کیفیت چاپ ۱۰۰۰ DPI محقق شد؛ فناوری رنگ‎های سه‌بعدی پیچیده روی اسکناس

رسانه کلیک - نوع جدیدی از فناوری بهبود کیفیت چاپ به تازگی توسط دانشمندان دانشگاه گلاسکو اسکاتلند ابداع شده که برای تشخیص اسکناس های تقلبی از اصل مفید است.

کیفیت چاپ ۱۰۰۰ DPI محقق شد؛ فناوری رنگ‎های سه‌بعدی پیچیده روی اسکناس

گروهی از مهندسان موفق شدند فیلترهای رنگی پلاسمونیک در مقیاس نانو ایجاد کنند که این فیلترها می توانند رنگ های مختلف را نمایش دهند و این موضوع به جهت‌گیری نور مورد اصابت به آن ها بستگی دارد.

تکنیک جدید به چاپگر این اجازه را می دهد تا بتواند دو تصویر کاملا مختلف و رنگی با جزئیات کامل از یک سطح را بگیرد، بنابراین این چاپ جدید می تواند مفاهیمی در تصویربرداری دیجیتال و ذخیره سازی اطلاعات نیز در بر داشته باشد.

دانشمندان تکنیک خود را با چندین مثال توضیح داده اند؛ یکی از جلوه های این تصاویر در مقیاس نانو مربوط به زمانی است که نور در یک جهت خاص به سردر دانشگاه می تابد و دیگری تصویری از همان مکان برای مواقعی است که جهت نور معکوس می شود.

دکتر «السدر کلارک» سرپرست تیم پژوهش بر روی این تصاویر اظهار داشت: «ما پی برده ایم که اگر پیکسل های رنگی را از روی برجستگی های متقاطع نوار فیلم آلومینیومی ایجاد کنیم، رنگ نمایش داده شده مستقل از پلاریزاسیون می شود و به ما این اجازه را می دهد تا بتوانیم دو رنگ را درون یک پیکسل رمزگذاری کنیم و سپس انتخاب کنیم که کدام رنگ با درخشش پلاریزاسیون های نوری مختلف در سطح نمایش داده شود. با تغییر اندازه و شکل برجستگی ها و دندانه ها در مقیاس نانو می توانیم گستره وسیعی از رنگ های مختلف با رزولوشن بسیار بالا ایجاد کنیم.»

این تیم پژوهشی در این نوع چاپ به جای استفاده از رنگ ها و مواد رنگی بکار رفته در چاپگرهای قدیمی، از رنگ های ساختاری و بخصوص و نانو مواد ساختاری بهره برده‌اند که به گفته خودشان، استفاده از این رنگ می تواند موجب چاپ هایی با رزولوشن بالاتر شود که در طول زمان رنگ و کیفیت خود را از دست نمی دهد.

فیلتر رنگی پلاسمونیک گستره ای از تکنیک های جدید را برای چاپ تصاویر با رزولوشنی بالاتر از محدوده انکسار ایجاد کرده است، این تصاویر به طور قابل ملاحظه ای بهتر از تصاویر گرفته شده با استفاده از روش های قدیمی فیلتر بر اساس رنگ است.

یک تصویر چاپ شده در مجله با استفاده از چاپگر معمولی شامل ۳۰۰ نقطه رنگی در هر اینچ صفحه یا ۳۰۰ DPI است، در حالی که رزولوشن تصویر چاپ شده با تکنیک های رنگ ساختاری می تواند به ۱۰۰۰ DPI و یا بیشتر برسد.

هنگامی که تولید رنگ پلاسمونیک پیشرفت کرده، تعداد زیادی دستگاه بر اساس این اصول ایجاد شده اند که جزء تکنولوژی های نانوپلاسمونیک محسوب می شوند و می توانند از حالت تحقیقی به حالت تجاری درآیند.

کلارک در این خصوص گفت: «ما روش استفاده از نانوپیکسل های رنگی دوگانه را برای رمزگذاری دو نوع اطلاعات (چه تصویر و چه کد) کاملا رنگی درون یک ناحیه یکسان نشان داده ایم. بنابراین این تکنولوژی به عنوان یک روش امیدبخش برای رمزگذاری تصاویر میکرو محسوب می شود، به خصوص اگر اصول طراحی بر اساس فناوری های چاپی نانو باشد».

با مقدار PPI (نسبت پیکسل بر اینچ) بیش از ۱۰۰ هزار، هر پیکسل می تواند دو حالت رنگی را کدگذاری کند. این تکنولوژی می تواند برای کاربردهای چاپ با رزولوشن بالا و جلوگیری از تقلب مفید باشد. اخیرا بانک Reserve در استرالیا اسکناس های جدید AU$10 را وارد چرخه کرده است که باید از تقلب و جعل محفوظ بمانند. گروهی از فیزیکدانان از دانشگاه ملی استرالیا (ANU) امسال با استفاده از مادون قرمز یک دستگاه کوچک اختراع کرده اند که باکیفیت ترین تصاویر هولوگرافی که تاکنون بدست آمده را ایجاد می کند. سرپرست این محققان لی ونگ پیشرفت در زمینه تصاویر هولوگرافی پیچیده را به عنوان نقطه شروعی برای تکنولوژی های تصویربرداری مانند آنچه در فیلم های تخیلی دیده می شود، معرفی کرده است.

هولوگرام ها پیچیده ترین روش های بکارگیری نور را انجام می دهند و قابلیت ذخیره سازی و تولید مجدد همه اطلاعات آورده شده توسط نور در سه بعد را دارند. اگرچه تصاویر استاندارد و مانیتورهای کامپیوتر تنها بخشی از اطلاعات دو بعدی را می گیرند و نمایش می دهند.

سرپرست این تحقیق با اشاره به اینکه مطالعه پیرامون هولوگرافی نقش مهمی در توسعه نمایشگرها و دستگاه های بهبود یافته دارد، اظهار داشت: «ما در حال کار روی بسیاری از کاربردهای دیگر مانند دستگاه های نوری سبک وزن و بسیار نازک برای دوربین ها و ماهواره ها هستیم. این وسیله ها می توانند جایگزین اجزای سنگین و باعث کوچک شدن دوربین ها و صرفه جویی در هزینه ماموریت های فضایی شوند.»

ارسال نظر