دومین واکسن کرونا به مرحله تست انسانی رسید

رسانه کلیک - امروز آزمایش انسانی دومین واکسن کرونا که توسط Inovio Pharmaceuticals توسعه پیدا کرده و مورد حمایت بنیاد بیل و ملیندا گیتس است، شروع می‌شود.

دومین واکسن کرونا به مرحله تست انسانی رسید

این واکسن از سوی سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا (FDA) موفق به کسب تاییدیه برای مراحل تحقیقاتی شده است. شرکت Inovio Pharmaceuticals امروز نمونه تولیدی واکسن INO-4800 DNA را به اولین داوطلب تزریق می‌کند. در گذشته این واکسن نتایج مثبتی در تست‌های حیوانی داشته است.

واکسن Inovio DNA با تزریق پلاسمید (یک ساختار ژنتیکی کوچک و مستقل) مهندسی شده به بیمار کار می‌کند و پس از تزریق، بدن بیمار باید بتواند آنتی بادی مورد نظر برای مبارزه با عفونت را تولید کند. واکسن‌های DNA برای عفونت‌های حیوانات توسط دامپزشکی‌ها مورد تایید قرار گرفته، اما هنوز استفاده از آن‌ها برای انسان‌ها تایید نشده است.

Inovio موفق شده با سرعت بالا و در طول چند هفته، هزاران دوز از INO-4800 را تولید کند تا بتواند تست‌های فاز 1 و فاز 2 را انجام دهد. یکی از دلایل عملکرد مناسب این شرکت مربوط به حمایت بنیاد بیل و ملیندا گیتس می‌شود، البته سایر سازمان‌های غیرانتفاعی نیز برای این شرکت بودجه درنظر گرفته‌اند.

واکسن کووید 19
در صوتی که آزمایش‌های بالینی با موفقیت انجام شوند، این شرکت می‌تواند تا پایان سال 1 میلیون دوز از این واکسن را به تولید برساند. این واکسن‌ها برای مراحل بعدی تست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین در صورت دریافت مجوز، در شرایط اضطراری به بیماران تزریق می‌شود.
INO-4800 دومین واکسن کرونا محسوب می‌شود که به مرحله تست بالینی رسیده است. در اواسط ماه گذشته، شرکت مدرنا شروع به آزمایش‌های بالینی واکسن خود کرد. واکسن Inovio روی 40 داوطلب مورد آزمایش قرار می‌گیرد. تمام این افراد بالغ و سالم هستند و توسط دانشکده پزشکی پرلمن فیلادلفیا در دانشگاه پنسیلوانیا یا مرکز تحقیقات دارویی در کانزاس سیتی انتخاب شده‌اند.

واکسن کرونا آزمایش‌های Inovio تا چندین هفته آینده به طول می‌انجامد و انتظار می‌رود اطلاعات جمع آوری شده در رابطه با واکنش سیستم ایمنی داوطلبان و همچنین اطلاعات مربوط به ایمنی درمان انسان‌ها اواخر تابستان سال جاری در دسترس باشند.

در گذشته شرکت Inovio Pharmaceuticals موفق به تست کامل فاز 1 واکسن DNA خود برای یک داوطلب سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) شده بود. نتیجه این آزمایش مثبت بود و بدن فرد موفق به تولید سطح بالایی آنتی بادی در مدت زمان طولانی شد.

ارسال نظر