واکسن کرونا روی میمون ها جواب داد؛ آیا واکسن برای انسان نیز کاربر دارد؟

رسانه کلیک - محققان چینی موفق شده‌اند با تزریق واکسن کرونا به هشت میمون‌، از آن‌ها در برابر بیماری کووید ۱۹ محافظت کرده و برای اولین بار از یک حیوان در برابر این ویروس محافظت کنند.

واکسن کرونا روی میمون ها جواب داد؛ آیا واکسن برای انسان نیز کاربر دارد؟

براساس تحقیقات منتشر شده تحقیق در مجله biorxiv ، محققان شرکت چینی زیست دارو Sinovac Biotech دو دوز متفاوت از واکسن کووید ۱۹ خود را به هشت میمون رزوس (rhesus macaque) تزریق کردند. آن‌ها سه هفته بعد ویروس کرونا را به ریه میمون‌ها وارد کردند ولی هیچ کدام از آن‌ها به نوع حاد بیماری دچار نشدند. میمون‌هایی که واکسن را دریافت نکرده بودند، نشانه‌های حاد بیماری را در قسمت‌های مختلف بدن بروز دادند و به آن مبتلا شدند.

«Meng Weining»، یکی از رؤسای ارشد شرکت «Sinovac Biotech» می‌گوید: «اگرچه آزمایش را روی تعداد محدودی میمون انجام داده‌ایم اما نتایج به دست آمده اعتماد به نفس فراوانی به ما داده که این نوع از واکسن برای انسان‌ها هم جواب می‌دهد.»

«Florian Krammer»، ویروس شناس مدرسه پزشکی آیکان در مانت سینای (ISMMS) با اشاره به سنتی بودن فرمولاسیون این واکسن که با نسخه غیرفعال ویروس تولید می‌شود، می‌گوید بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده واکسن، حتی آن‌هایی که در کشورهایی با درآمد متوسط و کم قرار گرفته‌اند، می‌توانند این واکسن را تولید کنند.

میمون‌هایی که بیشترین دوز واکسن را دریافت کرده بودند، بهترین واکنش را به ویروس نشان داده‌اند و محققان هیچ اثری از بیماری کووید ۱۹ در ریه‌ها یا حلق آن‌ها پیدا نکردند. میمون‌هایی که دوز کمتری به آن‌ها تزریق شده بود، نشانه‌های خفیف بیماری را بروز دادند که البته مشکل حادی برای آن‌ها ایجاد نکرد.

محققان تأیید می‌کنند که میمون‌ها مثل انسان‌ها به شدیدترین نوع کووید ۱۹ دچار نمی‌شوند و می‌گویند در حال حاضر خیلی زود است تا بهترین حیوان را برای مطالعه ویروس SARS-CoV-2 شناسایی کرد. آن‌ها اضافه می‌کنند که میمون‌ها پس از مبتلا شدن به این ویروس، علائم شبیه به بیماری کووید ۱۹ را بروز می‌دهد.

ارسال نظر