کرونا ساخته دست بشر نیست

دانشمندان 3 ویروس در خفاش‌های لائوس پیدا کرده‌اند که بیشتر از هر ویروس شناخته شده دیگری به SARS-CoV-2 شباهت دارد. آنها بر این باورند که کرونا ساخته دست بشر نیست.

کرونا ساخته دست بشر نیست

محققان می‌گویند از بررسی کد ژنتیکی ویروس‌های موجود در خفاش‌های لائوسی به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس کرونا احتمالا منشایی طبیعی دارد، اما کشف آنها همچنین نگرانی‌هایی را در مورد وجود ویروس‌های کرونای متعدد با احتمال آلودگی انسان ایجاد می‌کند.

دیوید روبرتسون، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو انگلیس این یافته را جذاب و وحشتناک خواند.

نتیجه این آزمایشات، در وب‌سایت Research Square منتشر شده است. نگرانی اصلی این است که ویروس‌های جدید، تاج‌های اتصال دارند که تقریبا مشابه ویروس SARS-CoV-2 هستند. در نتیجه آنها می‌توانند انسان را آلوده کنند.

خفاش های نعل اسبی

مارک الویت، ویروس‌شناس در موسسه پاستور پاریس و همکارانش در فرانسه و لائوس از بزاق، مدفوع و نمونه ادرار 645 خفاش در غارهای شمال لائوس نمونه‌برداری کردند. دانشمندان در 3 گونه از خفاش‌های نعل اسبی (Rhinolophus) ویروس‌هایی پیدا کردند که هر کدام بیش از %95 با ویروس SARS-CoV-2 یکسان هستند. این ویروس‌ها BANAL-52 ،BANAL-103 و BANAL-236 نامگذاری شدند.

کووید-19 ساخته آزمایشگاه نیست

ادوارد هولمز، ویروس‌شناس دانشگاه سیدنی در استرالیا می‌گوید: «هنگامی که ویروس SARS-CoV-2 برای اولین بار ظاهر شد، تاج‌های اتصال آنها شبیه هیچ ویروسی نبود. این باعث شد برخی افراد گمان کنند این ویروس در آزمایشگاه ایجاد شده است.»

وی در ادامه گفت: «اما ویروس‌های کرونای موجود در خفاش‌های لائوسی، مهر تاییدی بر وجود طبیعی ویروس کرونا در طبیعت زد. و باعث شد به این نتیجه برسیم که کرونا ساخته دست بشر نیست.»

کرونا ساخته دست بشر

لینفا وانگ، ویروس‌شناس دانشکده پزشکی سنگاپور می‌گوید: «من بیشتر از همیشه متقاعد شده‌ام که ویروس SARS-CoV-2 منشا طبیعی دارد.»

آلیس لاتین، زیست‌شناس می‌گوید: «این تحقیق نشان داد که انواع ویروس‌ SARS-CoV-2 و مشابه آن در تایلند، کامبوج و استان یون‌نان در جنوب چین وجود دارد. نتایج به دست آمده نشان دهنده این است که جنوب شرقی آسیا، نقطه تنوع ویروس‌های مرتبط با SARS-CoV-2 است.»

سال گذشته، محققان یکی دیگر از ویروس‌های شبیه به SARS-CoV-2 و با نام RaTG13 کشف کردند که در خفاش‌های استان یون‌نان یافت شد. ویروس مذکور %96.1 با ویروس SARS-CoV-2 یکسان است و احتمالا این 2 ویروس 40 تا 70 سال پیش یک جد مشترک داشته‌اند.

تکه‌هایی از پازل پیدا نشده است

محققان می‌گویند تحقیق درباره خفاش‌های لائوس بینشی پیرامون چگونگی شیوع این بیماری ارائه می‌دهد، اما هنوز بطور قطعی نمی‌توان به پاسخی دست یافت.

مشخص نیست چگونه یک ویروس می‌تواند به ووهان چین، جایی که اولین موارد شناخته شده کووید19 شناسایی شد، سفر کند. آیا این ویروس سوار بر یک حیوان شده است؟! پاسخ این سوالات ممکن است از نمونه‌گیری بیشتر خفاش‌های جنوب شرقی آسیا به دست آید.

خفاش و کووید19

تحقیق دیگری درباره این موضوع در چین صورت گرفت. محققان از 13000 خفاش بین سال‌های 2016 تا 2021 در سراسر چین نمونه‌برداری کردند. اما آنها هیچ ویروسی شبیه به SARS-CoV-2 پیدا نکردند و نتیجه گرفتند که این ویروس در خفاش‌های چینی بسیار نادر است.

اما محققان دیگر این ادعا را زیر سوال می‌برند. هولمز می‌گوید: «من با این نظریه که ویروس‌های شبیه به SARS-CoV-2 در خفاش‌های چینی وجود ندارد، موافق نیستم. زیرا این نوع ویروس‌ها قبلا در استان یون‌نان چین یافت شده بود.»

جزئیات بیشتر هنوز در دست تحقیق است و دانشمندان به دنبال پازل‌های گم شده هستند.

بیشتر بخوانید: آیا واکسن کرونا باعث اختلال در عادت ماهانه می‌شود؟

ارسال نظر