برترین اپلیکیشن‌های سلامتی و درمانی مبتنی بر هوش مصنوعی

رسانه کلیک - آیا در اختیار داشتن اپلیکیشن‌های سلامتی و درمانی می‌تواند شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز کند؟ ازآنجایی‌که درخواست مردم برای استفاده از اپلیکیشن‌های سلامت روز به روز افزایش می‌یابد، بسیاری از فعالان حوزه خدمات پزشکی کسب‌وکار خود را به سمت تولید هرچه بیشتر اپلیکیشن‌های سلامتی و درمانی سوق می‌دهند.

برترین اپلیکیشن‌های سلامتی و درمانی مبتنی بر هوش مصنوعی

در حال حاضر فناوری نقش پر رنگی در حوزه پزشکی و درمان ایفا می‌کند. اپلیکیشن‌های سلامت یکی از مصداق‌های ورود فناوری به این حوزه هستند. در ادامه با برخی از برترین اپلیکیشن‌های سلامتی و درمانی که همگی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، آشنا می‌شویم:

Web MD

اپلیکیشن سلامت Web MD یکی از وب‌سایت‌های تشخیص بیماری از روی علائم بیمار است که در حال حاضر اپلیکیشن خود را به بازار ارائه کرده است. این اپلیکیشن دارای قابلیت‌هایی مثل: بررسی علائم بیماری در ناحیه‌ای که کاربر احساس مشکل می‌کند، فهرستی از نزدیک‌ترین بیمارستان‌ها، مطب‌ها و داروخانه‌ها به بیمار، دسترسی به تاریخچه بیماری‌های کاربر، بررسی داروها و ارائه اطلاعات در خصوص آن‌ها، اخبار پزشکی و یادآوری مصرف دارو به بیمار دارد.

اساس کار این اپلیکیشن بر پایه یادگیری ماشین طراحی شده است. در جدیدترین به روزرسانی این اپلیکیشن، قابلیت استفاده از صوت به جای تایپ کردن برای کاربر فراهم شده است.

ADA- AI Doctor

این اپلیکیشن که توسط برترین پزشکان، دانشمندان و کارآفرینان حوزه بهداشت و درمان در سال 2016 میلادی ساخته شده است در حال حاضر در بیش از 140 کشور دنیا در دسترس کاربران قرار دارد. در این اپلیکیشن قابلیت ارسال پیام کوتاه وجود دارد که بیماران توسط آن می‌توانند علائم بیماری خود را در این اپلیکیشن وارد کنند. بعد از ورود این علائم، اپلیکیشن سؤالات ساده‌ای از کاربر می‌پرسد که بر اساس آن می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری از بیماری بیمار در اختیار داشته باشد. اپلیکیشن ADA بر پایه دسته‌بندی و همچنین استخراج اطلاعات کار می‌کند. این اطلاعات همراه با اطلاعاتی که در کتابخانه مجازی اپلیکیشن وجود دارد بر اساس الگوریتم‌های یادگیری ماشین تطبیق داده می‌شود و بهترین پیشنهاد برای رفع مشکل به بیمار ارائه می‌شود. رابط کاربری و نحوه طراحی اپلیکیشن به گونه‌ای است که کاربر به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند.

SkinVision

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت اپلیکیشن سلامت SkinVision در حال حاضر در جهان از هر 5 نفر یک نفر دچار سرطان پوست است. اپلیکیشن SkinVision یکی از اپلیکیشن‌های تخصصی برای مراقبت‌های پوستی است. در این اپلیکیشن کاربران می‌توانند در صورت مشاهده علائم پوستی مثل لکه‌های پوستی، درصد احتمال ابتلا به سرطان پوست را تشخیص دهند. روش کار این اپلیکیشن به این صورت است که بیمار با استفاده از دوربین تعبیه شده در گوش خود می‌تواند تصویر لکه پوستی ایجاد شده روی صورت خود را برای اپلیکیشن ارسال نماید. اپلیکیشن بعد از 30 ثانیه و با استفاده از الگوریتم‌های تشخیص تصویر، تصویر را بررسی می‌کند. گزارش ارسالی از طریق اپلیکیشن میزان خطر ابتلا به سرطان را نمایش می‌دهد.

Sense.ly

این اپلیکیشن در واقع نوعی پرستار مجازی برای بیمارانی که در خانه به تنهایی زندگی می‌کنند، است. آواتار اپلیکیشن، از بیمار در مورد علائم حیاتی مثل وزن و فشار خون سؤالاتی می‌پرسد و بازخورد مناسب با جواب‌های دریافتی از بیمار را می‌دهد. فنّاوری هوش مصنوعی به کار رفته در این اپلیکیشن، نتایج این سؤال و جواب را در خود ذخیره می‌کند و فیدبک مناسب را به پزشک بیمار ارسال می‌کند. بیماران از طریق این اپلیکیشن می‌توانند با پزشک خود نیز در تماس باشند. ارتباط بیمار با آواتار پرستار در این اپلیکیشن از طریق انتخاب گزینه‌هایی است که روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود. در این اپلیکیشن امکان ارتباط با مراکز خدمات بهداشتی نیز وجود دارد. این مراکز می‌توانند اطلاعات کاربر از جمله وزن، فشار خون و همچنین پاسخ‌های بیمار به سؤالات مختلف را به صورت بانک اطلاعاتی دریافت کنند و در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده کنند.

Babylon

این اپلیکیشن برای برنامه‌ریزی ملاقات بیمار با پزشک به کار می‌رود. Babylon امکان رزرو نوبت پزشک برای بیمار را فراهم می‌کند. همچنین امکان ارسال نسخه بیمار به نزدیک‌ترین داروخانه و یا حتی خانه و یا محل کار بیمار را دارد. در این اپلیکیشن سیستم بررسی علائم وجود دارد که در آن علائم بیمار همراه با اطلاعاتی از جمله سابقه بیماری در خانواده، حالات و سبک زندگی بیمار توسط الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بررسی می‌شود. هدف اصلی این سیستم بهبود سبک زندگی بیمار برای مقابله با بیماری‌های احتمالی است. به عقیده بسیاری عملکرد این اپلیکیشن شبیه به عملکرد یک پزشک در هنگام معاینه و بررسی اطلاعات بیمار است. الگوریتم‌های بکار رفته در این اپلیکیشن توسط گروهی از دانشمندان، مهندسان، پزشکان و اپیدمیولوژیست‌ها طراحی شه است.

Binah.ai

این اپلیکیشن سلامت برای بررسی و کنترل وضعیت سلامت کاربر به کار می‌رود. برای استفاده از این اپلیکیشن فقط به یک گوشی هوشمند نیاز دارید. برای کار با این اپلیکیشن باید دوربین گوشی را در حالت ضبط ویدیو قرار دهید و به دوربین نکاه کنید. در عرض 2 دقیقه اپلیکیشن امواج نوری صورت بیمار را برای بررسی میزان ضربان قلب، اشباع اکسیژن، استرس‌های روحی، فشار خون و همچنین HRV اسکن می‌کند. نتایج تحلیل در این اپلیکیشن ذخیره می‌شود. برای استفاده از اپلیکیشن نیازی به دسترسی به اینترنت نیست. به گفته طراحان این اپلیکیشن، تولید Binah.ai انقلابی در حوزه‌هایی از جمله علوم داده، پردازش سیگنال و یادگیری ماشینی به شمار می‌رود. در این اپلیکیشن از فنّاوری‌هایی مثل هوش مصنوعی و یادگیری عمیق نیز استفاده شده است.

ارسال نظر