقت خود را به شناسایی عوامل جدیدی که باعث فروپتوز می‌شوند، اختصاص داده‌اند.

شینجیانگ وانگ سرپرست این مطالعه می‌گوید: «مولکول MMRi62 باعث تخریب پروتئین ذخیره‌سازی آهن به نام FTH1 و همچنین پروتئینی می‌شود که در PDAC جهش یافته و در نتیجه از متاستاز و فروپتوز که نوعی مرگ سلولی است که توسط آهن سلولی آزاد ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.»

مرگ سلول سرطانی با آهن

سلول‌های آدنوکارسینوم مجرای پانکراس (PDAC) به دلیل جهش‌های خاص در ژن‌های موسوم به KRAS وTP53 بسیار ویرانگر است، چرا که تومورها را در برابر شیمی‌درمانی بسیار مقاوم می‌کند.

در حال حاضر، هیچ درمانی برای این جهش‌ها وجود ندارد و این بیماری نرخ بقای کوتاه پنج ساله و آن هم برای تنها ۱۲ درصد از بیماران دارد. اما این موضوع با کشف این مولکول جدید می‌تواند به زودی متحول شود.

تیم پژوهشی دکتر وانگ در یک مدل پیش بالینی نشان داد که مولکول MMRi62 می‌تواند فروپتوز را به سلول‌های PDAC حاوی جهش‌های KRAS یا TP53 القا کند. این کار باعث مهار رشد تومور و همین‌طور منع متاستاز تومورها به اندام‌های دیگر می‌شود.

با اینکه هنوز عامل محرک فروپتوز شناسایی نشده، اما کشف اخیر به درمان‌های امیدبخش سرطان‌های سرکشی همچون سرطان لوزالمعده کمک می‌کند.

همچنین بخوانید: چه زنانی بیشتر در معرض سرطان سینه قرار دارند؟

منبع: ایسنا

ارسال نظر