آپدیت High Sierra همراه با ویژگی های جدید برای سیستم عامل مک منتشر شد

رسانه کلیک - شرکت اپل نسخه نهایی High Sierra را برای سیستم عامل مک منتشر کرد. این نسخه (۱۰٫۱۳) تعدادی ویژگی مهم دارد که در این مطلب به بررسی آن ها می‌پردازیم.

آپدیت High Sierra همراه با ویژگی های جدید برای سیستم عامل مک منتشر شد

نسخه بتا عمومی High Sierra برای سیستم عامل مک از چند ماه پیش در دسترس کاربران قرار گرفت، اما امروز شرکت اپل نسخه نهایی به روز رسانی High Sierra‌ یعنی ۱۰.۱۳ را از طریق فروشگاه AppStore در اختیار کاربران مک قرار داد. این نسخه هم اکنون برای دانلود در دسترس است.

حاشیه ها و اخبار فراوان مربوط به آیفون X و iOS 11 باعث شد که به روزرسانی نهایی High Sierra برای سیستم عامل مک کمرنگ تر از نسخه های قبلی Sierra ظاهر شود. البته این نسخه دارای تعدادی‌ ویژگی مهم است. در واقع بسیاری از ویژگی هایی که اپل در این نسخه بر روی‌ آن تمرکز عمومی داشته است، برنامه های فردی‌ و شخصی مانند ایمیل، مرورگر وب Safari و برنامه هایی از این قبیل است.

1th pic

به روز رسانی برنامه

کاربران تجاری به طور خاص به فیلترهای جدید و توییک های کاربردی برنامه Photos علاقه خاصی ندارند، اما در جای دیگر برخی از بروزرسانی های برنامه وجود دارد که می تواند برای بسیاری از کاربران مفید باشد.

به عنوان مثال، ابزار جستجوی Spotlight اکنون می تواند برای بررسی زمان پرواز و به روزرسانی وضعیت پرواز استفاده شود و برنامه Mail می تواند از Spotlight برای تنظیم جستجو استفاده کند و لیستی از «Top Hits» را ایجاد کند که اولویت بندی ایمیل ها را از افرادی که در لیست VIP شما قرار دارند، ایجاد کند.

اپل همچنین ویژگی ذخیره سازی آنلاین iCloud Drive را به روز کرده است و نحوه ارسال لینک های دانلود برای به اشتراک گذاری فایل ها با دوستان یا همکاران را آسان تر‌ از گذشته کرده است.

4th pic

ویژگی جدید «جلوگیری از ردیابی» که بسیار مورد بحث قرار گرفته به مرورگر سافاری (Safari) اضافه شده است که مانع از تبلیغ آگهی های تبلیغاتی در وب می شود. بسیاری از تبلیغ کنندگان از این ویژگی جدید ابراز نارضایتی کرده اند. اما احتمالا بیشتر کاربران Mac از آن استقبال خواهند کرد. این‌ ویژگی همانند قابلیت جلوگیری از پخش خوکار ویدیوها در صفحات وب عمل می کند.

سافاری نیز بیش‌تر با گزینه جدید منو به نام «تنظیمات برای این وب‌سایت» به شما امکان می دهد تعدادی از تنظیمات را که می توانید هنگام مشاهده وب سایت های شخصی مورد استفاده قرار دهید، مشخص کنید.

شما می توانید مسدودکننده های محتوای شخص ثالث را فعال یا غیرفعال کنید، سایت را در نمایه «خواننده» سافاری مشاهده کنید، تنظیمات زوم را فعال کنید، پخش ویدیوی خودکار را مسدود کرده و از ویژگی‌های خدماتی سایت مانند موقعیت مکانی، میکروفون یا دوربین استفاده کنید.

2th pic

این به روز رسانی های برنامه به اندازه کافی مفید هستند و گرچه این نسخه از سیستم عامل دارای تعداد انگشت شماری از ویژگی های جذاب است، اما شرکت اپل از لحاظ تکنیکی و فنی تغییراتی را ایجاد کرده است تا آینده پلتفرم Mac را به ویژه در بین توسعه دهندگان و کاربران حرفه ای حفظ کند.

بعد از نصب این بروزرسانی، شما چندان متوجه تغیییرات ظاهری و طراحی جدید نخواهید شد. سیستم عامل macOS High Sierra شامل یک فایل سیستم مدرن شده جدید (Apple File System یا APFS) و پشتیبانی برای استانداردسازی عکس‌های کارآمد و کم حجم شده HEIF و ویدیوی HEVC شده است. HEVC همچنین با نام H.265 شناخته شده که برای بالا بردن کارآمدی ویدیوی ۴K بدون خوردن بیش از حد فضای ذخیره‌سازی در مک شما طراحی شده است.

یکی از بنیادی ترین تغییرات که احتمالا بیشتر کاربران آن را نادیده می گیرند، این است که High Sierra سیستم فایل HFS + را که دهه ها برای مکینتاش استفاده می شد را ترک کرده و آن را با سیستم فایل Apple File System (APFS) جایگزین کرده است.

APFS همچنین برای دستگاه های ذخیره سازی بزرگتر و تکنولوژی های سریع‌تر حالت جامد طراحی شده است، همچنین ویژگی های جدیدی نظیر کلونینگ و عکس های فوری را معرفی می کند که وب‌سایت خبری ZDNet از آن ها قبلا به عنوان «ماشین زمان برای استروئیدها » یاد کرده بود.

اپل به وب‌سایت ZDNet گفته است که APFS عمدتا برای استفاده در درایو بوت مکینتاش طراحی شده است و سازگاری با درایوهای خارجی که از HFS + استفاده می کنند را حفظ خواهد کرد. بنابراین هیچ مشکلی برای استفاده از درایوهای خارجی قدیمی که شامل تمام مراحل پشتیبان گیری Time Machine است، وجود ندارد. با این وجود، سرویس های دیسک شخص ثالث (third-party) باید برای پشتیبانی از APFS به روز شوند.

عملکرد گرافیکی مدت هاست که در مکینتاش ضعف دارد و منجر به ایجاد هشدارهای شدید از سوی توسعه دهندگان نظیر Oculus شده است. این شرکت گفته است که دستگاه های مکینتاش از هدست Rift VR پشتیبانی نخواهند کرد تا اینکه اپل یک کامپیوتر خوب را عرضه کند. به روز رسانی های سیرا (High Sierra) یک API جدید از گرافیک اپل برای ارائه عملکرد بهتر و پشتیبانی از ابزارهای توسعه دهنده VR و همچنین سازگاری با هدست HTC Vive دارد (اما تاکنون هیچ خبری در مورد Oculus Rift منتشر نشده است). البته اگر Mac شما همچنان یک GPU تحت فشار داشته باشد، هیچکدام از این موارد مهم نخواهد بود؛ بنابراین High Sierra به توسعه دهندگان اجازه می دهد Mac را با استفاده از سیستم ارتقادهی eGPU خارجی مانند Sonnet Breakaway Box ارتقا دهند.

با این حال، سیستم مورد نیاز برای این ویژگی های جدید هنوز هم بسیار بالا است. اپل به ما می گوید که پشتیبانی از سیستم ارتقادهی eGPU به رابط کاربری Thunderbolt 3 با سرعت بالا نیاز دارد که در حال حاضر تنها در تعدادی از مدل های اخیر مک این رابط کاربری در دسترس است.

نتیجه گیری

بالاتر از همه مواردی که گفته شد، نسخه High Sierra به نظر می رسد طراحی شده تا اعتماد کاربران حرفه ای اپل‌ به ویژه توسعه دهندگان را بیش از گذشته بدست آورد. این به روز‌رسانی راه را برای طیف وسیعی از سیستم های حرفه ای که در سال ۲۰۱۸ با پشتیبانی از VR و سایر فناوری های نوین عرضه خواهند شد، هموار کرده است.

5th pic

شرکت اپل با تمرکز اساسی بر روی معماری سیستم عامل OS امکان دارد بسیاری از کاربران معمولی Mac را از دست دهد. اما برای کاربران تجاری، این به روز رسانی جامد و پایدار چیز بدی نیست. طی‌ نسخه های بتا این نسخه از سیستم عامل چند باگ ریز و درشت داشت که خوشبختانه در نسخه نهایی آن ها اصلاح شده اند. نسخه نهایی High Sierra برای تمامی مدل های مک قدیمی (از سال ۲۰۱۰ تا به امروز) برای دانلود در دسترس است.

ارسال نظر