هوش مصنوعی جدید گوگل از طریق اسکن چشم، سکته قلبی را پیش بینی می کند!

رسانه کلیک - متخصصان گوگل و یکی از شرکت های فرعی آن که در زمینه تجهیزات سلامت‌محور فعالیت دارد، الگوریتم جدیدی برای هوش مصنوعی این کمپانی توسعه داده اند که از طریق یادگیری ماشینی امکان ابتلا به بیماری های قلبی را ارزیابی می کند. هوش مصنوعی جدید گوگل حتی می تواند احتمال سکته قلبی را با دقت بالا پیش بینی کند!

هوش مصنوعی جدید گوگل از طریق اسکن چشم، سکته قلبی را پیش بینی می کند!

این سیستم هوشمند از طریق اسکن قسمت های پشتی چشم بیماران، اطلاعات کلیدی از قبیل سن، فشار خون و وضعیت مصرف سیگار را استخراج می کند. اگوریتم نرم افزاری جدید گوگل همانند روش های فعلی مورد استفاده پزشکان می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را پیش بینی کند که یکی از مهمترین آنها سکته است. این سیستم از آنجایی که احتیاجی به آزمایش خون ندارد، کار پزشکان را برای تشخیص فاکتورهای خطرآفرین قلبی و عروقی راحت و سریع تر می کند.

مقاله مربوط به معرفی این روش امروز در بخش مهندسی بیوپزشکی مجله نیچر (Nature) منتشر شد.

یکی از محققان دانشگاه آدلاید در مصاحبه با وب سایت ورج این روش را موفقیت آمیز و باثبات عنوان کرد و گفت:

این موفقیت نشان می دهد که هوش مصنوعی پتانسیل بالایی برای بهبود ابزارهای پزشکی دارد که در حال حاضر برای تشخیص بیماری ها بکار می روند.

تیم تحقیقاتی گوگل و شرکت فرعی آن، Verily برای تجهیز این هوش مصنوعی از یادگیری ماشینی و تجزیه و تحلیل داده های پزشکی 300 هزار بیمار استفاده کردند. این اطلاعات علاوه بر اسکن های چشم شامل داده های عمومی بیماران بوده است. محققان سپس از سیستم شبکه عصبی برای تجزیه و تحلیل و استخراج منطقی الگوهای معنادار استفاده کردند و علائم تاثیرگذار در بیماری های قلبی از جمله فشار خون به هوش مصنوعی گوگل آموزش داده شد.

شاید این سوال برایتان مطرح شود که چطور ممکن است تنها با مشاهده چشم افراد، پی به سلامت قلبشان برد. طراحی این سیستم هوشمند مبتنی بر تحقیقات علمی است. دیواره پشتی چشمان ما موسوم به «فوندوس» پر از رگ های خونی است که نشان از سلامت کلی بدن دارد. پزشکان این ناحیه از چشم را از طریق دوربین و میکروسکوپ بررسی می کنند و از علائم ظاهری آن پی به مولفه های مهمی چون سن، فشار خون و وضعیت مصرف سیگار می برند که از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شوند.

هوش مصنوعی جدید گوگل هنگام بررسی تصاویر شبکیه چشم دو بیمار که یکی از آنها 5 سال بعد به نوعی بیماری قلبی دچار شد، توانست خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را برای این فرد 70 درصد برآورد کند. در حالی که این رقم برای دقیق ترین روش تشخیص امکان ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، یعنی متد SCORE که نیاز به آزمایش خون داشته و کمی زمان‌بر است، تنها کمی بیشتر، یعنی 72 بدست آمد!

سکته

هوش مصنوعی جدید گوگل در واقع پنجره جدیدی به روی علم پزشکی و استفاده از هوش مصنوعی در عرصه سلامت باز می کند و در نوع خود اکتشاف مهمی به شمار می آید. در شرایطی که الگوهای پزشکی موجود فقط به منظور ساخت ابزارهای تکراری تشخیص بیماری به کار می رود، الگوریتم پیشنهادی گوگل می تواند راه جدیدی را برای تجزیه و تحلیل داده های پزشکی فراهم کند.

دانشمندان امیدوارند در آینده بتوانند هوش مصنوعی را تا حدی توسعه دهند که بتواند بدون مداخله های انسانی، نگرش های جدید و بی سابقه ای به جامعه پزشکی ببخشد. شاید پروژه تحقیقاتی Project Baseline گوگل که به جمع آوری پرونده های پزشکی 10 هزار تن از مردم جهان طی یک دوره بیش از 4 سال اختصاص دارد، در حال حاضر همین هدف را دنبال می کند.

ارسال نظر