هیستوتریپسی یا فناوری درمان سرطان با صدا چیست؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شاید بتوان با تخریب بخشی از تومور با صدا، به سیستم ایمنی موجودات در پاکسازی تومورها کمک کنیم. محققان دانشگاه میشیگان نوعی فناوری صدای غیرتهاجمی را توسعه داده اند که بخش قابل توجهی از توده سرطانی را از بین می برد و از بازگشت قسمت تخریب شده تومور جلوگیری می کند. این درمان که هیستوتریپسی نام دارد، از یک مبدل برای ارسال پالس‌های اولتراسوند میکروثانیه‌ای به بافت‌های سرطانی استفاده می‌کند. پالس ها، حباب های ریزی تولید می کنند که به سرعت منبسط و فرو می ریزند و سلول های سرطانی اطراف خود را از بین می برند. این اولین درمان در نوع خود است که راه را برای درمان سرطان بدون گرما یا تشعشعات یونیزه هموار کرده است.

هیستوتریپسی یا فناوری درمان سرطان با صدا چیست؟

محققان دانشگاه میشیگان نوعی فناوری صدای غیرتهاجمی را توسعه داده اند که بخش قابل توجهی از توده سرطانی را از بین می برد و از بازگشت قسمت تخریب شده تومور جلوگیری می کند. این درمان که هیستوتریپسی نام دارد، از یک مبدل برای ارسال پالس‌های اولتراسوند میکروثانیه‌ای به بافت‌های سرطانی استفاده می‌کند. پالس ها، حباب های ریزی تولید می کنند که به سرعت منبسط و فرو می ریزند و سلول های سرطانی اطراف خود را از بین می برند. این اولین درمان در نوع خود است که راه را برای درمان سرطان بدون گرما یا تشعشعات یونیزه هموار کرده است.

دکتر ژن ژو، دانشیار دپارتمان، می‌گوید: «این روش با مایع کردن بافت سرطان به صورت مکانیکی عمل می‌کند و در مقایسه با روش‌های مبتنی بر تشعشع یا حرارت، پتانسیل افزایش دقت و کاهش آسیب‌های خارج از هدف را برای درمان سرطان داراست.» در حالی که این فناوری برای درمان سرطان کبد مورد استفاده قرار گرفته اما دکتر ژو امیدوار است روزی برای درمان متاستازهای تومور یا سرطانی که به یک مکان ثانویه در بدن گسترش یافته هم بتوان از آن استفاده کرد.

تیم دکتر ژو ابتدا هیستوتریپسی را با موش‌ها آزمایش کردند. بر اساس این مطالعه که هفته گذشته در مجله سرطان منتشر شد، محققان با استفاده از هیستوتریپسی برای از بین بردن 50 تا 75 درصد از حجم تومور کبد هر موش مبتلا به سرطان کبد آزمایشات خود را شروع کردند، سپس به طور دوره ای تومورها را با استفاده از MRI ​​بررسی کردند. آنها دریافتند که سیستم ایمنی موش‌ها پس از پیاده سازی این فناوری جدید، قادر به پاکسازی بقیه تومورها است و پس از آن مشاهده شد که در 81 درصد موش هایی که این آزمایشات بر روی آنها انجام شده، هیچ علائم عود مجددی دیده نشده است.

از آن زمان به بعد هیستوتریپسی با گروه کوچکی از انسان ها آزمایش شده است. از آنجا که اطلاعات مربوط به درمان این بیمران از طریق این روش محدود است اما تیم دکتر ژو مدعی شده که هر هشت بیمار تحت درمان، پسرفت کامل تومور را بدون عوارض جانبی تجربه کردند. دو نفر از هشت نفر نیز تثبیت تومورهای غیر هدفمند را در سایر نقاط بدن تجربه کردند. انتظار می‌رود آزمایش‌های بالینی با بیماران انسانی ادامه یابد و دکتر ژو و همکارانش ترکیب فناوری خود را با درمان مغز و ایمونوتراپی بررسی کنند.

ارسال نظر