زیرسویه EX امیکرون، علائم و شدت بیماری

با شیوع سریع و گسترده زیرسویه EX امیکرون، شمار مبتلایان کویید-19 مجددا افزایش یافته است. لذا کماکان ماسک خود را بزنید و در خانه بمانید.

زیرسویه EX امیکرون، علائم و شدت بیماری

زیرسویه EX امیکرون

درست هنگامی که بیشتر کشورها مشغول برگزاری جشن خداحافظی با ماسک هستند، سروکله زیرسویه جدید امیکرون پیدا شده و سازمان بهداشت جهانی نسبت به آن هشدار داده است.

زیرسویه EX نخستین بار در ژانویه سال 2022 در انگلستان شناسایی شده و ترکیبی جهش‌یافته از زیرسویه‌های B.1 و B.2 امیکرون است. زیرسویه جدید 10 برابر سریع‌تر از نسخه BA.2 (امیکرون پنهان‌کار) سرایت پیدا می‌کند.

زیرسویه امیکرون EX به سبب سرعت انتشار بالا می‌تواند به نوع غالب تبدیل شده و موج جدیدی از بیماری کووید-19 را در جهان ایجاد کند.

زیرسویه EX

مطالعات درباره زیرسویه EX امیکرون هنوز به پایان نرسیده است. با این حال از علائم ابتدایی این بیماری می‌توان به تب، گلودرد، سرفه، مخاط و سرماخوردگی و همین‌طور مشکلات معده اشاره کرد.

خطر این زیرسویه برای افرادی که از پیش دچار بیماری و ناخوشی هستند، بیشتر است.

از آنجا که زیرسویه امیکرون EX نوع جهش‌یافته امیکرون اصلی است، واکسن‌ها می‌توانند تاثیرگذار باشند.

زیرسویه جدید امیکرون حدودا 3 برابر سریع‌تر از سویه دلتا منتشر می‌شود ولی علی‌رغم افزایش مبتلایان به این بیماری، شمار بستری‌ها چندان زیاد نیست.

به همین خاطر دانشمندان معتقدند که خطر بستری شدن در بیمارستان به سبب ابتلا به زیرسویه امیکرون EX بسیار کمتر از سویه‌های قبلی کرونا (مخصوصا دلتا) است.

ارسال نظر