پلاسمابات، پلتفرم جدید مایکروسافت برای اهدای پلاسما و کمک به درمان کرونا

رسانه کلیک - مایکروسافت در حال همکاری با یک کنسرسیوم از شرکت‌های دارویی برای جذب افرادی است که از بیماری کرونا بهبود یافته اند تا بتوانند پلاسمای خود را اهدا کنند؛ زیرا به نظر می‌رسد پلاسمای خون این افراد در معالجه بیماری موثر است.

پلاسمابات، پلتفرم جدید مایکروسافت برای اهدای پلاسما و کمک به درمان کرونا

برای کمک به این کار، این شرکت با راه‌اندازی یک چت‌بات به نام « پلاسمابات »، قصد دارد تا افرادی که تمایل به اهدای پلاسمای خون دارد را شناسایی کند. Plasmabot طی چند روز آینده به صورت رسمی رونمایی می‌شود.

کاربران این چت‌بات اطلاعات کافی در خصوص روند این فرایند دریافت کرده و سپس به یک سایت معتبر ارجاع داده می‌شوند تا با اطمینان کافی این اهدا را انجام دهند.

استفاده مجدد از پلاسما به عنوان بخشی از خون، یک ایده قدیمی در درمان بیماری است. یعنی وقتی بیمار از بیماری بهبود می‌یابد، بدن برای مبارزه با حضور آنتی ژن ایجاد کننده بیماری مانند ویروس، یک آنتی بادی تولید می کند که آن پروتئین ها برای چند ماه در خون باقی می مانند.

سازمان غذا و داروی آمریكا هیچ درمانی را با استفاده از پلاسما خون تایید نمی‌كند اما در حال حاضر مشغول کار روی آن به عنوان یك محصول تحقیقاتی است. مایکروسافت در یک پست وبلاگ می گوید: «دو روش استفاده از پلاسمای جمع آوری شده وجود دارد؛ اول انتقال خون را مستقیما در دسترس کسانی که با ویروس می جنگند، قرار می‌دهد و یا آنتی بادی ها را برای کمک به توسعه یک دارو استفاده خواهد کرد.»

پیتر لی، رئیس مرکز تحقیقات مایکروسافت می‌گوید: «هدف این است که هرچه سریعتر افراد مشتاق به اهدای پلاسما را جذب کنیم؛ زیرا کارشناسان پیش بینی می کنند که در بسیاری از شهرها بیماری به نقطه اوج خود رسیده است.»

او ادمه داد: «این شرکتاز تلاش های کنسریوم تشکیل شده توسط شرکت هایی مانند Octapharma ،Takeda ،CSL Behring و ... حمایت می کند. این پروژه در اواخر ماه مارس شروع به کار کرده و بنیاد بیل و ملیندا گیتس از جمله مشاوران آن هستند.»

به اعتقاد لی، این تحقیقات می‌تواند به راهکاری برای نجات جان انسان‌ها ختم شود. پس این شرکت تمام منابع تحقیقاتی، زیرساختی و مهندسی خود را در راستای نهایی شدن آن قرار می‌دهد. همچنین پلاسمابات را از طریق وب‌سایت، کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ خواهد کرد.

لازم به ذکر است تحقیقات مایکروسافت محدود خواهد بود؛ زیرا پلاسمای خون بیماران بهبود یافته تنها برای مدت زمان محدودی مفید است.

ارسال نظر