کارزار آگاهی از عواقب خطرناک تکان دادن کودکان | سندروم نوزاد لرزان چیست؟

تکان دادن نوزاد برای آرام کردن و بند آوردن گریه‌اش روشی است که بسیاری از والدین انجام می‌دهند، بی آن که از عواقب خطرناک آن روی کودکشان اطلاع داشته باشند. اخیرا کارزار سندروم نوزاد لرزان، برای آگاهی‌بخشی از عوارض ناشی از همین تکان‌ها شکل گرفته است.

کارزار آگاهی از عواقب خطرناک تکان دادن کودکان | سندروم نوزاد لرزان چیست؟

تقریبا در میان تمام خانواده‌ها و کسانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند، چنین رسم است که وقتی نوزاد گریه‌اش می‌گیرد یا دچار بی‌قراری می‌شود، او را تکان تکان می‌دهند تا گریه‌اش بند بیاید.

گرچه حرکات بسیار آرام و یکنواخت می‌تواند شناور بودن در فضای رحم مادر را برای نوزاد تازه به دنیا آمده تداعی کند، با این حال حرکات تند و خطرناک عوارض زیادی برایش دارد و در موارد شدیدتر، باعث تکان‌ها و آسیب‌های مغزی می‌شود.

سندروم نوزاد لرزان چیست؟

سندروم نوزاد لرزان كه با عنوان آسیب سر جدی، سندرم ضربات لرزشی، آسيب سر ضربتی و يا سندرم تكان شلاقی نیز شناخته مي‌شود، يك آسیب شديد مغزي در اثر تکان دادن شدید نوزاد يا كودك نوپاست. سندرم نوزاد لرزان، سلول‌های مغزی نوزاد را از بین می‌برد و مانع از دریافت اکسیژن توسط مغز او می‌شود.

سندرم نوزاد لرزان يك نوع بدرفتاری با كودك است كه می‌تواند منجر به آسيب دائمی مغز يا در موارد شدیدتر، مرگ شود. با این حال متاسفانه بسیاری از والدین، نسبت به این سندروم و عواقب خطرناک آن بی‌اطلاع هستند.

باید بدانید که حتی چند ثانیه تکان دادن شدید نوزاد، می‌تواند باعث آسیب غیر قابل بازگشت به مغز او شود، چرا که در ابتدای حیات و روزهای پس از تولد، استخوان جمجمه نوزاد هنوز استحکام لازم را نیافته و نرم و آسیب‌پذیر است.

دلایل ایجاد این آسیب چیست؟

عضلات گردن نوزادان در بدو تولد ضعیف است. اگر نوزادی به شدت تکان داده شود، مغز ظریف او در داخل جمجمه به عقب و جلو تاب می‌خورد. این حالت باعث کبودی، تورم و خونریزی می‌شود.

سندروم نوزاد لرزان معمولا هنگامی اتفاق می‌افتد که والدین یا پرستاران نوزاد، اغلب به این دلیل که کودک به صورت بی‌وقفه گریه می‌کند، نوزاد یا کودک نوپا را به شدت تکان می‌دهند.

سندروم نوزاد لرزان

از جمله علائم و نشانه‌های سندروم نوزاد لرزان در کودکان، شامل موارد زیر است:

  • تحریک‌پذیری بیش از حد
  • استفراغ
  • بی‌اشتهایی و مشکلات تغذیه‌ای
  • مشکلات تنفسی
  • تشنج (حمله ناگهانی)
  • لتارژی (خستگی مفرط، عدم حرکت، عدم توانایی در بیدار ماندن)
  • پوست رنگ‌پریده یا آبی‌رنگ
  • کبودی؛ علائمی مثل چنگ زدن، روی بازوها یا سینه
  • پیشانی بلندتر از حد معمول، یا یک لکه نرم که برآمده به نظر می‌رسد
  • ناتوانی در بلند کردن سر خود
  • لرزش (تکان خوردن)
  • ناتوانی در تمرکز یا دنبال کردن حرکات با چشم‌ها
  • بی‌هوشی
  • کما

تشخیص سندروم نوزاد لرزان در کودکان چگونه صورت می‌پذیرد؟

کودکانی که به شدت تکان داده شده‌اند، ممکن است نیاز به بررسی توسط متخصص داشته باشند.

برای تشخیص آسیب‌ها، ممکن است آزمایش‌های مختلف زیر مورد نیاز باشد:

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): سی‌تی اسکن برای ارائه تصاویر مقطعی از مغز کودک، از تصاویر اشعه ایکس استفاده می‌کند. این آزمایش می‌تواند به تشخیص آسیب‌هایی که نیاز به درمان فوری دارند، کمک کند.

ام‌آرآی: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام‌آرآی، از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از مغز کودک استفاده می‌کند. از آنجایی که ام‌آرآی برای کودکانی که بی‌ثبات هستند مشکل است، معمولا 2 یا 3 روز پس از آسیب انجام می‌شود.

بررسی اسکلتی: مجموعه‌ای از اشعه‌های X اسکلتی، احتمالا شامل بازوها، دست‌ها، ران‌ها، پاها، ستون فقرات، دنده‌ها و جمجمه می‌تواند برای تعیین اینکه آیا شکستگی اتفاقی یا عمدی بوده است و همچنین تشخیص شکستگی‌های قبلی، استفاده شود.

آزمایش چشم‌پزشکی: معاینه چشم می‌تواند خون‌ریزی و سایر آسیب‌های چشم را نشان دهد.

آزمایش خون: برخی از اختلالات متابولیک و ژنتیکی و همچنین اختلالات خونی و لخته شدن، می‌توانند منجر به علائمی شوند که ممکن است شبیه سندرم نوزاد لرزان باشند. آزمایش خون می‌تواند به رد برخی از این شرایط کمک کند.

سندروم نوزاد لرزان

بسته به میزان آسیب‌های وارده، ممکن است نیاز باشد که نوزاد در واحد مراقبت‌های ویژه اطفال تحت نظارت قرار بگیرد.

حالا فرانسه در راستای آگاه کردن و آموزش والدین، کارزاری برای جلوگیری از تکان دادن نوزادان راه‌اندازی کرده است.

کارزار آگاهی‌بخشی در مورد سندروم نوزاد لرزان چه می‌گوید؟

به گزارش یورونیوز، در این کارزار، برای درک واقعیت آثار مخرب این سوء رفتار و با هدف ارائه یک راه‌‌حل پیشگیرانه، از یک ویدیوی آموزشی بهره گرفته شده است. یک ویدیوی تکان‌دهنده که در آن مکالمه فرضی یک پدر خشمگین خطاب به فرزند خردسالش با یک واکی‌تاکی بچه‌گانه ضبط شده است. در این ویدیو جملاتی از این دست شنیده می‌شود: «دیگه به اینجام رسیده، زندگیم رو نابود کردی بچه... تنها کاری که بلدی غرغر کردنه.» این مکالمه با صدای گریه نوزاد به پایان می‌رسد.

هر ساله صدها کودک قربانی این سندروم هستند. اغلب این سوء رفتار در ماه‌‌های دوم تا چهارم زندگی نوزاد و از سوی بزرگسالان خانواده یا پرستار کودک صورت می‌گیرد. طبق آمار سال ۲۰۱۷، در فرانسه هر نوزاد قربانی دست‌کم ۱۰ بار تکان خوردن را تجربه کرده و تعداد قربانیان پسر بیشتر است. نظام قضایی فرانسه سندروم تکان دادن نوزاد را جرم‌ می‌داند و ارتکاب آن می‌تواند دستکم ۳ سال زندان به دنبال داشته باشد.

دکتر ان لوران‌وانیه که این تحقیق زیر نظر او انجام شده است، می‌گوید تکان دادن یک حرکت بسیار خشن است و کاملا با پرتاب کردن بچه در هوا به‌ قصد بازی کردن متفاوت است. بنابراین باید بین بازی و تعامل با کودک و از کوره دررفتن تمایز قائل شد.

متخصصان می‌گویند اگر عصبانی هستید، بهتر است نوزاد خود را روی کمر بخوابانید و اتاق را ترک کنید. این کار هیچ خطری برای او نخواهد داشت، درحالی‌که خشم شما می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری روی مغز نوزادتان داشته باشد.

آسیب دیدن کودکان به دلیل سندروم نوزاد لرزان، تنها مربوط به نوزادان نیست و می‌تواند تا ۵ ساله‌‌ها را هم شامل شود.

ارسال نظر