مقاومت واکسن اسپوتنیک برابر امیکرون از فایزر بیشتر است؟

بر اساس یک پژوهش، مشخص شد افراد واکسینه شده با واکسن روسی اسپوتنیک، نسبت به افراد واکسینه با فایزر، کمتر دچار کاهش آنتی بادی‌های خنثی‌کننده امیکرون شده‌اند.

مقاومت واکسن اسپوتنیک برابر امیکرون از فایزر بیشتر است؟

در برابر امیکرون فایزر مقاوم‌تر است یا اسپوتنیک؟

مدتی پیش، در مجله «میکروب و سلول میزبان» نتایج پژوهشی منتشر شد که نشان می‌داد «واکسن فایزر» در میان چهار واکسن آزمایش‌شده (فایزر، آسترازنکا، اسپوتنیک، و سینوفارم) قوی‌ترین واکنش ایمنی را داشته است.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه که توزیع‌کننده واکسن اسپوتنیک است، این مقایسه را «ناقص» توصیف کرده بود و حالا تامین کننده بودجه پژوهش مشترکی میان روسیه و ایتالیا شده که در این پژوهش، مقایسه‌ای بین سرم خون افرادی که واکسن‌های متفاوت زده‌اند صورت گرفته است.

نتیجه این پژوهش در نمونه‌های گرفته شده سه تا شش ماه پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا، نشان می‌دهد میزان مقاومت آنتی‌بادی در برابر سویه امیکرون، در کسانی که دو نوبت واکسن اسپوتنیک زده بودند بیشتر از کسانی است که با فایزر واکسینه شده بودند.

پژوهشگران این پژوهش، سطح آنتی‌بادی خنثی‌کننده نوع امیکرون را در خون ۷۴.۲ درصد از افراد واکسینه شده با اسپوتنیک مشاهده کردند، اما این رقم برای کسانی که فایزر زده بودند ۵۶.۹ درصد تخمین زده شد.

در این تحقیق، ۵۱ نفر افراد واکسینه با اسپوتنیک روسی و ۱۷ نفر واکسینه با واکسن فایزر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. البته این پژوهش هنوز مورد داوری همتا قرار نگرفته است.

و از طرفی در روسیه با شهروندانی که با اسپوتنیک واکسینه شده‌اند، رکورد تازه‌ای از آمار مبتلایان به امیکرون گزارش شده است. به طوری که تنها در بیست‌و‌چهار ساعت، تعداد ۳۸ هزار و ۸۵۰ نفر مبتلا به امیکرون، با افزایشی عجیب، به تعداد ۴۹ هزار و ۵۱۳ نفر رسیده است.

بیشتر بدانید: ترکیب فایزر و آسترازنکا بیشتر جواب می‌دهد؟

ارسال نظر