علائم هشداردهنده بدن که باید آن‌ها را جدی بگیرید

علائم هشداردهنده بدن، این مکانیسم شگفت‌انگیز و پیچیده هر از گاهی علائمی را به ما نشان می‌دهد که به سبب ناآگاهی از کنار آن‌ها عبور می‌کنیم. با توجه کافی به علائم هشداردهنده بدن از بروز بیماری‌ها و آسیب‌های احتمالی در امان بمانید.

علائم هشداردهنده بدن که باید آن‌ها را جدی بگیرید

علائم هشداردهنده بدن

بدن انسان یک ماشین بسیار پیچیده است که در صورت وجود اختلال در عملکرد ارگان‌ها، هشدارهای مختلفی را صادر می‌کند. با این حال، ما اغلب پیام‌های ارسال‌شده توسط بدن خود را نادیده می‌گیریم که این یک کار بسیار اشتباه است.

در این مقاله شما را با علائم هشداردهنده بدن آشنا می‌کنیم که نیاز به توجه و رسیدگی دارند.

تیرگی زیر چشم

تیرگی زیر چشم بیشتر نشان از کم‌خوابی دارند. مدت‌زمان خواب استاندارد برای هر فرد بین 7 تا 8 ساعت است. اما این تیرگی می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، مثل کم‌خونی (آنمی). به بیان بهتر، بدن به حد کافی قادر به ساخت سلول‌های قرمز خون نیست و به همین خاطر پوست زیر چشم تیره می‌شود.

تغییر رنگ در انگشتان

علائم هشداردهنده بدن

یکی دیگر از علائم هشداردهنده بدن به تغییر رنگ در انگشتان اشاره می‌کند. تغییر رنگ در انگشتان دلیل بسیار جدی داشته و می‌تواند نشانه‌ای از سندروم رینود باشد. در این وضعیت بیماری، دمای پایین بدن باعث اسپاسم در رگ‌های خونی و در نتیجه تغییر رنگ پوست انگشت‌ها می‌شود.

تاری دید

علائم هشداردهنده بدن

اگر اغلب اوقات حس خستگی در چشمان خود داشته و نمی‌توانید علائم راهنمایی رانندگی یا افراد را از فاصله معمولی تشخیص دهید، به احتمال زیاد به عارضه آستیگماتیسم یا نزدیک‌بینی دچار شده‌اید. پس حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

دیدن لکه در جلوی چشم

لکه‌ها می‌توانند در قالب شکل‌های مختلف مثل نقطه یا نوار در جلوی چشم شما ظاهر شوند. در صورت وجود نور سفید روشن، امکان دیدن لکه‌ها افزایش می‌یابد. اما اگر بیش از یک هفته با این لکه‌های مزاحم روبه‌رو بودید، حتما به دکتر مراجعه کنید. در حقیقت دیدن این لکه‌ها در مدت‌زمان طولانی می‌تواند نشانه اولیه آب‌مروارید یا سایر مشکلات جدی در بینایی باشد.

همچنین بخوانید: خواص و مضرات پرتقال چیست؟

صدای شکم

علائم هشداردهنده بدن

صدای شکم می‌تواند یکی از علائم هشداردهنده بدن باشد. صدای غرش مانند شکم نتیجه فرایندهای در حال اجرا در روده است. اگر هر از گاهی شکم شما غرید، جای نگرانی نیست. اما اگر سروصداهای عجیب و غیرعادی از داخل شکم شنیدید یا هم‌زمان (در ناحیه شکم) احساس درد کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

لایه‌ای شدن پوست

علائم هشداردهنده بدن

پوست لایه‌لایه شده معمولا نشانه احتیاج بدن به ویتامین است. یک رژیم غذایی متعادل فورا شرایط پوست شما را به حالت عادی بازمی‌گرداند. ولی اگر لایه‌ای شدن پوست با خارش همراه باشد، آنگاه بی‌درنگ باید به پزشک متخصص مراجعه کنید، چون شاید دچار عفونت قارچی شده باشید.

همچنین بخوانید: روش های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

از دست دادن جزئی بویایی

کاهش حس بویایی با افزایش سن می‌تواند نتیجه آسیب به سیستم عصبی باشد. اما اگر فرد نسبتا جوانی هستید و متوجه شده‌اید که حس بویایی شما به طور کلی یا جزئی از دست رفته است، حتما نزد پزشک معالج بروید. این علامت می‌تواند نتیجه سرمای بسیار شدید یا عفونت ویروسی باشد.

پرش پلک‌ها

پرش پلک برای مدت طولانی نشانه ‌این است که زیادی از چشم خود کار کشیده‌اید. برای غلبه بر این مشکل می‌توانید چشمان خود را با پد پنبه‌ای آغشته به آب سرد شست‌وشو دهید. اما اگر پرش پلک برطرف نشد، از یک متخصص مغز و اعصاب کم بگیرید. پرش پلک می‌تواند نشانه جدی از مشکل سیستم عصبی باشد.

زنگ زدن گوش

علائم هشداردهنده بدن

بسیاری افراد توجهی به وزوز یا زنگ زدن گوش نداشته و آن را تهدیدی برای سلامتی نمی‌دانند. اما زنگ زدن دائم به احتمال زیاد به سبب وجود بیماری است. البته عمده افرادی که با عارضه زنگ زدن گوش مواجهه هستند، در محیط‌های کاری خاص با صداهای بلند کار می‌کنند.

جابجایی مفصل شانه

مفصل شانه برخی افراد شل بوده و در صورت چرخاندن شانه به جهات مختلف ممکن است جابجا شود. این عارضه نشانه مفصل شانه ناپایدار است. در این وضعیت، گردی استخوان شانه از حفره مفصل خارج می‌شود. دررفتگی مفصل شانه بیشتر در ورزشکاران (در اثر حادثه) یا افرادی دیده می‌شود که به طور مادرزادی با رباط‌های بسیار انعطاف‌پذیر متولد شده‌اند. در هر دو صورت، دررفتگی مفصل شانه یک وضعیت خطرناک به حساب می‌آید که در صورت عدم معالجه فوری، موجب جراحات جدی‌تر خواهد شد.

شما با چه موارد دیگری از علائم هشداردهنده بدن آشنا هستید؟ تجربیات و دانسته‌های خود را در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر