اولین دستکاری ژنتیکی جنین انسان در آمریکا

<p>رسانه کلیک - مقامات دانشگاه علم و سلامت ارگن اعلام کردند که آزمایش‌های مربوطه در این دانشگاه انجام شده است. این دستاورد گامی بحث‌انگیز در مسیر تولد نوزادانی بدون بیماری‌های وراثتی است.ظاهرا آزمایش‌هایی از این نوع، برای اولین بار در آمریکا انجام می‌شود و پیشتر چنین آزمایش‌هایی در چین انجام می‌شده ‌است. بیشتر بخوانید: اولین مجوز اصلاح ژنتیکی جنین در بریتانیا صادر شد هنوز روشن نیست که دراین سری آزمایش‌ها چند جنین تولید و دستکاری ژنتیکی شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این سلسله آزمایش‌ها، دانشمندان ارگن از تکنیکی به نام CRISPR استفاده کرده‌اند، که به پژوهشگر امکان می‌دهد دی ان آ DNA مشخصی را برای تغییر و جایگزین کردن انتخاب کند. این روش مثل قیچی‌های مولکولی عمل می‌کند که می‌توانند دی ان آ را قطع و کپی کنند . این تکنیک بسیار دقیق‌تراز دیگر روش‌های ژن‌درمانی است که در آنها نمی‌شد تضمین کرد تغییرات مورد نظر پژوهشگر دقیقا اعمال شوند. در دستکاری ژنتیکی، که به نام "ژرم لاین" شناخته می‌شود؛ تغییرات اعمال‌شده دائمی هستند وبه نسل بعدی منتقل می‌شوند. مخاطرات آزمایش‌های ژنتیکی بر جنین استفاده از این روش نویدبخش پایان دادن به انتقال بیماری‌های ژنتیکی از والدین به نوزادان است، اما نگرانی‌هایی نیز به‌همراه دارد و آن هم امکان به‌وجود آمدن "نوزادان طراحی‌شده" است؛ چشم اندازی که سازمان‌های مذهبی، جامعه مدنی و شرکت‌های زیست فناوری به‌شدت با آن مخالفت می‌کنند. دکتر اریک توپول، مدیرمؤسسه تحقیقات اسکریپس که از بزرگترین و معتبرترین موسسات تحقیقاتی خصوصی آمریکا در کالیفرنیاست، می‌گوید: «دستکاری ژنتیکی جنین یک دانش غیرقابل توقف و اجتناب‌ناپذیر است و این یافته اخیر بیشتر ثابت می‌کند که این دانش عملی است». این محقق برجسته عرصه ژنتیک همچنین معتقد است: «برای رسیدن به درمان واقعی بیماری‌های مختلف در انسان، باید چنین آزمایش‌هایی روی جنین انجام شود.» او می افزاید: «اگر این کار در این کشور انجام شود، راه برای کشورهای دیگر هم باز خواهد شد».</p> <p>

اولین دستکاری ژنتیکی جنین انسان در آمریکا

ظاهرا آزمایش‌هایی از این نوع، برای اولین بار در آمریکا انجام می‌شود و پیشتر چنین آزمایش‌هایی در چین انجام می‌شده ‌است.
بیشتر بخوانید: اولین مجوز اصلاح ژنتیکی جنین در بریتانیا صادر شد
هنوز روشن نیست که دراین سری آزمایش‌ها چند جنین تولید و دستکاری ژنتیکی شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این سلسله آزمایش‌ها، دانشمندان ارگن از تکنیکی به نام CRISPR استفاده کرده‌اند، که به پژوهشگر امکان می‌دهد دی ان آ DNA مشخصی را برای تغییر و جایگزین کردن انتخاب کند. این روش مثل قیچی‌های مولکولی عمل می‌کند که می‌توانند دی ان آ را قطع و کپی کنند . این تکنیک بسیار دقیق‌تراز دیگر روش‌های ژن‌درمانی است که در آنها نمی‌شد تضمین کرد تغییرات مورد نظر پژوهشگر دقیقا اعمال شوند. در دستکاری ژنتیکی، که به نام "ژرم لاین" شناخته می‌شود؛ تغییرات اعمال‌شده دائمی هستند وبه نسل بعدی منتقل می‌شوند.
مخاطرات آزمایش‌های ژنتیکی بر جنین
استفاده از این روش نویدبخش پایان دادن به انتقال بیماری‌های ژنتیکی از والدین به نوزادان است، اما نگرانی‌هایی نیز به‌همراه دارد و آن هم امکان به‌وجود آمدن "نوزادان طراحی‌شده" است؛ چشم اندازی که سازمان‌های مذهبی، جامعه مدنی و شرکت‌های زیست فناوری به‌شدت با آن مخالفت می‌کنند.
دکتر اریک توپول، مدیرمؤسسه تحقیقات اسکریپس که از بزرگترین و معتبرترین موسسات تحقیقاتی خصوصی آمریکا در کالیفرنیاست، می‌گوید: «دستکاری ژنتیکی جنین یک دانش غیرقابل توقف و اجتناب‌ناپذیر است و این یافته اخیر بیشتر ثابت می‌کند که این دانش عملی است».
این محقق برجسته عرصه ژنتیک همچنین معتقد است: «برای رسیدن به درمان واقعی بیماری‌های مختلف در انسان، باید چنین آزمایش‌هایی روی جنین انجام شود.» او می افزاید: «اگر این کار در این کشور انجام شود، راه برای کشورهای دیگر هم باز خواهد شد».

ارسال نظر