رهایی از افکار منفی با ۷ روش کاربردی و موثر

انسان تمایل عجیبی به مرور افکار منفی دارد و عمدتا جنبه‌های مثبت زندگی را نادیده می‌گیرد. چند روش کاربردی برای رهایی از افکار منفی وجود دارد که با تکرار و تمرین آن‌ها می‌توان حس شیرین زندگی را به معنی واقعی کلمه تجربه کرد.

رهایی از افکار منفی با ۷ روش کاربردی و موثر

معرفی چند روش کاربردی برای رهایی از افکار منفی

اکثر ما اوقات زیادی را در افکار مختلف به سر می‌بریم. نگران آینده هستیم، رویدادهای گذشته را چندین بار در ذهن خود مرور می‌کنیم و به طور کلی روی بخش‌هایی از زندگی تمرکز داریم که موجب نارضایتی ما می‌شوند.

افکار پیش پا افتاده، منفی و ناخواسته نه تنها مانع عبرت گرفتن ما از تجارب گذشته می‌شوند، بلکه انرژی ما را تخلیه کرده و در نهایت نتیجه‌ای به جز اضطراب و افسردگی به همراه نخواهند داشت.

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای دور کردن افکار منفی وجود دارد که با تمرین و تکرار آن‌ها می‌توانید شادابی و آسایش را به زندگی خود بازگردانید.

شناسایی انحرافات فکری

بهترین روش کاربردی برای رهایی از افکار منفی، شناخت انحرافات ذهنی و فکری است. ذهن ما به شیوه‌های هوشمندانه‌ای می‌تواند عدم واقعیت را توجیه کرده و به تفکرات منفی دامن بزند.

با شناخت چهار نوع انحراف فکری، به راحتی می‌توانید با آن‌ها مبارزه کنید.

  1. تفکر سیاه و سفید؛ به هر رویدادی از دید خوب یا بد نگاه می‌کنید، نمی‌توانید چیزی مابین این دو را تصور کنید.
  2. شخصی‌سازی؛ خود را مقصر همه اشتباهات می‌دانید. مثلا اگر یک نفر به شما لبخند نزد، تصور می‌کنید مرتکب اشتباهی شده‌اید که او را ناراحت کرده است (فکر نمی‌کنید که شاید آن شخص روز سختی داشته و حالت روحی او ربطی به شما ندارد).
  3. فیلتر تفکرات؛ از روی عمد تصمیم می‌گیرید فقط جنبه منفی وقایع را مشاهده کنید.
  4. فاجعه‌آفرینی؛ همیشه بدترین حالت ممکن را در نظر می‌گیرید.

مبارزه با افکار منفی

هر زمان که فکری منفی در سر دارید، لحظه‌ای توقف کرده و درستی آن را ارزیابی کنید. به این فکر کنید که اگر دوستتان درباره خودش این‌طور صحبت کند، چه پاسخی به او می‌دهید؟ به احتمال زیاد به او دلداری می‌دهید و سعی می‌کنید دیدگاه منفی او را از بین ببرید.

همین منطق را برای افکار خود به کار برید. از خود بپرسید آیا بدترین اتفاق ممکن را در نظر گرفته‌اید؟ آیا خود را بابت وضعیتی که طبق انتظار پیش نرفته، مقصر می‌دانید؟

همچنین بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن با مدیتیشن

ایجاد وقفه بین تفکرات منفی

ساده‌ترین روش کاربردی برای رهایی از افکار منفی، ایجاد وقفه‌های عمدی است. به خود اجازه دهید برای یک مدت خاص (مثلا پنج دقیقه) غرق در یک فکر منفی شوید. ولی پس از گذشت این مدت خاص، تمرکز خود را روی موضوع دیگری در زندگی قرار دهید.

رهایی از قضاوت

همه ما به طور غیرارادی، خود و سایرین را مورد قضاوت قرار می‌دهیم. مقایسه مداوم زندگی خود با دیگران باعث احساس نارضایتی می‌شود. اگر بتوانید قضاوت را کنار بگذارید، حس آسودگی بیشتری پیدا می‌کنید.

در حقیقت سخت‌ترین روش کاربردی برای دوری از افکار منفی کنار گذاشتن قضاوت است. یک تکنیک ساده برای توقف افکار قضاوت‌گر، شناخت واکنش خود، بررسی و سپس رهاسازی آن است. یک روش دیگر نیز برای رهایی از افکار منفی وجود دارد؛ یک قاضی مثبت شوید!

اگر ناگهان متوجه شدید که در حال قضاوت منفی یک وضعیت، یک فرد یا خودتان هستید، به دنبال ویژگی‌های مثبت بگردید.

بیشتر بدانید: وقتی با نظر مخالف مواجه شدیم چگونه آرام باشیم؟

تمرین قدردانی

تحقیقات نشان می‌دهند که قدردانی، تأثیر بسزایی روی سطح شادی و مثبت بودن افراد دارد. حتی زمانی که اوقات سختی را سپری می‌کنید، می‌توانید قدردان چیزهای کوچکی در زندگی باشید که همواره با شما هستند و موجب شادی روحتان می‌شوند.

 روش کاربردی برای رهایی از افکار منفی

تمرکز روی نقاط قوت

طبیعت انسان مانور روی افکار منفی و عدم توجه به موارد مثبت است. با این حال سعی کنید روی نقاط قوت خود تمرکز کرده و غرق در اشتباهات گذشته نشوید. با این راه، حس خوبی نسبت به خود و مسیر زندگیتان به دست می‌آورید.

اگر ناگهان خود را درگیر کشمکش با شخصیت یا اعمالتان دیدید، لحظه‌ای توقف کرده و درباره ویژگی‌های مثبت و توانایی‌های خود فکر کنید.

کمک گرفتن از افراد متخصص

آخرین روش کاربردی برای رهایی از افکار منفی مراجعه به یک درمانگر است. اگر افکار ناخوشایند روی کیفیت زندگی و فعالیت‌های روزانه شما تأثیر می‌گذارند و نمی‌توانید از شر آن‌ها خلاص شوید، با یک درمانگر متخصص مشورت کنید.

افراد درمانگر و روانشناس به شما کمک می‌کنند با تغییرات زندگی کنار آمده، عذاب و رنج عاطفی خود را کاهش داده و به رشد فردی برسید.

به نظر شما برای رهایی از افکار منفی و نشخوار ذهبی، چه روش‌هایی بهتر و کاربردی‌تر است؟

ارسال نظر