واقعیت مجازی چگونه در حوزه سلامت تحول ایجاد می‌کند؟

به نقل از پایگاه advisory، در حدود ۵۰ میلیون آمریکایی دچار درد‌های مزمن هستند. طبق گزارش نشریه نیویورک تایمز، درد‌های مزمن یکی از علل اصلی ناتوانی‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود.

واقعیت مجازی چگونه در حوزه سلامت تحول ایجاد می‌کند؟

واقعیت مجازی بر کاهش درد مزمن چه تأثیراتی دارد؟

به نقل از پایگاه advisory، در حدود ۵۰ میلیون آمریکایی دچار درد‌های مزمن هستند. طبق گزارش نشریه نیویورک تایمز، درد‌های مزمن یکی از علل اصلی ناتوانی‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود.

طبق اعلام نیویورک تایمز، درد مزمن نه تنها بر بدن انسان، بلکه بر مغز نیز تأثیر می‌گذارد. به طور مثال، طبق تحقیقات صورت گرفته در آزمایشگاه «ای. وی. آپکاریان» استاد فیزیولوژی در دانشگاه «نورث وسترن» آمریکا، مغز بیماران مبتلا به درد، دچار کاهش قابل توجهی از ماده خاکستری در «قشر پیش پیشانی» (قشر جلوی مغز) و تالاموس می‌شود که هردوی این بخش‌ها به پردازش درد در مغز کمک می‌کنند.

علاوه بر این، «درد مزمن» می‌تواند فعالیت مغزی را از نواحی احساسی و حرکتی به مناطق مرتبط با احساسات به مانند آمیگدال (بادامک مغز) و هیپوکامپ (اسبک مغز) منتقل کند. در حال حاضر تعداد اندکی درمان مؤثر برای «درد‌های مزمن» وجود دارد.

دنیل کلاو (Daniel Clauw) که ریاست مرکز تحقیقات درد و کوفتگی در دانشگاه میشیگان را برعهده دارد، می‌گوید: هیچ دارویی برای هیچ درد مزمنی وجود ندارد که بتواند از هر سه نفر، یک نفر را بهبود بخشد.

برای همین مسئله نیز در حال حاضر، بسیاری از محققان در حال روی آوردن به درمان‌هایی هستند که مغز بیماران را هدف قرار می‌دهد که از جمله این موارد، می‌توان به «فناوری واقعیت مجازی» اشاره کرد؛ فناوری که می‌تواند به بیماران کمک کند تا علائم درد مزمن خود را کاهش داده و آن را مدیریت کنند.

تاثیر واقعیت مجازی بر سلامت

در حال حاضر یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری واقعیت مجازی، شرکت «AppliedVR» است. در سال ۲۰۱۷، این شرکت در حال استفاده از واقعیت مجازی برای درمان اضطراب و درد‌های حاد در بیماران، به خصوص کودکانی بود که تحت درمان‌های بیمارستانی قرار داشتند؛ از آن زمان تا کنون این شرکت به بازطراحی فناوری خود برای درمان درد‌های مزمن روی آورده است.

محصول این شرکت که RelieVRx نام دارد، درمانی را برای بیماران از طریق «انجام بازی» و یا ایجاد صحنه‌هایی که به کنترل تنفس آن‌ها و تسکین سیستم عصبی آن‌ها کمک می‌کند، فراهم می‌آورد. هر جلسه واقعیت مجازی هفت دقیقه به طول می‌انجامد و به بیماران گفته می‌شود به مدت هشت هفته، روزانه یک جلسه درمانی با واقعیت مجازی داشته باشند.

در یک پژوهشی که از سوی محققان شرکت واقعیت مجازی AppliedVR انجام شده، مشخص شد ۴۳ درصد از بیمارانی که از محصول RelieVRx این شرکت استفاده کرده‌اند، کاهش درد مزمن کمر را گزارش کرده‌اند.

باید گفت «واقعیت مجازی» در مقایسه با بسیاری از دارو‌ها و روش‌های درمانی، عوارض جانبی کمتری دارد گه می تواند مقبولیت بیشتری به آن بدهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر