10 کابوس متداول به نقل از science

میدوید اما به جایی نمیرسید، در حال سقوط هستید اما هرگز به زمین نمیخورید، در حال تماشای از دست دادن عزیزانتان هستید اما نمیتوانید کاری کنید.

10 کابوس متداول به نقل از science

اگر شما هم مانند اکثر مردم هستید، ممکن است تا به حال عرق سردی بر شما پوشیده شده باشد و یک کابوس را به یاد آورید. اگرچه رویاهای ما بسیار شخصی هستند و اغلب براساس آنچه در طول زندگی و در طول روز برای ما اتفاق افتاده است، موضوعاتی وجود دارد که همه ما را متحد می کند.

مایکل شردل، رئیس آزمایشگاه خواب در موسسه مرکزی سلامت روان در مانهایم آلمان، به اینسایدر گفت:« این خواب ها به مسائلی مربوط می شوند که هر فردی در زندگی بیداری خود دارد.»

تعمیم در مورد کابوس ها دشوار است، زیرا علم درمورد اینکه چرا ما حتی در وهله اول خواب میبینیم توافق نکرده است.

شردل گفت:« اما الگوهای اساسی در موضوعات کابوس وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند آنچه را که مغزتان سعی در بیان آن دارد، ترجمه کنید. درک این الگوها می تواند نقطه شروعی برای شناسایی احساساتی باشد که در ناخودآگاه خود با آنها سروکار دارید.»

در یک مطالعه در سال 2018، شردل و همکارش بیش از 1200 کابوس را تجزیه و تحلیل کردند، و از شرکت کنندگان خواسته بودند آخرین رویای ناراحت کننده خود را به یاد آورند و سپس آنها را در موضوعات مشترک دسته بندی کردند.

در اینجا 10 مورد برتری که آنها پیدا کردند آورده شده است.

10-آلودگی

وجود هجوم در خانه باعث می شود واقعیت مانند یک کابوس باشد، بنابراین خواب دیدن هجوم خزنده یا شیطان های مبهم می تواند یک ترس واقعی یا نمادین باشد. شردل گفت:« اگر نمادین باشد، هجوم می تواند ترس از بیماری یا خاک یا هرچیز دیگری را که شما شخصا با موش ها یا سوسک ها مرتبط می کنید، باشد. از آنجا که راه های زیادی برای آشکار شدن این رویاها وجود دارد، راه های زیادی برای تعبیر انها نیز وجود دارد. این همچنین می تواند نمونه ای از احساس ناامنی یا ناامنی در خانه شما باشد.»

9-حضور شیطانی

در نقطه نهم این احساس ترسناک وجود دارد که احتمال می دهید یک روح، دیو یا بیگانه در آن نزدیکی وجود داشته باشد. می تواند به این معنی باشد که بیننده خواب حضور توهین آمیز را می بیند، یا صرفا مشکوک است که یکینزدیک است. طبق گفته کلینیک کلیوند، این نوع توهمات خواب، اغلب افراد مبتلا به فلج خواب را آزار می دهد. این اختلال خواب ناراحت کننده زمانی رخ می دهد که قسمت هایی از مغز که شمارا در طول خواب بی حرکت نگه می دارند و قسمت هایی که شمارا در خواب نگه می دارند، ارتباط نادرست دارند.

در این حالت مردم اغلب گزارش می دهند که یک غول روی آنها ایستاده است و آنها برای حرکت تلاش می کنند.

بالاند جلال، عصب شناس در هاروارد، به گاردین گفت : احتمالاً مغز شما از نمادهای فرهنگی آشنا برای به تصویر کشیدن ترس شما در لحظه استفاده می کنند.

تصور کنید، " مادربزرگتان به شما گفته است که ارواح و شیاطین پس از تاریکی در دهکده شما ساکن می شوند. شما در طول خواب REM از خواب بیدار می شوید، نوعی سایه را می بینید، و شروع به وحشت می کنید، و توهمات بیشتری برای تصویر بدن ایجاد می کنید. ذهن در این روایت فرهنگی تفسیر می کند و بنابراین شما متوجه می شوید که شیطانی به سمت شما می آید."

8-فاجعه

آتش‌سوزی، سیل، ریزش هسته‌ای - موضوع رایج رویاهای بسیاری از مردم هر چیزی است که ممکن است با آخرالزمان اشتباه گرفته شود. بلایا در این نظرسنجی رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است و در حدود 4.5 درصد از گزارش های رویایی مورد مطالعه شردل، بلایا هستند.

به گفته کورلی از دانشگاه استنفورد ، اینها می توانند نشانه نگرانی کلی برای آینده باشند، زیرا راهی برای مغز شما برای نشخوار چیزی که نگران آن هستید ممکن است رخ دهد. این بستگی به این دارد که آیا تغییراتی که در زندگی شما ایجاد می شود را مثبت یا منفی می بینید. به گفته محققان دانشگاه بوفالو ، اگر شما یک بلای طبیعی را تجربه کرده اید، ممکن است ذهن شما به عنوان راهی برای پردازش آسیب های روحی خود از طریق موقعیت خود در حال کار باشد.

7-احساس نگرانی

آیا برایتان پیش آمده که مطمئن هستید چیزی مهم و بزرگ را فراموش کرده اید ولی نمیدانید چه چیزی؟

بسیاری از مردم در مورد این احساس با ترس و نگرانی، به عنوان هفتمین کابوس رایج خواب می بینند. افراد حاضر در مطالعه شردل گزارش کردند که احساس می‌کردند چیزی اشتباه است، اما نمی‌دانستند چیست، و این باعث ناراحتی آنها می‌شد.

به نظر می رسد ترس از چیزی که نمی دانیم، ترسی است که بسیاری از ما حتی در رویاهایمان با آن شریک هستیم.

6-اختلاف نظر

درگیری های بین فردی در رتبه ششم از متداول ترین تعارض ها قرار دارد. در این سناریو ها، بینده خواب دعوای غیر فیزیکی دارد و یا شاهد آن است. بر اساس روانشناسی امروز ، این رویاها می توانند، نمادی از اضطراب اجتماعی شما درمورد یک رابطه شخصی باشند. ممکن است از مکالمه ای که باید داشته باشید و یا در حال پردازش یک درگیری که قبلا رخ داده است می ترسید.
5-بیماری و مرگ

نگرانی های مرتبط با سلامتی و مرگ درست در وسط نظرسنجی قرار گرفتند و در 11.6 درصد گزارش ها یافت شدند.

در این نوع کابوس‌ها، شخصی که خواب میبیند گزارش می‌دهد که خود یا یکی از عزیزانش بیمار می‌شوند، از بیماری رنج می‌برند یا می‌میرند. این رویاها پیچیده هستند و بسته به آنچه که شخصاً از آن رنج می‌برید، می‌توانند چیزهای زیادی را نشان دهند.

اینسایدر قبلاً گزارش داده بود ک ه آنها می توانند نمادی از ترس عمومی از بیماری و مرگ یا احساس عدم کنترل سلامت شخصی شما باشند . طبق یک مطالعه در سال 2020 ، این ممکن است راهی برای پردازش غم و اندوه شما باشد.

4-تعقیب شدن

در این رویاها، ممکن است توسط یک انسان، یک حضور شیطانی یا چیزی که حتی نمی توانید ببینید، تعقیب شوید.

شردل توضیح می دهد که چگونه الگوهای اساسی یک رویای تعقیب و گریز می تواند به شما بگوید که چه معنایی دارد. در یک کابوس مانند این، وقتی از چیزی فرار می کنید که احساس می کنید به طور فزاینده ای به شما نزدیک می شود، و شما می ترسید. شردل گفت: تجربه ترس و فرار از آنچه باعث آن می شود روانشناسی 101 است. این رفتار اجتنابی است. بنابراین به طور کلی، رویاهایی که در مورد تعقیب شدن هستند معمولاً به این معنی است که شما نگران چیزی هستید که ممکن است از آن اجتناب کنید.

3-حوادث

این دسته وسیع از رویاها شامل مضامینی مانند سقوط، خرابی ماشین، غرق شدن و موارد دیگر است. شردل، این موضوع را در 15% از گزارش ها یافت. اما وقتی مردها بر اساس جنسیت تقسیم می شوند، به طور قابل توجهی خواب های افتادن بیشتری را نسبت به همتایان زن خود گزارش کردند.

این رویاها ممکن است واقعی تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید، ترس از ارتفاع، رانندگی یا اقیانوس.

شردل به اینسایدر گفت، اما آنها همچنین می توانند نشان دهنده احساس خارج از کنترل، ترس از مرگ یا احساس ناتوانی باشند.

بنابراین این نوع رویاهای تصادفی می توانند راه مغز ما برای بیان چشمگیر احساس ما در مورد مرگ و میر، توانایی یا سلامتی خود باشند.

2-پرخاشگری فیزیکی

در این سناریوها، رویا بیننده ممکن است مورد حمله قرار گیرد، در یک دعوا شرکت کند، یا شاهد بیرون آمدن آن توسط افراد دیگر باشد.

اینسایدر قبلا گزارش داده بود که این نوع کابوس ممکن است منعکس کننده اضطراب اجتماعی، ترس واقعی از خشونت، یا نگرانی در مورد آسیب پذیر بودن در برابر انتقادات دیگران باشد.

1-شکست

رتبه اول، دسته گسترده شکست و درماندگی است که شردل آن را در 18 درصد گزارش ها ثبت کرده است.

این شامل همه چیز می شود، از شکست در رسیدن به هدف، تا دیر رسیدن، گم شدن، ناتوانی در صحبت کردن، از دست دادن یا فراموش کردن چیزی، یا اشتباه کردن. این شامل رویای بسیار کلیشه ای عدم موفقیت در یک آزمون است که 3 درصد از تمام کابوس های گزارش شده در این مطالعه را تشکیل می دهد.

از آنجایی که این یک مقوله گسترده است، می توانید تفاسیر مختلفی داشته باشید. شردل گفت:«رویاهای امتحان ممکن است به این معنی باشد که شما نسبت به توانایی خود در انجام کار یا خانه یا به یاد آوردن یک رویداد ناراحت کننده خاص ناامن هستید.»

بنابراین اگر در مورد این سناریوها خواب می بینید، ممکن است در مورد توانایی های خود یا اینکه دیگران در مورد عملکرد شما چگونه فکر می کنند احساس ناامنی کنید.

این مقاله توسط Business Insider منتشر شده است.

منبع: ScienceAlert

ارسال نظر