با ساعات مناسب برای ورزش در شهرهای آلوده آشنا شوید

با انتخاب ساعات مناسب برای انجام ورزش در شهرهای آلوده، سلامت خود را از گزند آلاینده‌های موجود در هوا در امان نگه دارید.

با ساعات مناسب برای ورزش در شهرهای آلوده آشنا شوید

آلودگی هوا، نظم زندگی را برهم زده است. در هوای آلوده حتی نباید راه رفت، چه رسد به ورزش! علاوه بر ریزگردها، بیش از 180 آلاینده متفاوت در هوای کلان‌شهرها، از جمله تهران شناسایی شده‌اند که تنفس آن‌ها، سلامت بدن را به خطر می‌اندازند.

پس چطور می‌توان در این هوای آلوده، به ورزش و انجام فعالیت‌های بدنی پرداخت؟

سید اشکان اردیبهشت، دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گوید: «با توجه به اینکه با افزایش فعالیت ورزشی و تنفس دهانی به ویژه در ورزش‌های هوازی مثل دوچرخه‌سواری و دوومیدانی، میزان نفوذ آلاینده‌ها در بدن بیشتر می‌شود و سدهای محافظتی بدن بعد از گذشت زمان اندکی کارایی لازم را نخواهد داشت، ‌بنابراین توصیه می‌شود ورزش‌های با شدت بالا در زمان آلودگی هوا محدود شده و بیشتر به ورزش‌های سبک پرداخته شود.»

توصیه می‌شود بیشتر فعالیت ورزشی در سالن‌های بسته و به دور از مراکز ترافیکی و صنعتی شهرها انجام و از فعالیت ورزشی در فضای باز جدا خودداری شود؛ به ویژه برای افراد پرخطر دارای بیماری‌های زمینه‌ای و قلبی ریوی باید به این مسئله توجه داشت و چنانچه بنا به اقتضای شرایط، الزام به فعالیت ورزشی در فضای باز وجود دارد، طبیعتا بوستان‌های حواشی شهرها مکان مناسب‌تری برای انجام فعالیت‌های ورزشی تلقی می‌شود.

ورزش در شهرهای آلوده

چه ساعتی از شبانه‌روز برای ورزش در تهران مناسب‌تر است؟

در کلان‌شهرهایی مثل تهران، قبل از ساعت ۷ صبح میزان آلاینده‌ها به میزان قابل توجهی کمتر است، بنابراین پیش از ساعت ۷ صبح می‌تواند زمان مناسب‌تری برای انجام فعالیت‌های ورزشی باشد.

در زمان آلودگی هوا، فعالیت ورزشی الزاما باید با تغذیه مناسب همراه باشد و توجه به مصرف کافی سبزیجات و میوه‌جات حاوی ویتامین‌های A، E، C و آنتی‌اکسیدان‌ها به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و از طرفی برای پیشگیری و خنثی کردن سرب هوای آلوده، توجه مصرف لبنیات به ویژه شیر توصیه می‌شود؛ چراکه کلسیم موجود در شیر می‌تواند سرب را در بدن خنثی کند.

در مجموع توصیه می‌شود گروه‌هایی که می‌توانند فعالیت ورزشی در این زمان نداشته باشند، ورزش کردن را به تعویق بیندازند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر