رژیم یویو چیست؟ | هر آنچه باید راجع به چرخه وزن بدانید

رژیم یویو یا همان چرخه وزن به معنی از دست دادن وزن و بازگشت دوباره آن است و معمولا بر اثر پیروی کردن از رژیم‌های غذایی اتفاق می‌افتد. اما آیا راهی برای شکست این چرخه وجود دارد؟

رژیم یویو چیست؟ | هر آنچه باید راجع به چرخه وزن بدانید

رژیم یویو چیست؟

کم کردن وزن و اضافه کردن مجدد آن بلافاصله پس از کنار گذاشتن رژیم غذایی، یک سناریوی کاملا آشنا است که اغلب ما را از تلاش دوباره و رسیدن به وزن ایده آل دلسرد می‌کند. این پدیده به «رژیم چرخه وزن» یا «رژیم یویو» شهرت یافته اما آیا راهی برای شکستن این چرخه وجود دارد؟ در ادامه هر آنچه باید راجع به رژیم یویویی بدانید را به شما خواهیم گفت.

رژیم یویو چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

رژیم یویویی در اغلب مواقع به صورت ناخواسته اتفاق می‌افتد. بدن بنا به یک سری دلایل فیزیولوژیکی به رژیم غذایی غیرواقعی واکنش نشان می‌دهد. بدان معنا که با کاهش وزن، سطح هورمون لپتین (Leptin) در خون نیز کاهش یافته و فرد احساس گرسنگی می‌کند.

بدن ما در مواجهه با رژیم‌های محدودکننده، سرعت متابولیسم را کند می‌کند و اینجاست که نرخ کاهش وزن کم‌کم متوقف می‌شود. اما خبر بدتر آنکه در صورت رها کردن رژیم محدودکننده، بدن بیشتر در معرض افزایش وزن قرار می‌گیرد.

آیا پدیده چرخه وزن بین همه انسان‌ها رایج است؟

نوسان وزن کاملا طبیعی است. در واقع وزن یک انسان بالغ بسته به غذا و مایعاتی که در طول روز دریافت می‌کند، مدام بین 1.3 تا 1.8 کیلوگرم در حال تغییر است. حال آنکه چرخه وزن معمولا خارج از این رنج طبیعی اتفاق می‌افتد و عموما نتیجه یک رژیم غذایی ناپایدار است.

چرا رژیم یویو برای فرد ضرر دارد؟

از دست دادن ماهیچه و اضافه کردن چربی

هرگاه رژیم غذایی به طور ناگهانی و سریع باعث کاهش وزن شود، درصدی عضله نیز همراه با چربی از بین می‌رود. در رژیم یویویی وقتی فرد شروع به افزایش وزن می‌کند، این چربی است که ابتدا در بدن ایجاد می‌شود، نه ماهیچه. این فرایند در طولانی‌مدت می‌تواند توانایی فرد را در راه رفتن، بلند کردن اجسام و بالا رفتن از پله تحت تأثیر قرار دهد.

اثر مخرب رژیم یویو روی قلب

همان‌طور که می‌دانید، وزن بالا باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. این امر درباره چرخه کاهش و افزایش وزن نیز صادق است. در واقع هر چه نوسان وزن بیشتر اتفاق بیافتد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز بالا می‌رود.

اثر مخرب رژیم یویو روی سلامت روان

کاهش وزن در اغلب مواقع با افزایش اعتماد به نفس، بهبود عزت نفس و احساس موفقیت همراه است. اما تغییر وزن ناشی از رژیم یویو نه تنها دلسردکننده است، بلکه می‌تواند فرد را به سمت اضطراب و افسردگی سوق دهد.

چگونه چرخه وزن را بشکنیم؟

شکستن چرخه رژیم یویو کار آسانی نیست اما اگر بنا به دلایلی باید به کاهش وزن ادامه دهید، نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند.

رژیم فعلی خود را مجددا ارزیابی کنید

از رژیم‌های غذایی ناپایدار که عمده گروه‌های غذایی را رد می‌کنند، دوری کنید. به خاطر داشته باشید خوردن یک کلوچه، پاستا یا حتی نوشابه گاهی برای بدن ضروری است.

همچنین بخوانید: برترین رژیم های غذایی سال ۲۰۲۲ انتخاب شدند

به آنچه در طول روز می‌خورید دقت کنید

زیاد سمت خوراکی‌های قندی و حاوی سدیم نروید اما هیچ‌گاه خوردن یک غذا را برای خود ممنوع نکنید. این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات رژیم یویو است. سعی کنید رژیم غذایی‌تان متعادل باشد.

ورزش کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با رژیم یویو و شکستن چرخه، ورزش است. با ورزش کردن می‌توانید از نابود شدن توده‌های عضلانی جلوگیری و وضعیت سلامت خود را حفظ کنید.

از دیگران کمک بگیرید

رژیم یویو گاه بر اثر اختلالات غذایی به وجود می‌آید. در چنین شرایطی بهتر است از پزشک یا مشاوران خبره کمک بگیرید.

ارسال نظر