علائم امیکرون چیست و چه تفاوتی با کرونای دلتا دارد؟

امیکرون سویه جدید ویروس کرونا است که متاسفانه به کشور ما نیز رسیده و با سرایت بالا در حال افزایش است. علائم امیکرون کمی با سویه قبلی این ویروس یعنی دلتا متفاوت است.

علائم امیکرون چیست و چه تفاوتی با کرونای دلتا دارد؟

بروز سریع‌تر علائم امیکرون در فرد مبتلا

بروز علائم امیکرون در فرد مبتلا کمی زودتر از دلتا خود را نشان می‌دهد. ویروس کرونا امیکرون سه روز پس از ورود به بدن بیمار، علائم خود را بروز می‌دهد. این دوره نهفتگی کوتاه‌تر در سرایت سریع‌تر و شیوع بیشتر امیکرون موثر است.

علائم امیکرون کرونا دقیقا چه مواردی است؟

برای شناخت بهتر علائم امیکرون بهتر است شباهت‌ها و تفاوت‌های این سویه جدید را با واریانت‌های قبلی دلتا و آلفا کرونا بشناسیم. از آنجا که تا کنون بیماری کرونا امیکرون خفیف‌تر از دلتا و آلفا بوده، شدت علائم آن نیز کمتر است.

علائم مشابه امیکرون با دلتا

خارش گلو و گلودرد، سردرد، آبریزش بینی، عطسه، ضعف و بدن‌درد، از دست دادن اشتها، تب خفیف علائم مشترکی هستند که در سویه‌های قبلی نیز دیده می‌شد و شبیه به علائم سرماخوردگی است.

تفاوت علائم امیکرون با دلتا و آلفا

به طور معمول در سویه امیکرون، علائمی همچون از دست دادن بویایی و چشایی، تب بالا و سرفه‌های شدید دیده نمی‌شود. همچنین امیکرون باعث بروز تنگی نفس نمی‌شود زیرا ویروس امیکرون در گلو تکثیر می‌شود و سرعت تکثیر آن در ریه‌ها کندتر از سویه‌های دیگر است. بنابراین خوشبختانه تاثیر چندانی روی ریه فرد مبتلا ندارد.

علامت‌های دیگری که در گونه امیکرون بیشتر دیده می‌شود تا سویه‌های قبلی، تعریق شبانه و ایجاد حالت مه مغزی است.

نکته مهم درباره علائم امیکرون

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که علائم خفیف‌تر امیکرون و مشابه سرماخوردگی، در افرادی است که واکسینه شده‌اند و در دوره ایمنی‌زایی واکسن به سر می‌برند.

در صورتی که فردی واکسینه نشده باشد یا بیشتر از ۴ تا ۵ ماه از دوز دوم واکسیناسیونش گذشته و دوره ایمنی‌زایی واکسن کرونا را سپری کرده باشد، با ابتلا به امیکرون دچار علائم شدیدتری می‌شود. کما اینکه تا کنون ۹۰ درصد افرادی که بر اثر امیکرون در کشورهای بریتانیا و دانمارک فوت کرده‌اند؛ یا افراد غیر واکسینه بودند یا دوره ایمنی واکسن آنها به پایان رسیده بود.

بنابراین واکسیناسیون و اعمال دوز سوم واکسن کرونا برای مقابله با امیکرون بسیار حیاتی است.

ارسال نظر