تراشه‌ Helio X20 مدیاتک شگفتی آفرید

کمپانی مدیا تک مدت‌هاست که در زمینه‌ی طراحی و تولید سیستم روی چیپ‌های (SoC) موبایلی فعالیت می‌کند. این شرکت در ماه می سال 2015 از اولین سیستم روی چیپی رونمایی کرد که پردازنده‌ی مرکزی آن مجهز به ده هسته‌ی پردازشگر بود.

تراشه‌ Helio X20 مدیاتک شگفتی آفرید

به گزارش کلیک ، این سیستم روی چیپ تراشه‌ی Helio X20 نام دارد. حال و پس از گذشت چیزی در حدود شش ماه اولین نسخه‌های عمومی این سیستم روی چیپ ارائه شدند و نتایج بنچمارک‌های اولیه‌ی آن به ثبت رسیدند. بنا به گزارشات به دست آمده از عملکرد تراشه‌ی Helio X20 در بنچمارک GeekBench ظاهرا این سیستم روی چیپ از نظر عملکرد پتانسیل فوق‌العاده بالایی دارد.

در فایل اطلاعاتی منتشر شده از بنچمارک GeekBench مربوط به تراشه‌ی Helio X20 مدیاتک به گوشی هوشمندی با کد اختصاصی "alps mt6797" اشاره شده است که ظاهرا سیستم روی چیپ Helio X20 مدیاتک روی آن سوار شده و بنچمارک مد نظر اعمال گردیده است. نتایج به دست آمده شگفت زده کننده هستند. سیستم روی چیپ Helio X20 توانست در وضعیت پردازش چند هسته‌ای اطلاعات به امتیازی برابر با 7073 دست پیدا کند و در وضعیت تک هسته‌ای هم امتیازی معادل با 2094 را به ثبت برساند. بنابراین عملکرد سیستم روی چیپ Helio X20 در شرایط پردازش اطلاعات چند هسته‌ای رسما نسبت به تراشه‌های برتر کنونی همچون A9 اپل، اسنپدراگون 810 کوالکام و اگزینوس 7420 سامسونگ برتری دارد.

حتی اگر نتایج به دست آمده از تراشه‌ی Helio X20 را با نتایج بنچمارک‌هایی نظیر اسنپدراگون 820 و اگزینوس 8890 سامسونگ که اخبار متعددی در رابطه با آن‌ها منتشر شده مقایسه کنیم، باز هم متوجه عملکرد فوق‌العادع عالی سیستم روی چیپ Helio X20 خواهیم شد. حال اگر عملکرد این سیستم روی چیپ را در شرایط تکه هسته‌ای بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که باز در این زمینه نسبت به تراشه‌هایی همچون A9 اپل ضعیف‌تر است. تراشه‌ی A9 اپل در وضعیت پردازش تک هسته‌ای اطلاعات بنچمارک GeekBench امتیازی معادل با 2500 را به ثبت رسانده که نسبت به امتیاز 2094 تراشه‌ی Helio X20 بیشتر است. اما نباید فراموش کنیم که سری تراشه‌های A اپل همواره بر پایه‌ی استفاده از تک هسته‌های پردازشگر قدرتمندتر و نهایتا تعداد هسته‌های کمتر طراحی می‌شوند. این موضوع در حالیست که تراشه‌ی Helio X20 از ده هسته‌ی پرازشگر مرکزی بهره می‌برد و قدرت نهایی تراشه توسط تعداد هسته‌های بیشتری تامین خواهد شد، بنابراین طبیعی است که عملکرد تک هسته‌های پردازشگر این سیستم روی چیپ نسبت به تک هسته‌های تراشه‌ی A9 ضعیف‌تر باشد.

1

اما گفته شده که مدیاتک در راستای طراحی بهترین وضعیت برای پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی Helio X20 دچار مشکلاتی شده است. ظاهرا پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T880 در نظر گرفته شده برای این تراشه نتوانسته چندان عملکرد رضایت‌بخشی داشته باشد و با مشکلات خاصی مواجه شده‌اند. بر این اساس گفته شده که مدیاتک به سختی در تلاش است تا مشکلات مرتبط با بخش پردازنده‌ی گرافیکی سیستم روی چیپ Helio X20 را نیز برطرف سازد. بنابراین به احتمال زیاد در آینده‌ی نزدیک شاهد ارائه‌ی اخبار بیشتری در رابطه با این تراشه و به دنبال آن عرضه‌ی گسترده‌ی آن باشیم.

منبع: phonearena

ارسال نظر