واردات واکسن کرونا دوباره ممنوع شد | دوز سوم فقط با واکسن داخلی

درحالی‌که ویروس کرونا هنوز به تمامی در کشور ریشه‌کن نشده و نوبت دریافت دوز سوم بسیاری از شهروندان فرارسیده است، مسئولان از ممنوعیت دوباره ورود واکسن کرونا به کشور خبر داده‌اند.

واردات واکسن کرونا دوباره ممنوع شد | دوز سوم فقط با واکسن داخلی

نتیجه تزریق 2 دوز واکسن کرونا در میان شهروندان تازه تاثیر خود را نشان داده است و از روزهای بهار و تابستان امسال که مرگ هر روز رکوردی تازه می‌زد و خانواده‌ها را عزادار می‌کرد، به میزان 30 تا 40 فوتی کرونا در هر روز در پاییز و زمستان امسال رسیده‌ایم که البته هنوز میزان بالایی است.

این در حالی است که سویه جدید ویروس کرونا با نام امیکرون هم مدتی است وارد کشور شده و به گفته پزشکان، میزان مرگ‌ومیر و حتی شدت این بیماری در افرادی که هر 2 دوز واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند، بسیار خفیف و در اکثر موارد مشابه سرماخوردگی ساده است.

با این حال و در شرایطی که کرونا شیبی نزولی در کشور پیدا کرده است، مسئولان دوباره تصمیم به توقف واردات واکسن گرفته‌اند تا از این پس نیاز شهروندان به واکسن، فقط از طریق واکسن‌های داخلی تامین شود.

بنا به اعلام شهروندانی که در روزهای گذشته برای دریافت دوز سوم (بوستر) واکسن خود به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند، واکسن آسترازنکا نایاب شده است و مسئولان مراکز واکسیناسیون به آن‌هایی که 2 دوز اول واکسن خود را سینوفارم دریافت کرده‌اند، توصیه می‌کنند برای دوز سوم از دیگر واکسن‌های موجود همچون پاستوکووک یا اسپایکوژن تزریق کنند.

این قضیه موجب سردرگمی بسیاری از شهروندان و مراجعه آن‌ها به مراکز مختلف واکسیناسیون و تعلل در دریافت دوز سوم شده است.

در همین رابطه روز گذشته بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و داروی کشور خبر ممنوعیت ورود واکسن را به کشور تایید کرد تا این دومین بار باشد که شهروندان ایرانی امکان دسترسی به واکسن مدنظر خودشان را از دست می‌دهند.

دارایی در حاشیه مراسم آغاز فاز سوم آزمایش بالینی واکسن نورا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از سبد واکسیناسیون ما را واکسن‌های ایرانی تشکیل می‌دهد، گفت: «دیگر هیچ‌گونه وارداتی از خارج از کشور نداریم. واردات واکسن از کشورهای خارجی ممنوع شده است، چراکه واکسن‌های داخلی کفاف نیازهای ما را می‌دهند.»

وی همچنین تصریح کرد: «قرار شده است واکسن‌ساز‌های داخلی حداقل ۱۵ میلیون دوز واکسن در ماه به وزارت بهداشت تحویل دهند»

نظر شما در خصوص توقف واردات واکسن خارجی به کشور چیست؟ به نظر شما این تصمیم چه عواقبی در پی خواهد داشت؟ نظرتان را برای ما بنویسید.

ارسال نظر