چه کسانی واکسن نمی زنند و چرا؟

با شروع واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا، حالا افرادی در جامعه دیده می‌شوند که می‌گویند اعتقادی به تزریق واکسن ندارند. اما به لحاظ جامعه‌شناختی چه کسانی واکسن نمی زنند و چه اهدافی دارند؟

چه کسانی واکسن نمی زنند و چرا؟

چه کسانی واکسن نمی زنند؟

روز گذشته در مطلبی که با عنوان موافقان و مخالفان واکسن کرونا چه می‌گویند؟ | نظر شما چیست؟ در کلیک منتشر کردیم، کوشیدیم به نگاه طرفداران و منتقدان واکسن کرونا با نگاهی بی‌طرف بپردازیم و بخشی از عقاید هر دو گروه را بررسی کنیم.

در آن مطلب به این موضوع پرداختیم که طرفداران واکسن کرونا به مواردی چون اعتماد به علم و سابقه آن در کنترل بیماری‌ها، اهتمام برای بازگشت به زندگی عادی، کمک به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و تلاش برای کمتر خسارت دیدنشان با بازگرداندن جامعه به شرایط عادی و کاستن فشار از روی سیستم درمان کشور اشاره می‌کنند و با این دلایل طرفدار جدی تزریق واکسن کرونا هستند.

از طرفی مخالفان واکسن کرونا و آن‌هایی که با گذشت چند ماه از واکسیناسیون عمومی هنوز نسبت به تزریق این واکسن به دیده شک می‌نگرند، عموماً دلایلی چون متنوع نبودن سبد واکسن و عدم ورود برخی برندها، مشخص نبودن تأثیر آن در درازمدت و نیز نظریه‌های توطئه (وجود میکروچیپ‌ها و دیگر ابزارهای کنترلی از سوی دولت‌ها در واکسن) را به عنوان توجیهی برای واکسن نزدن و انجام این مسئولیت اجتماعی عنوان می‌کنند.

حالا ایرنا در گفت‌وگو با اباذر اشتری، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی به بررسی دلایل و ریشه‌های اجتماعی واکسن نزدن در جامعه پرداخته و این سؤال را مورد موشکافی قرار داده که چه کسانی واکسن نمی زنند و چرا؟ خواندن بخش‌هایی از این مصاحبه خالی از لطف نیست.

مخالفان در اقلیت هستند

این جامعه‌شناس اظهار داشت: «مسئله اساسی این است که به لحاظ اجتماعی همواره گروهی معترض یا مخالف وجود دارند که در کشور ما این افراد معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه هستند. این افراد با هر اتفاقی در جامعه مخالف هستند و دلایل خاص خود را دارند. افراد از لحاظ روان‌شناسی اجتماعی در 3 موقعیت، قبل و حین و بعد از یک اقدام، رفتار خود را توجیه می‌کنند. بنابراین به صورت مداوم به دنبال دلایلی می‌گردند که مخالفت خود را اثبات کنند. پس در جامعه ما نیز با اقلیت مخالف مواجه هستیم. گاهی این افراد از طبقه وندال هستند که از کلمه وندالیسم نشأت می‌گیرد. وندال‌‌ها کسانی هستند که وقتی به آنچه می‌خواهند دست پیدا نمی‌کنند، منابع و وسایل عمومی را تخریب می‌کنند که این موضوع در هواداران فوتبال مشاهده می‌شود.»

برخی با نوآوری مشکل دارند

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی گفت: «واکسیناسیون کرونا از دیدگاه نوآوری و پذیرش آن نیز قابل بررسی است. گروه اقلیت کمتر از ۱۰ درصد در همه نوآوری‌ها پیشرو محسوب می‌شوند. واکسن کرونا به نوعی نوآوری محسوب می‌شود. همچنین ۳۰ درصد افراد دنباله‌روی پیشروان هستند. از طرفی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افراد نیز دنباله‌روی عموم مردم محسوب می‌شوند و منتظر هستند که بقیه پیش بروند و اگر اتفاقی نیفتاد و همه‌چیز خوب بود، آن‌ها نیز حرکت و اقدام کنند.»

جالب است بخوانید: جریمه های واکسن نزدن در ایران چیست؟ | عواقب سنگین در انتظار واکسن‌گریزها

این استاد دانشگاه افزود: «در حال حاضر حدود ۶۰ درصد جامعه واکسینه شده یا حداقل دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند و مشکل جامعه ما در زمینه تزریق واکسن کرونا همان ۲۰ درصد آخر است که معمولاً تا اتفاقاتی رخ ندهد، وارد عرصه نمی‌شوند.»

مخالفان واکسن منتظر چه اتفاقی هستند؟

این جامعه‌شناس بیان کرد: «افراد مخالف در واقع دیرپذیر هستند. در واقع این افراد مخالف در انتظار 2 اتفاق هستند که اول این است که بیش از ۷۰ درصد جامعه یک نوآوری را انجام داده و آثار مثبت آن مثل بیماری یا مرگ‌ومیر کمتر منعکس شود و اتفاق دوم این است که اثر معکوس آن که بیماری یا مرگ‌ومیر بیشتر است، توسط این افراد مخالف حتی در اطرافیان آن‌ها قابل لمس و مشاهده باشد.»

وی ادامه داد: «این رفتار از لحاظ اجتماعی کاملاً طبیعی است و حاکمیت می‌تواند در این زمینه 2 اقدام انجام بدهد. اقدام اول زمان است. زیرا با گذشت زمان به هر حال این افراد مخالف هم حرکت کرده و همراه می‌شوند. اقدام دوم نیز اطلاع‌رسانی مناسب در زمینه تزریق واکسن کروناست تا افراد موارد مثبت تزریق واکسن را مشاهده کرده و همراهی کنند.‌»

بیشتر بخوانید: طرح قرنطینه هوشمند از هفته‌های بعد اجرایی می‌شود

اشتری تأکید کرد: «بنابراین باید برنامه‌های آموزشی در زمینه اهمیت تزریق واکسن کرونا داشته باشیم تا موافقان و مخالفان واکسیناسیون در رسانه‌ها بحث کرده و افراد مخالف واکسن به اشباع پذیرشی برسند.»

نظر شما در خصوص تزریق واکسن کرونا چیست؟ به نظرتان چه کسانی واکسن نمی زنند و چه دلایلی دارند؟ خود شما اگر تاکنون این واکسن را دریافت نکرده‌اید دلیلتان چیست؟ حتماً در بخش نظرات برایمان بنویسید.

ارسال نظر